Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Uitbreiding 18 meter klasse voor het vliegen van NL-records.

Geplaatst door Bas Seijffert op 10-01-2018 10:50
#1

Tot 29-10-2016 was het mogelijk om met een 20m vliegtuig in de 18 meter klasse Nederlandse records te vliegen. Na 29-10-2016 is de Nederlandse recordregelgeving geheel gelijkgetrokken aan die van de FAI.
De intentie van de Commissie Sportzaken Zweefvliegen (CSZ / (KNVvL) is om zo min mogelijk af te wijken van de FAI-regelgeving zoals omschreven in de Sporting Code (SC3). Het voordeel is dat er daardoor (bijna) geen discussie meer mogelijk is over regelgeving.
Helaas is nu de mogelijkheid om een record te vliegen met bijvoorbeeld een 20m Arcus, Duo Discus, ASG32 etc. bijna nihil geworden. Dat is jammer want de 20m tweezitters zijn erg populair.
Deze 20m tweezitters vallen qua spanwijdte onder de openklasse maar qua prestaties behoren ze in de 18 meter klasse.
Een 18 meter klasse is een klasse die niet valt onder de FAI-recordregelgeving. De FAI staat Nationale Organisaties toe om voor nationale records afwijkende regels op te stellen. De CSZ kan daarom aanpassingen doen in deze klasse.
Een extra 20 meter klasse introduceren heeft niet onze voorkeur. Er zijn immers al zoveel klassen en wijkt bovendien wel erg ver af van de FAI.
De CSZ heeft het voornemen om, bij het Algemeen Bestuur Zweefvliegen (ABZ), een voorstel in te dienen om, na vooraankondiging, alle 20 meter (>15m - <=20m spanwijdte) tweezitters toe te laten in de 18 meter klasse mits hun DAeC handicap niet hoger is dan de beste 18 meter zwever in die klasse. De 18 meter klasse mag geen sportief nadeel ondervinden van deze maatregel.
De CSZ neemt voor lief dat het afwijken van zijn eigen voornemen toch weer een mogelijkheid geeft tot discussie over regelgeving.
De CSZ is op zoek naar argumenten voor en tegen dit voorstel.
Namens de CSZ
Bas Seijffert

Gewijzigd door Bas Seijffert op 10-01-2018 10:51

Geplaatst door deZwever op 10-01-2018 23:03
#2

Mogelijk argument tegen: twee zweefvliegers in een tweezitter zijn altijd in t voordeel t.o.v. een zweefvlieger in een eenzitter omdat ze workload kunnen delen & elkaar kunnen coachen tijdens de prestatie, terwijl (in t geval ze solo gevlogen worden) in het lage snelheidsbereik significant beter presteren dan 18m-eenzitters (bij tegenvallende condities aan het einde van de dag, juist wanneer het er bij extreem grote opdrachten om spant)

Geplaatst door Bas Seijffert op 10-01-2018 23:22
#3

deZwever schreef:
Mogelijk argument tegen: twee zweefvliegers in een tweezitter zijn altijd in t voordeel t.o.v. een zweefvlieger in een eenzitter omdat ze workload kunnen delen & elkaar kunnen coachen tijdens de prestatie, terwijl (in t geval ze solo gevlogen worden) in het lage snelheidsbereik significant beter presteren dan 18m-eenzitters (bij tegenvallende condities aan het einde van de dag, juist wanneer het er bij extreem grote opdrachten om spant)


Goed punt echter, in de open-klasse staan er meerdere records op naam van tweezitters. Met het voordeel van tweezitters wordt door de FAI geen rekening gehouden.

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-01-2018 05:22
#4

Het is duidelijk dat de CSZ 20 m vliegtuigen wil toelaten in de 18 m klasse.

Ik heb de CSZ daar al een brief over geschreven.
Er is geen enkel geldig argument voor. De FAI heeft een indeling voor de records op vleugellengte en niets anders.
Als je met dat argument aankomt, dan zegt men, ja, maar de 18 m klasse bestaat niet bij de FAI. Maar als je zegt dat tweezitters een lagere workload hebben, dan is de mening van de FAI ineens weer doorslaggevend en die houdt daar geen rekening mee.

In de praktijk blijkt dat toen de tweezitters met 20 m nog in de 18 m klasse mee mochten vliegen, in die 20 jaren 1 maal een tweezitter dat succesvol gelukt is en dat record werd binnen een jaar door een 15m vliegtuig verbeterd..

Als we naar de snelheden van de records gaan kijken op dit moment, dan zijn die in de 18m klasse nauwelijks nog lager dan in de open klasse. Het heeft dus nauwelijks enige zin om daarvoor lijnrecht tegen de FAI in te gaan.

Het meest rare is nog wel dat men het deelnemen van een 20m kist in de 18m klasse afhankelijk wil gaan maken van zijn handicap. Handicaps zijn ongeschikt voor wedstrijden, laat staan voor fecordvluchten en dat komt niet van mij, maar van de ontwerper van het handicap-systeem. Records worden uitsluitend onder extreem goede weersomstandigheden gevlogen. De daalsnelheid van een kist bij 220 km/u is oneindig veel belangrijker dan een handicapgetal dat zich vooral met zwak weer bezig houdt.

Ik ben blij dat we eindelijk weer de regels van de FAI volgen. Dat heeft voor en nadelen, maar de Nederlandse records zijn eindelijk weer te vergelijken met de internationale. Laten we nu niet meteen weeeer beginnen met allerlei domme uitzonderingen. Zeker niet als in de praktijk al gebleken is dat daar geen enkele behoefte aan is.
Een vliegtuig met een langere vleugel dan 18 meter, hoort gewoon niet in de 18m klasse. Dat snapt de hele wereld, behalve Nederland.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-01-2018 05:39

Geplaatst door Bas Seijffert op 12-01-2018 08:55
#5

Hallo Jan,
Dank je voor je argumenten. Daar vroeg ik ook om. Niet om een waarde oordeel over een mogelijk voorstel.
Samenvattend zeg je dat alleen de vleugellengte bepalend moet zijn voor een klasse zoals de FAI dat doet.
Oplossing is om de 18 meter klasse te veranderen in de 20 meter klasse. Dat snapt de hele wereld en dus Nederland ook.

Geplaatst door Dortu op 12-01-2018 13:50
#6

Nationale records exact volgens FAI, dus alles groter dan 15m in de open klasse. En voor binnenlandse records aparte 18m-, 20m- en open klasses voor ieders fun.

Geplaatst door Jan Ritsma op 12-01-2018 16:24
#7

Bas Seijffert schreef:
Hallo Jan,
Dank je voor je argumenten. Daar vroeg ik ook om. Niet om een waarde oordeel over een mogelijk voorstel.

Soms geven mensen wel eens een mening waar niet expliciet om gevraagd is. Ik neem aan dat dat moet kunnen.

Bas Seijffert schreef:
Samenvattend zeg je dat alleen de vleugellengte bepalend moet zijn voor een klasse zoals de FAI dat doet.
Oplossing is om de 18 meter klasse te veranderen in de 20 meter klasse. Dat snapt de hele wereld en dus Nederland ook.

Klopt. Als je de 18 m klasse plotseling wil herbenoemen naar de twintig meter klasse, heb ik geen bezwaar. Maar niet met handicaps gaan werken. Je komt dan qua kist wel erg dicht tegen de open klasse aan te zitten. Daar zit niemand op te wachten, nouja, eentje dan.
Je schrijft:

Helaas is nu de mogelijkheid om een record te vliegen met bijvoorbeeld een 20m Arcus, Duo Discus, ASG32 etc. bijna nihil geworden.

Dat slaat nergens op. Er is er dit seizoen nog eentje gevlogen.
Er staan op dit moment maar liefst 8 records in de open klasse die gevlogen zijn met een 15 meter kist. Waarom zijn die zo moeilijk met een 20 meter kist te breken? Je ziet problemen die niet bestaan.

Vorig jaar heb ik je gewaarschuwd voor het toekennen van alle records met een kortere afstand. Enkele dagen geleden vlogen drie jongens vanaf Potchefstroom met een 18 meter JS3 1250 km met 166 km/u. (Een van de keerpunten was Douglas) Als daar toevallig een Hollander tussen gezeten had, dan hadden ALLE nationale driehoekrecords van de 18 meter en open klasse op 166 km/u gestaan. Wat ga je in zo'n geval doen met die zielige twintig meter klasse? Bij de 15 meter indelen? Bovendien krijg je echt een interessante recordlijst op die manier. Alle records op de zelfde dag met de zelfde kist met het zelfde traject.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 12-01-2018 19:31

Geplaatst door Bas Seijffert op 04-03-2018 15:54
#8

De Commissie Sportzaken Zweefvliegen (CSZ) ziet af van het voornemen om een reglementsaanpassing in de 18-meter klasse voor te leggen aan het Afdelingsbestuur Zweefvliegen (ABZ).
Er waren slechts twee positieve en twee negatieve reacties op bovenstaand voorstel. Dit is te weinig om een afwijking van de Sporting Code (SC3) en huidige Nederlandse recordreglementen te rechtvaardigen.

Namens de CSZ

Bas Seijffert

Geplaatst door Jan Ritsma op 06-03-2018 11:36
#9

Bas Seijffert schreef:
De Commissie Sportzaken Zweefvliegen (CSZ) ziet af van het voornemen om een reglementsaanpassing in de 18-meter klasse voor te leggen aan het Afdelingsbestuur Zweefvliegen (ABZ).
Er waren slechts twee positieve en twee negatieve reacties op bovenstaand voorstel. Dit is te weinig om een afwijking van de Sporting Code (SC3) en huidige Nederlandse recordreglementen te rechtvaardigen.

Namens de CSZ

Bas Seijffert


Valt mij 100% mee dat het er niet is doorgedrukt. Meestal is men niet zo democratisch.

Overigens ben ik teleurgesteld dat dit soort voorstellen tot afwijkingen van de FAI zo makkelijk serieus genomen worden.
Als je de sportingcode wilt veranderen is het beter dat voor te stellen bij de FAI, i.p.v Nederland weer in een uitzonderingspositie te (willen) manoeuvreren.