Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: CTR's vervallen/worden RMZ buiten openingstijden (nieuwe powerpoint)

Geplaatst door NicoB op 15-01-2018 16:40
#1

De AOPA-website meldt het volgende:
https://www.aopa....368431.pdf AIC-A 1/2018 gecancelled
https://www.aopa....368511.pdf
De procedure om het gebied te kruisen blijft onveranderd: maak contact met de desbetreffende verkeerstoren, b.g.g. vraag het aan Dutch Mil (.....wanneer krijgen we nu eindelijk eens de beloofde REFIS/MASIS?).

Ook de ATZ binnen een Mil CTR komt te vervallen.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt de Aerodrome Traffic Zones (ATZ’s) rond militaire luchthavens te heroverwegen. Met de komst van de SERA-verordening heeft de ATZ de status van ‘awareness area’ gekregen. Er gelden geen afwijkende regels binnen deze gebieden en de toegang tot deze gebieden is niet verboden. Hierdoor hebben deze gebieden rond de militaire luchthavens geen toegevoegde waarde meer en komen dus de ATZ’s te vervallen.

De AIC en de gepubliceerde Regeling in de Staatscourant zijn niet éénduidig!
AIC:
RMZ vertikale afmetingen GND-1500ft AMSL.
Regeling Staatscourant:
In artikel 9 zijn de gedeelten van het luchtruim waarvan de aanwijzing als CTR buiten openstellingsuren van de gecontroleerde militaire luchthavens is vervallen, aangewezen als RMZ. Om vliegveiligheidsredenen en redenen van duidelijkheid is ervoor gekozen zo’n RMZ dezelfde afmetingen te geven als de CTR.

UPDATE 17 januari:
Navraag gedaan bij de AIS en de afmetingen van de RMZ zijn gelijk aan die van de CTR, zoals aangegeven in de Staatscourant.

Gewijzigd door NicoB op 26-01-2018 11:18

Geplaatst door dingetje op 17-01-2018 23:22
#2

wanneer krijgen we nu eindelijk eens de beloofde REFIS/MASIS?


Bron:
http://www.ais-ne...en-GB.html

Both systems are planned to be operational 1st of October 2017.


Ik kon nergens vinden of die planning daadwerkelijk gehaald is...

Gewijzigd door dingetje op 17-01-2018 23:23

Geplaatst door venberg op 18-01-2018 10:30
#3

En 1 januari is ook niet gehaald. Frequenties c.q. kanalen nog te bevestigen, apparatuur moet nog worden vervangen; teksten bandjes waren in november nog niet definitief, etc.

Wellicht tegen begin vliegseizoen.

Met de nieuwe kanalen en wat er op de kaarten komt te staan overigens ook in Duitsland een rommelige situatie gedurende 2018.

Langen blijft voorlopig gewoon op de oude frequenties. Vliegvelden krijgen in de loop van dit jaar hun kanaaltoewijzing maar mogen het hele jaar over de transitie doen. Info op de (nieuwe) kaarten is dus deels goed en deels fout.

En we moesten zo nodig nieuwe radio's per 1-1...

De Fransen zijn slimmer; die doen voorlopig niet aan het circus mee. Hun land is erg groot zeggen ze; op de meeste plaatsen storen ze niemand met de oude apparatuur.

Geplaatst door NicoB op 20-01-2018 20:06
#4

Het Nederlandse luchtruim begint zo langzamerhand behoorlijk complex te worden. Er worden de laatste jaren diverse gebieden over elkaar heen gelegd om maar tegemoet te (kunnen) komen aan de eisen voor een specifiek stuk luchtruim.

Enkele voorbeelden:
1. North Sea Area Amsterdam = HPZ en HTZ overdekt door RMZ en TMZ.
2. Nieuw Milligen, Eelde, Rotterdam en Maastricht TMA's = TMZ over TMA.
3. Vliegveld Twente = RMZ over gestapelde ATZ's, op werkdagen (0900-1700lt) overdekt door een TMZ en met als kers op de taart nog een TFZ (dit is echt de mooiste!).
4. Vliegveld Budel, Lelystad en Teuge = RMZ over ATZ.
5. M.i.v. 1 jan '18 vliegveld Deelen (geen vast omschreven openstellingstijden) = CTR met daarboven een TFZ of wanneer op werkdagen gesloten (0900-1700lt) RMZ overdekt door TMZ met daarboven een TFZ.
6. M.i.v. 1 jan '18 overige militaire CTR's = wanneer op werkdagen gesloten (0900-1700lt) RMZ overdekt door TMZ.
Dit allemaal in combinatie met diverse luchtruimclassificaties en aangevuld met EHR, EHD, EHP, EHTRA, EHTSA en TGB.

Ik begin medelijden te krijgen met de examenkandidaten voor de vakken Navigatie en Voorschriften, in mijn tijd van "Eerst weten dan Zweven" was het allemaal een stuk eenvoudiger.
Nederland stond al bekend om de vele verkeersborden maar v.w.b. de luchtruimindeling kunnen we er intussen ook wat van. Ik ben benieuwd of de aanstaande herindeling van het luchtruim, "met een omgekeerde bruidstaart", hier nog (een positieve) verandering in kan brengen.

Ter overdenking:
Heeft men met de nieuwe CTR/RMZ regeling ook gedacht aan de (zweef-)vliegclubs op de militaire vliegvelden? Moeten de leden van deze clubs allemaal een RT-license halen? Ze vliegen immers in een Radio Mandatory Zone!
Waarschijnlijk zullen de bestaande coördinatieregelingen tussen club en plaatselijke verkeersleiding blijven bestaan maar een RMZ is volgens mij ook bedoeld om de "situational awareness" te verhogen in gebieden met een hoog verkeersaanbod en/of een IFR/VFR mix. Om dit te bereiken zullen alle gebruikers binnen een RMZ dan wel eerst aan de voorgeschreven regels moeten voldoen.

Is de (papieren) luchtvaartkaart straks nog wel te lezen/begrijpen? Door alle toevoegingen aan het luchtruim wordt het steeds lastiger om dit duidelijk in een kaart weer te geven (voorbeeld: Twente ATZ/RMZ, er staat ergens verloren binnen het gebied aangegeven dat het ook nog een ATZ is). Het zal mij niet verbazen als eerdaags elektronische navigatiesystemen en/of het gebruik van app's zoals EasyVFR verplicht worden gesteld omdat een kaart, alleen, niet meer voldoet.

Gewijzigd door NicoB op 03-04-2018 08:12

Geplaatst door NicoB op 22-01-2018 22:33
#5

AIS heeft een vervangende AIC-A 3/2018 uitgegeven:
http://www.ais-ne...8-03-A.pdf

Download: vernieuwde Powerpointvoorstelling (versie 4 feb '18)

Gewijzigd door NicoB op 04-02-2018 10:32

Geplaatst door davidh op 23-01-2018 17:38
#6

En is het nou zo dat Volkel en De Peel in principe hier dus ook onder vallen met uitzondering van de bruidstaart van Eindhoven? Er staat zo "vreemd" C/ATC + E/FIS vermeld.

Geplaatst door NicoB op 23-01-2018 19:06
#7

davidh schreef:
En is het nou zo dat Volkel en De Peel in principe hier dus ook onder vallen met uitzondering van de bruidstaart van Eindhoven? Er staat zo "vreemd" C/ATC + E/FIS vermeld.


myalbum.com/photo/xuyENqqOSDBh/360.jpg

Zoals je ziet ligt Eindhoven CTR volledig onder Eindhoven TMA1.
De Peel en Volkel CTR liggen gedeeltelijk onder de Eindhoven TMA1 en Nieuw Milligen TMA D.

Haal je alle CTR's weg dan zakt luchtruim klasse C en E omlaag tot een hoogte van 1500ft amsl. Daaronder is luchtruim klasse G de RMZ's "binnen gestroomd".

In de Eindhoven RMZ ontvang je, vanaf 1500ft amsl en hoger, verkeersleiding in luchtruim klasse C. Binnen De Peel en Volkel RMZ krijg je dan, afhankelijk van je positie, vluchtinformatie in klasse E of verkeersleiding in klasse C. Binnen alle drie RMZ's wordt, onder 1500ft amsl, vluchtinformatie gegeven in luchtruim klasse G.

G of E/FIS = Flight Information Service in luchtruim klasse G of E
C of D/ATC = Air Traffic Control in luchtruim klasse C of D

Gewijzigd door NicoB op 30-01-2018 06:33

Geplaatst door Maurits op 18-05-2018 09:10
#8

Staat ook in de notams, maar als extra attentie:
Volkel is in de middag actief op maandag 21 mei (2e pinksterdag) en in de middag op zondag 27 mei.