Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: CTR's vervallen/worden RMZ buiten openingstijden (nieuwe powerpoint)

Geplaatst door NicoB op 20-01-2018 20:06
#4

Het Nederlandse luchtruim begint zo langzamerhand behoorlijk complex te worden. Er worden de laatste jaren diverse gebieden over elkaar heen gelegd om maar tegemoet te (kunnen) komen aan de eisen voor een specifiek stuk luchtruim.

Enkele voorbeelden:
1. North Sea Area Amsterdam = HPZ en HTZ overdekt door RMZ en TMZ.
2. Nieuw Milligen, Eelde, Rotterdam en Maastricht TMA's = TMZ over TMA.
3. Vliegveld Twente = RMZ over gestapelde ATZ's, op werkdagen (0900-1700lt) overdekt door een TMZ en met als kers op de taart nog een TFZ (dit is echt de mooiste!).
4. Vliegveld Budel, Lelystad en Teuge = RMZ over ATZ.
5. M.i.v. 29 maart vliegveld Deelen (geen vast omschreven openstellingstijden) = CTR met daarboven een TFZ of wanneer op werkdagen gesloten (0900-1700lt) RMZ overdekt door TMZ met daarboven een TFZ.
6. M.i.v. 29 maart overige militaire CTR's = wanneer op werkdagen gesloten (0900-1700lt) RMZ overdekt door TMZ.
Dit allemaal in combinatie met diverse luchtruimclassificaties en aangevuld met EHR, EHD, EHP, TRA, TSA en TGB.

Ik begin medelijden te krijgen met de examenkandidaten voor de vakken Navigatie en Voorschriften, in mijn tijd van "Eerst weten dan Zweven" was het allemaal een stuk eenvoudiger.
Nederland stond al bekend om de vele verkeersborden maar v.w.b. de luchtruimindeling kunnen we er intussen ook wat van. Ik ben benieuwd of de aanstaande herindeling van het luchtruim, "met een omgekeerde bruidstaart", hier nog (een positieve) verandering in kan brengen.

Ter overdenking:
Heeft men met de nieuwe CTR/RMZ regeling ook gedacht aan de (zweef-)vliegclubs op de militaire vliegvelden? Moeten de leden van deze clubs allemaal een RT-license halen? Ze vliegen immers in een Radio Mandatory Zone!
Waarschijnlijk zullen de bestaande co÷rdinatieregelingen tussen club en plaatselijke verkeersleiding blijven bestaan maar een RMZ is volgens mij ook bedoeld om de "situational awareness" te verhogen in gebieden met een hoog verkeersaanbod en/of een IFR/VFR mix. Om dit te bereiken zullen alle gebruikers binnen een RMZ dan wel eerst aan de voorgeschreven regels moeten voldoen.

Is de (papieren) luchtvaartkaart straks nog wel te lezen/begrijpen? Door alle toevoegingen aan het luchtruim wordt het steeds lastiger om dit duidelijk in een kaart weer te geven (voorbeeld: Twente ATZ/RMZ, er staat ergens verloren binnen het gebied aangegeven dat het ook nog een ATZ is). Het zal mij niet verbazen als eerdaags elektronische navigatiesystemen en/of het gebruik van app's zoals EasyVFR verplicht worden gesteld omdat een kaart, alleen, niet meer voldoet.

Gewijzigd door NicoB op 03-02-2018 15:02