Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Laser cut Cockpit panel Mini Nimbus

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 26-01-2018 01:26
#1

Hoi,

Ik wil jullie dit niet onthouden.

Vorig jaar geprobeerd bij Schempp Hirth een blank paneel te kopen voor de mini nimbus, om deze dan te laten frezen bij Glider Pilot Shop... maar helaas maakt Schempp Hirth deze niet meer, ze raden me aan er zelf eentje te maken van glasvezel of aluminium... De keuze was voor mij snel gemaakt, glasvezelplaat, dit is licht en sterk, en omdat ik Bluetooth en wifi gebruik in de cockpit, is het wel fijn dat het paneel ook signaal doorlatend is:

Vandaag heb ik bij Snijmeesters in Haarlem mijn cockpit panel onderdelen opgehaald, laser gesneden uit een plaat glasweefsel eopoxyplaat van 1.5mm dik. Ik ben er erg tevreden over! De randjes zijn wel zwart, maar dat geeft niet, het geheel wordt straks toch nog in Nextel gespoten:

i64.tinypic.com/2cps1ue.jpg

De glasvezel epoxyplaat heb ik hier gekocht: Carbon Experience, Glasvezel Epoxy plaat 1,5 mm

Het was voor de snijmeesters voor het eerst dat ze glasvelzelplaat gingen snijden, gelukkig was de plaat groot zat (100x50cm) zodat ze ook wat testen konden doen. Vanmiddag vertelde hij me dat de laser er best moeite mee had om er door te komen, de laser moest op vol vermogen, en langzaam snijden... het schijnt ook behoorlijk gestonken te hebben :-)

Om te kunnen snijden hadden ze een digitale tekening nodig (DXF), ik heb deze zelf getekend in Autocad, de "cutout layer" de kleur rood geven, dan weet de snijmeester dat hij dat moet gaan snijden.

i67.tinypic.com/2hy8a1.jpg


Komend weekend de randjes schoonmaken, instrumenten passend maken, en dan met epoxy in elkaar lijmen.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, het snijden kostte 51,63

Leuk projectje dit :-)

Gewijzigd door Marco uit hangar 5 op 26-01-2018 01:31

Geplaatst door Alex v d Zouw op 26-01-2018 07:48
#2

Hoop niet voor het snijbedrijf dat ze er met hun neus bovenop gestaan hebben. Epoxyhars affikken is nogal slecht voor de mens. Tip voor een volgende keer. Laat het watersnijden.
Voor de rest ziet het er prachtig uit.

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 26-01-2018 09:09
#3

Watersnijden heb ik ook aan gedacht maar dit was in de buurt. en kon redelijk snel en voordelig gesneden worden. Ik hoop dat er geen tweede keer nodig is voorlopig :-)

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 17-03-2018 01:24
#4

We zijn inmiddels een paar maanden verder en is het nieuwe BU paneel zo goed als af, op wat bedrading na, maar dat komt komende week wel.

Door het toepassen van mes/groef verbinding ging het lijmen met eopxy heel makkelijk en is de constructie ook mooi stevig geworden, alleen aan de uiteinden van de liggers heb ik wat glasvezel matjes aangebracht voor extra stabiliteit:

i63.tinypic.com/2vulth2.jpg

Daarna de voorkant geplamuurd en geschuurd en de boel laten spuiten in de Nextell suede paint door een clublid die daar inmiddels al de nodige ervaring mee heeft... erg blij met het resultaat. :)

i68.tinypic.com/29cszgo.jpg

Afgelopen week de meeste bedrading aangebracht, is nog niet helemaal klaar, maar ik hoop maar dat het gaat werken zoals ik het allemaal bedacht heb :-)

Geplaatst door Dinant op 17-03-2018 14:07
#5

Prachtig paneel!

Er is op de Duitse zweefvlieg-facebook-groep een goede discussie over mooie bestickering voor het paneel:

https://www.facebook.com/groups/Segelfliegen1/permalink/10156256282141967/?comment_id=10156256292611967

Geplaatst door Kilo Hotel op 18-03-2018 00:42
#6

[quote]Marco uit hangar 5 schreef:
Daarna de voorkant geplamuurd en geschuurd en de boel laten spuiten in de Nextell suede paint door een clublid die daar inmiddels al de nodige ervaring mee heeft... erg blij met het resultaat. :) quote]

Nextel rollen geeft vergelijkbaar resultaat.

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 20-03-2018 18:10
#7

Kilo Hotel schreef:
[quote]Marco uit hangar 5 schreef:
Daarna de voorkant geplamuurd en geschuurd en de boel laten spuiten in de Nextell suede paint door een clublid die daar inmiddels al de nodige ervaring mee heeft... erg blij met het resultaat. :) quote]

Nextel rollen geeft vergelijkbaar resultaat.


Nou?? door het te spuiten is het suede effect mooier, ik heb het met eigen ogen kunnen zien, want de clubkisten zijn gerold, en mijn paneel en van nog een paar kisten is deze gespoten, is echt beter, egaler zeg maar.

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 20-03-2018 18:18
#8

Dinant schreef:
Prachtig paneel!

Er is op de Duitse zweefvlieg-facebook-groep een goede discussie over mooie bestickering voor het paneel:

https://www.facebook.com/groups/Segelfliegen1/permalink/10156256282141967/?comment_id=10156256292611967


Placards wordt aan gewerkt, ik heb iemand gevonden bij mij in de buurt die ze custom lasert en op maat kan snijden, gewoon matzwarte plaatjes met witte letters.

Geplaatst door Kilo Hotel op 20-03-2018 23:32
#9

Marco uit hangar 5 schreef:
Kilo Hotel schreef:
[quote]Marco uit hangar 5 schreef:
Daarna de voorkant geplamuurd en geschuurd en de boel laten spuiten in de Nextell suede paint door een clublid die daar inmiddels al de nodige ervaring mee heeft... erg blij met het resultaat. :) quote]

Nextel rollen geeft vergelijkbaar resultaat.


Nou?? door het te spuiten is het suede effect mooier, ik heb het met eigen ogen kunnen zien, want de clubkisten zijn gerold, en mijn paneel en van nog een paar kisten is deze gespoten, is echt beter, egaler zeg maar.


Toch spreek ik voor beide situaties (spuiten en rollen) uit eigen ervaring. Zou het aan de voorbereiding kunnen liggen?

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 23-03-2018 00:00
#10

Kilo Hotel schreef:
Marco uit hangar 5 schreef:
Kilo Hotel schreef:
[quote]Marco uit hangar 5 schreef:
Daarna de voorkant geplamuurd en geschuurd en de boel laten spuiten in de Nextell suede paint door een clublid die daar inmiddels al de nodige ervaring mee heeft... erg blij met het resultaat. :) quote]

Nextel rollen geeft vergelijkbaar resultaat.


Nou?? door het te spuiten is het suede effect mooier, ik heb het met eigen ogen kunnen zien, want de clubkisten zijn gerold, en mijn paneel en van nog een paar kisten is deze gespoten, is echt beter, egaler zeg maar.


Toch spreek ik voor beide situaties (spuiten en rollen) uit eigen ervaring. Zou het aan de voorbereiding kunnen liggen?


Zou kunnen.. of het type rol wat gebruikt wordt.. Het is ook maar een nuance verschil hoor, ik zeg niet dat met rollen het er slecht uitziet, in tegendeel, als je niet zo bedreven bent met spuiten dan is rollen een prima manier... Maar ik ging voor het beste resultaat, en een clublid bood het spontaan aan om hem voor mij te spuiten.

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 25-03-2018 21:44
#11

Ha!

Afgelopen woensdag alles ingebouwd en voor het eerst de spanning er op.. er kwam geen rook uit! Dus dat was al een hele opluchting.. een voor een de electrische instrumenten aangezet, alles werkt! de S80 als laatste.. en die doet het ook! wat een mooi duidelijk display!

Alleen de kabel die ik had gemaakt voor tussen de Bt module en de S80, die werkte niet, een van de draadjes was al gebroken voordat hij uberhaubt ooit dienst had gedaan. Gisteravond een nieuwe kabel gemaakt op een andere manier, en meerdere lagen krimpkous er omheen om het stevig te maken.. De wires van positie 2 en 3 moeten van positie wisselen, anders zou de RX van de Bt aan de RX van de S80 PDA poort verbonden worden.. en dat werkt niet.. (Bij mij waren dat de groene en de gele wire, ik weet het, het zouden eigenlijk de zwarte en de rode moeten zijn, maar aan een kant was de plug nu eenmaal al verkeerd om gekrompen):

i66.tinypic.com/28r1g3.jpg

Vanmiddag de nieuwe kabel, en ook een splitter aangebracht, zodat het dataschema nu als volgt is geworden:

i68.tinypic.com/153sa6e.jpg

De zelf gemaakte kabel werkt goed, ik heb via blue tooth twee weg communicatie tussen de S80 en LK8000 op mijn smartphone, ik kan een target kiezen in LK8000 en die wordt direct overgenomen in de S80, ik kan Mcready instellen op de S80, en dan veranderd het automatisch ook in LK8000.. Dus dat werkt mooi!

MAAR, ik kan op dit moment geen task declareren vanuit LK8000, via de S80, naar de Red box. De S80 zelf kan ook geen task declareren naar de Red Box. Ik vermoed dat dit komt omdat ik een fully wired splitter heb en de kabels van de splitter naar de S80 en naar de GPS filterbox ook fully wired zijn.

Voorheen was de Red box met een standaard fully wired IGC kabel verbonden met de Bt module Logger ingang (Port A ) en de NMEA uitgang op de Bt module (port B ) verbonden met de gps filterbox, en via de gps filterbox met de flarm display en transponder... Op deze NMEA uitgang is pin 2 niet verbonden, in deze oude situatie kon ik wel gewoon opdrachten declareren naar de red box.

i67.tinypic.com/b4e1s0.jpg

Om een soortgelijke situatie te creren heb ik nu in de kabel tussen de splitter en de GPS filterbox 2cm van wire nr 2 weg geknipt, daarnaa de mantel er weer omheen en vast gezet met een krimpkous en een nieuwe rj12 plug er aan gekrompen. Zoiets als hieronder dus:

i67.tinypic.com/j76lmu.jpg

Ik ben er vrij zeker van als ik deze kabel heb genstalleerd dat het goed gaat werken.
[EDIT 29-03-2018] Mijn vermoeden was juist, na vervangen van de kabel door eentje zoals hierboven beschreven, werkt het declareren van een opdracht naar de Red Box feilloos!

(in de nieuwe situatie wordt poort B van de Bt module niet meer gebruikt, omdat vanaf de PDA port op de S80 geen 3V en 12V spanning wordt doorgegeven.. een apparaat verbinden met de NMEA uitgang dat spanning nodig heeft gaat dus niet werken, de BT module zelf levert geen spanning op de RJ12 sockets)

Volgende stap is het werkend krijgen van de wifi module met de radio, maar dan moet eerst de radio zelf goed werken, die piept en squeekt nog aan alle kanten nadat ik de speaker reachtstreeks heb aangesloten op de stekker van de radio, en een nieuwe microfoon heb geinstalleerd (panel mounted microfoon met adjustable pre-amp van Glider equipment). Ik weet zeker dat alles goed is aangesloten, kwestie van afstellen denk ik, misschien staat de pre-amp wel veel te hard.

Maar dit is het geworden!

i67.tinypic.com/2wn4ga0.jpg

i66.tinypic.com/25fr2h5.jpg

Gewijzigd door Marco uit hangar 5 op 29-03-2018 20:44