Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Opening inschrijving theorie-examen 10 maart

Geplaatst door TonS op 26-01-2018 21:47
#1

De inschrijving voor het theorie-examen van 10 maart a.s. is geopend.
Inschrijven via deze link: http://www.brevet...ven-examen

De inschrijving sluit op 28 februari, dus wacht niet te lang!
Tip: Als je op dit moment nog niet weet of je mee wilt doen of met welke vakken zet dan een reminder voor jezelf in de agenda voor tegen die tijd.

Geplaatst door TonS op 21-02-2018 20:42
#2

Nog even een reminder: over een week sluit de inschrijving!

De locatie is inmiddels ook bekend: de sporthal van David Lloyd in Utrecht.
https://www.googl...4442?hl=nl

Geplaatst door TonS op 01-03-2018 10:43
#3

De inschrijving is inmiddels gesloten en met 140 kandidaten die 560 examens doen is het volle bak.

Kandidaten hebben vandaag en gisteren een bevestiging ontvangen met alle verdere informatie.
Mocht je je hebben opgegeven en je niets ontvangen hebben, stuur even een mail naar gpl.kei@knvvl.nl

De info is ook te vinden op: http://www.brevet...-kandidaat

Geplaatst door Jan de Hulster op 27-03-2018 08:43
#4

Het viel me vandaag op dat de examens voor GPL in 2018 gebaseerd zijn op intussen een wat verouderde Voorschriften versie stof.
(nl dec 2016)

Ook op de KEI website is informatie in deze niet meer geheel actueel.

Geplaatst door TonS op 27-03-2018 14:14
#5

Jan de Hulster schreef:
Het viel me vandaag op dat de examens voor GPL in 2018 gebaseerd zijn op intussen een wat verouderde Voorschriften versie stof.
(nl dec 2016)

Ook op de KEI website is informatie in deze niet meer geheel actueel.


Lastig punt, Jan.
Er verandert bijna elk jaar wel wat en als er vrijwilligers zijn te vinden die jaarlijks dat dictaat willen bijwerken, dan zijn ze zeer welkom.
Overigens heeft Dirk onlangs een nieuw dictaat op zijn website gepubliceerd, maar dat zou dan door het CIV aan ILT moeten worden voorgelegd om als officieel dictaat te worden goedgekeurd. Zolang dat niet het geval is kunnen we als examencommissie niet anders dan de vragen baseren op het officiële dictaat.

Maar welke informatie op de KEI website bedoel je?

Geplaatst door Kilo Hotel op 27-03-2018 17:27
#6

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:
Het viel me vandaag op dat de examens voor GPL in 2018 gebaseerd zijn op intussen een wat verouderde Voorschriften versie stof.
(nl dec 2016)

Ook op de KEI website is informatie in deze niet meer geheel actueel.


Lastig punt, Jan.
Er verandert bijna elk jaar wel wat en als er vrijwilligers zijn te vinden die jaarlijks dat dictaat willen bijwerken, dan zijn ze zeer welkom.
Overigens heeft Dirk onlangs een nieuw dictaat op zijn website gepubliceerd, maar dat zou dan door het CIV aan ILT moeten worden voorgelegd om als officieel dictaat te worden goedgekeurd. Zolang dat niet het geval is kunnen we als examencommissie niet anders dan de vragen baseren op het officiële dictaat.

Maar welke informatie op de KEI website bedoel je?


Of geen vragen stellen over zaken die inmiddels gewijzigd zijn? Blijven jullie actueel.

Geplaatst door Jan de Hulster op 27-03-2018 22:36
#7

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:
Het viel me vandaag op dat de examens voor GPL in 2018 gebaseerd zijn op intussen een wat verouderde Voorschriften versie stof.
(nl dec 2016)

Ook op de KEI website is informatie in deze niet meer geheel actueel.


Lastig punt, Jan.
Er verandert bijna elk jaar wel wat en als er vrijwilligers zijn te vinden die jaarlijks dat dictaat willen bijwerken, dan zijn ze zeer welkom.
Overigens heeft Dirk onlangs een nieuw dictaat op zijn website gepubliceerd, maar dat zou dan door het CIV aan ILT moeten worden voorgelegd om als officieel dictaat te worden goedgekeurd. Zolang dat niet het geval is kunnen we als examencommissie niet anders dan de vragen baseren op het officiële dictaat.

Maar welke informatie op de KEI website bedoel je?


Het KEI linkt naar de CIV publicatie.
De CIV publicatie is verouderd neem bv. de radio frequenties.
En zeker de wijzigingen per 29 maart.....2018

En in april neem je nieuwe GPL examens af en in september 2018 weer.

Het is toch raar om de Voorschriften Zweefvliegen niet beter te actualiseren?

Jan de Jong en ik /Goos H. deden dat 1 x per jaar in december/januari.
De feitelijke verantwoording hiervan ligt bij de CIV/ KEI lijkt mij om dat goed te regelen, toch?
En zeker met EASA in de toekomst.

Geplaatst door TonS op 28-03-2018 01:46
#8

Die verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij het CIV.
Niet bij het KEI, want dat schrijft geen dictaten maar neemt alleen examens af.

Geplaatst door Jan de Hulster op 28-03-2018 08:37
#9

TonS schreef:
Die verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij het CIV.
Niet bij het KEI, want dat schrijft geen dictaten maar neemt alleen examens af.



Het KEI neemt inderdaad de GPL examens af.
Dat gebeurt namens IL&T intussen i.v.m. EASA?
Het KEI verwijst via een link naar de examenstof op de CIV website.

Is het niet wat vreemd dat dan die link van het KEI naar deels verouderde stof wijst?

En is dat dan niet mede een verantwoordelijkheid van het KEI in het kader van kwaliteitsbewaking daar op te letten?

Geplaatst door TonS op 28-03-2018 13:26
#10

Jan de Hulster schreef:
TonS schreef:
Die verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij het CIV.
Niet bij het KEI, want dat schrijft geen dictaten maar neemt alleen examens af.



Het KEI neemt inderdaad de GPL examens af.
Dat gebeurt namens IL&T intussen i.v.m. EASA?
Het KEI verwijst via een link naar de examenstof op de CIV website.

Is het niet wat vreemd dat dan die link van het KEI naar deels verouderde stof wijst?

En is dat dan niet mede een verantwoordelijkheid van het KEI in het kader van kwaliteitsbewaking daar op te letten?


Zoals gezegd is het officieel goedgekeurde dictaat het oude dictaat dat op de CIV-site staat (en ook op de site van Dirk), dus de verwijzing op de KEI-website is correct. En nee het KEI is niet verantwoordelijk voor die dictaten.

Ik begrijp dat het proces om het nieuwe dictaat van Dirk te laten accorderen loopt, maar nog niet is afgerond. Als dat gebeurd is zal dat dictaat ook pas na het examen van mei officieel zo worden aangemerkt om kandidaten die nu aan het studeren zijn niet opeens te confronteren met een ander dictaat.

PS: Het lijkt nu allemaal een hele issue, maar in de praktijk is het op dit moment allemaal niet zo'n enorm probleem. Bij het selecteren van vragen voor elk examen wordt er altijd nog gekeken of de vraag nog actueel is en correct. Zo niet dan komt hij ook niet in het examen. Mocht er iets tussendoor schieten dan kan de vraag altijd nog vervallen.

Dus Jan, als je goed thuis bent in wetgeving en je interesse hebt om het allemaal nog beter te maken: lees het nieuwe dictaat van Dirk en geef hem feedback als je ziet dat er iets niet klopt. Ik weet zeker dat hij dat op prijs stelt.

Geplaatst door Jan de Hulster op 31-03-2018 14:03
#11

Oude (Iets verouderde) Voorschriften voor GPL examens in 2018

Beste Ton,

Het blijft een vreemde zaak om iets verouderde Voorschriften Zweefvliegen te gebruiken voor de huidige examens GPL in 2018.

Ik zal je uitleggen waarom:

Aanname: de Voorschriften examenstof is in dec 2016 geheel juist. (100%)
Dan:
Na ca. 1-1.5 jaar zal deze stof enigszins verouderd zijn laten we zeggen tussen 0,5 -10% verouderd.

Nieuwe kandidaten voor een GPL examens in 2018 moeten dus dit verouderde bestand gebruiken!
Dit betekent dat zij:
-0,5-10% oude/verouderde stof leren! NUTTELOZE Kennis!!
-0,5-10 % Nieuwe stof missen! (En dus juist door de overheid RECENTE-wijzigingen NIET beheersen!)

De truck van jullie om dan bij de huidige GPL examens in 2018 vragen die toevallig binnen die 0,5-10% vallen NIET te stellen is bizar m.i.
(Bovendien moet dus de vragensteller voor dat GPL-examen de gehele wijzigingen in de stof controleren of de juiste vragen geschrapt worden!)

Advies:
Zorg dat de Voorschriften stof voor een GPL-examen gewoon UP TO DATE IS.

Dus denk er nog een over na!

mvg,

Jan de Hulster

PD: Ben bereid t.z.t. het Nieuwe Voorschriften verhaal na te lopen indien gewenst.

Geplaatst door TonS op 01-04-2018 01:49
#12

Jan de Hulster schreef:
PD: Ben bereid t.z.t. het Nieuwe Voorschriften verhaal na te lopen indien gewenst.


Ga je gang en wacht dan niet op t.z.t. Het nieuwe concept staat op de site van Dirk. Zie mijn vorige post.

Geplaatst door Jan de Hulster op 01-04-2018 12:14
#13

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:
PD: Ben bereid t.z.t. het Nieuwe Voorschriften verhaal na te lopen indien gewenst.


Ga je gang en wacht dan niet op t.z.t. Het nieuwe concept staat op de site van Dirk. Zie mijn vorige post.


Bij deze een begin: (Omdat het regende)

Uit het stuk van de website van Dirk Corporaal

Zie dus link: http://zweefvlieg...ot-licence

1. LUCHTVAARTWETGEVING EN AIR TRAFFIC CONTROL PROCEDURES
Voor het LAPL(S)-examen in maart en in april 2018 worden vragen gesteld uit Voorschriften CIV-versie 12-12-16. Het stuk Luchtvaartwetgeving dat je hieronder en op de volgende pagina's ziet is in januari 2018 geschreven. Hopelijk helpt het bij de bestudering van het vak Luchtvaartwetgeving.

Opm:JDH: Blijft dus staan dat de huidige kandidaten enigszins verouderde stof zitten te leren voor deze examens!!



Samenvatting Besluit Luchtverkeer 2014:
• Je mag zweefvliegen tijdens de daglichtperiode en die is in Nederland van een kwartier voor zonsopgang tot een kwartier na zonsondegang.
• Je mag vanuit een zweefvliegtuig alleen water lozen.
• Een zweefvliegtuig mag gesleept worden.
• Bij een horizontale sleep is de minimumvlieghoogte 450 meter. Is dus fout.
De minimumvlieghoogten zijn niet van toepassing voor zweefvliegtuigen boven bepaalde strand-en duingebieden.

Elders staat het wel goed in het voorschriften stuk.
Zie:
Regeling voorziening sleepvliegen
(zie:http://wetten.overheid.nl/BWBR0012875/2013-10-01)

• Tijdens een sleepvlucht mogen geen kunstvluchten worden uitgevoerd.
• Tijdens het slepen mag het sleepvliegtuig geen tweede persoon meenemen. Alleen als iemand wordt opgeleid tot sleepvlieger dan mag een sleepvlieger een tweede persoon meenemen.
• Een sleepkabel moet bestaan uit: - een breukstuk, zo dicht mogelijk geplaatst bij de sleephaak van het zweefvliegtuig en voorzien van een sterkte zoals vermeld in het vlieghandboek van het zweefvliegtuig.- een sleepkabel die voldoende lang en voldoende sterk is. Hij moet zo lang zijn dat aan de bestuurbaarheid en stabiliteit van het sleepvliegtuig wordt voldaan en zo sterk dat hij minimaal 1,5 maal sterker is dan het gebruikte breukstuk.- gladde ringen, passend om de sleephaken van het zweefvliegtuig en het sleepvliegtuig. Deze ringen mogen het ontkoppelen niet belemmeren.
• Het afwerpen van de sleepkabel door een sleepvliegtuig vindt alleen plaats als de sleepkabel niet buiten de grens van de luchthaven kan vallen en geen letsel aan personen of schade aan zaken zal kunnen veroorzaken;
• Het gelijktijdig landen of starten van een zweefvliegtuig, een TMG of een sleepvliegtuig is niet toegestaan, behalve in het geval van de koppeling van een zweefvliegtuig aan een sleepvliegtuig
De minimum vlieghoogte bij een horizontale sleep bedraagt 425 meter boven de grond.(zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0033888/2014-12-12)


JDH: moet dus zijn 425 m



1.14.3 DE WET LUCHTVAART (WLV)
Belangrijke punten uit de Wet Luchtvaart
Bewijzen van bevoegdheid en medische verklaring (WLV:art.2.1:1)
Om een luchtvaartuig te besturen of de radio te bedienen heb je een bewijs van bevoegdheid of een bewijs van gelijkstelling nodig en een geldige medische verklaring. De Nederlandse overheid verstrekt die bewijzen of wijst de bevoegde autoriteit aan die die bewijzen afgeeft.
Opmerking: Voor het zweefvliegen mag je de volgende frequenties zonder bewijs van bevoegdheid van RT gebruiken: 122.475 MHz,122,500 MHz, 123.350 MHz, 123.375 MHz, 123.500 MHz, 129.975 MHz en 130.125 MHz

JDH: Zijn iets veranderd tgv 8.33 MHZ scheiding!! En het heten tegenwoordig kanalen als ik het goed begrijp.
Zie: https://www.aopa.nl/pages/61/Nieuwsbericht/?newsID=428

Of

PS: Ook graag bij het vak 4 Communicatie corrigeren!! (op die website)

Zie: tabel:

Gewijzigde Zweefvliegfrequenties
De door Agentschap Telecom vrijgegeven nieuwe Zweefvliegfrequenties:
Ter info was ballonvaart 122,250 en wordt nu 122,255, MLA en ultra-Light was 123,425 en wordt nu 123,430. Oud 25 kHz (frequentie) Nieuw 8,33 kHz (kanalen)
122,475 122,480
122,500 122,505
123,350 123,355
123,375 123,380
123,500 123,505
129,975 129,980
130,125 130,130






1.2.6 BOORDDOCUMENTEN
Aan boord van een zweefvliegtuig moeten de volgende documenten aanwezig zijn:
 BvI = Bewijs Van Inschrijving in het luchtvaartregister
 BvL = Bewijs Van Luchtwaardigheid met een geldige ARC
 BAR = Bewijs Aanwijzing Radiostation
 Vliegtuighandboek en actueel weegrapport. Het vliegtuighandboek bevat een lijst met limieten (gewicht, snelheid, G-krachten) waarbinnen een vliegtuig gebruikt moet worden. Bij overschrijding van de limieten is het luchtvaartuig niet meer luchtwaardig.
 Bijgewerkt journaal (vliegtuiglogboek) met daarin de vermelding wanneer de volgende inspectie moet plaatsvinden en dat de eventuele defecten door of onder toezicht van een technicus zijn verholpen.
 WA-verzekeringsbewijs = een bewijs dat het vliegtuig WA-verzekerd is.
 Geluidscertificaat als het een motorzwever of zelfstarter betreft. Zweefvliegtuigen met een thuisbrengmotor zijn vrijgesteld van een geluidscertificaat


JDH: Het begrip BAR bestaat al jaren niet meer, maar heet NU ANDERS!!


mvg,

Jan de Hulster

Gewijzigd door Jan de Hulster op 03-04-2018 11:34

Geplaatst door Jan de Hulster op 03-04-2018 18:53
#14

Intussen wat meer de stof bekeken op de website van Dirk Corporaal.

Wat vragen:

1-Er staan leerdoelen op uit 2013, gebaseerd op PPL(A) stof en enigszins aangepast voor het zweefvliegen. Worden/zijn dat dan de GPL leerdoelen in Nederland, of is het niet geheel actueel?
2-Er staat een studie hulp van Frank Schellenber(g?) is dat een redelijk oefen bestand voor de Nieuwe Voorschriften stof, of is het te algemeen/ niet geheel volledig tov de stof?
3-Er staat een stuk over de opleiding voor LAPL(S) met verwijzing naar de formele EASA stof

Kortom: de 3 bestanden zijn nog al wat verschillend tov van elkaar zo lijkt mij.

Het is daarom voor mij vrij lastig de Nieuwe Voorschriften stof (het pdf bestand neem ik aan) te checken op volledigheid en vooral tov de 3 soorten informatie hierboven genoemd.

Geplaatst door dirk corporaal op 04-04-2018 12:28
#15

Goedemorgen Jan,

Bedankt voor het leveren van correcties op het stuk Luchtvaartwetgeving. Ik heb in de webversie jouw correcties verwerkt. Dat doe ik binnenkort in de pdf-versie . BAR is inderdaad de oude naam en de naam is nu radiostation licence. Na enig zoeken kwam ik bij de overheid het volgende tegen:
Op grond van het Internationaal Verdrag voor de Burgerluchtvaart (ICAO verdrag) moeten luchtvaartuigen
die zijn uitgerust met vast ingebouwde radioapparatuur een zogenaamde radiostation licence
aan boord hebben. Dit in verband met het gebruik van frequentieruimte aan boord van het luchtvaartuig.


Verder ga ik even in op jouw drie vragen.

Jan de Hulster
03-04-2018 18:53
Intussen wat meer de stof bekeken op de website van Dirk Corporaal.

Wat vragen:

1-Er staan leerdoelen op uit 2013, gebaseerd op PPL(A) stof en enigszins aangepast voor het zweefvliegen. Worden/zijn dat dan de GPL leerdoelen in Nederland, of is het niet geheel actueel?
2-Er staat een studie hulp van Frank Schellenber(g?) is dat een redelijk oefen bestand voor de Nieuwe Voorschriften stof, of is het te algemeen/ niet geheel volledig tov de stof?
3-Er staat een stuk over de opleiding voor LAPL(S) met verwijzing naar de formele EASA stof

Kortom: de 3 bestanden zijn nog al wat verschillend tov van elkaar zo lijkt mij.

Het is daarom voor mij vrij lastig de Nieuwe Voorschriften stof (het pdf bestand neem ik aan) te checken op volledigheid en vooral tov de 3 soorten informatie hierboven genoemd.


Vraag 1: Volgens mij heeft niemand ooit precies de leerdoelen voor het GPL of voor het LAPL vastgesteld. EASA ook niet. EASA geeft slechts de hoofdstukken aan. Die indeling volg ik. Het zou fijn zijn als er een vastgestelde lijst met leerdoelen was, dat schrijft veel gemakkelijker. De leerdoelen van 2013 voor het PPL zijn dus niet de door de CIV of door EASA vastgestelde leerdoelen voor het LAPL.
Vraag 2 De studiehulp past bij het huidige stuk Voorschriften dat nu de examenstof is.
Vraag 3. Het stuk over de de opleiding voor het LAPL is mijn samenvatting van datgene wat in de uitgebreide EASA-tekst staat. Voor alles geldt dat de officiële tekst van EASA of van de overheid geldend is. Maar wil je in het doolhof van die duizenden regels eruit vissen wat voor zweefvliegers belangrijk is dan zul je moeten samenvatten en keuzes moeten maken wat je wel en niet in de lesstof stopt.

Nogmaals bedankt voor de correcties. Ik waardeer dat enorm.

Geplaatst door ericmunk op 04-04-2018 13:27
#16

Wat 1.2.6 betreft: het meevoeren van een geldig ARC is niet verplicht voor alle zweefvliegtuigen. Alleen voor Part-M en SAS. Annex-II kent geen ARC. Alleen een geldig BvL.

Geplaatst door Jan de Hulster op 05-04-2018 09:33
#17

dirk corporaal schreef:



[quote]Jan de Hulster
03-04-2018 18:53
Intussen wat meer de stof bekeken op de website van Dirk Corporaal.

Wat vragen:




Vraag 1: Volgens mij heeft niemand ooit precies de leerdoelen voor het GPL of voor het LAPL vastgesteld. EASA ook niet. EASA geeft slechts de hoofdstukken aan. Die indeling volg ik. Het zou fijn zijn als er een vastgestelde lijst met leerdoelen was, dat schrijft veel gemakkelijker. De leerdoelen van 2013 voor het PPL zijn dus niet de door de CIV of door EASA vastgestelde leerdoelen voor het LAPL.

Vraag 2 De studiehulp past bij het huidige stuk Voorschriften dat nu de examenstof is.

Vraag 3. Het stuk over de de opleiding voor het LAPL is mijn samenvatting van datgene wat in de uitgebreide EASA-tekst staat.
Voor alles geldt dat de officiële tekst van EASA of van de overheid geldend is.

Maar wil je in het doolhof van die duizenden regels eruit vissen wat voor zweefvliegers belangrijk is dan zul je moeten samenvatten en keuzes moeten maken wat je wel en niet in de lesstof stopt.

Nogmaals bedankt voor de correcties. Ik waardeer dat enorm.



Dirk,

Goos Hageman heeft in begin febr. 2016 de Voorschriften stof met mij herschreven.
[b]Hij deed dit in opdracht van de CIV t.b.v. de VO theorie examens en ook GPL in maart/ mei 2016.[/b]

Goos Hageman heeft toen op basis van die herschreven Voorschriften versie febr. 2016 ook LEERDOELEN beschreven. Uitgesplitst in GPL en VO leerdoelen.
Gebaseerd op de stof uit febr. 2016

Zie: https://www.dropb...5-1+GH.pdf

Zie dan DEEL 3 van die Voorschriften voor een samenvatting van de leerdoelen.
Zie Deel 1 en DEEL 2 voor de exacte leerdoelen!

Dus Formeel gezien zijn er -door de CIV- leerdoelen uit febr. 2016!!! Gebaseerd op de toenmalige febr. 2016 Voorschriften stof.

Aangezien de dec 2016 Voorschriften versie vrij weinig verschilt van de febr. 2016 versie zijn die leerdoelen dus ook geschikt voor de dec. 2016 versie.

En die dec. 2016 versie is nu de basis voor het GPL examen..............in 2018.

En dus die leerdoelen uit febr. 2016 eventueel (met aanpassing) ook voor jouw nieuwe Voorschriften 2018 versie???

Overleg dit met de CIV zou ik zeggen wat de CIV NU in 2018 en later precies wil qua stof en leerdoelen! Zeker in het geval van keuzes maken en samenvatten zoals jij stelt.

Gewijzigd door Jan de Hulster op 05-04-2018 12:27

Geplaatst door dirk corporaal op 06-04-2018 10:34
#18

Goedemorgen Jan,

Bedankt voor de informatie en het advies.

Mvg,

Dirk