Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Opening inschrijving theorie-examen 10 maart

Geplaatst door dirk corporaal op 04-04-2018 12:28
#15

Goedemorgen Jan,

Bedankt voor het leveren van correcties op het stuk Luchtvaartwetgeving. Ik heb in de webversie jouw correcties verwerkt. Dat doe ik binnenkort in de pdf-versie . BAR is inderdaad de oude naam en de naam is nu radiostation licence. Na enig zoeken kwam ik bij de overheid het volgende tegen:
Op grond van het Internationaal Verdrag voor de Burgerluchtvaart (ICAO verdrag) moeten luchtvaartuigen
die zijn uitgerust met vast ingebouwde radioapparatuur een zogenaamde radiostation licence
aan boord hebben. Dit in verband met het gebruik van frequentieruimte aan boord van het luchtvaartuig.


Verder ga ik even in op jouw drie vragen.

Jan de Hulster
03-04-2018 18:53
Intussen wat meer de stof bekeken op de website van Dirk Corporaal.

Wat vragen:

1-Er staan leerdoelen op uit 2013, gebaseerd op PPL(A) stof en enigszins aangepast voor het zweefvliegen. Worden/zijn dat dan de GPL leerdoelen in Nederland, of is het niet geheel actueel?
2-Er staat een studie hulp van Frank Schellenber(g?) is dat een redelijk oefen bestand voor de Nieuwe Voorschriften stof, of is het te algemeen/ niet geheel volledig tov de stof?
3-Er staat een stuk over de opleiding voor LAPL(S) met verwijzing naar de formele EASA stof

Kortom: de 3 bestanden zijn nog al wat verschillend tov van elkaar zo lijkt mij.

Het is daarom voor mij vrij lastig de Nieuwe Voorschriften stof (het pdf bestand neem ik aan) te checken op volledigheid en vooral tov de 3 soorten informatie hierboven genoemd.


Vraag 1: Volgens mij heeft niemand ooit precies de leerdoelen voor het GPL of voor het LAPL vastgesteld. EASA ook niet. EASA geeft slechts de hoofdstukken aan. Die indeling volg ik. Het zou fijn zijn als er een vastgestelde lijst met leerdoelen was, dat schrijft veel gemakkelijker. De leerdoelen van 2013 voor het PPL zijn dus niet de door de CIV of door EASA vastgestelde leerdoelen voor het LAPL.
Vraag 2 De studiehulp past bij het huidige stuk Voorschriften dat nu de examenstof is.
Vraag 3. Het stuk over de de opleiding voor het LAPL is mijn samenvatting van datgene wat in de uitgebreide EASA-tekst staat. Voor alles geldt dat de officiële tekst van EASA of van de overheid geldend is. Maar wil je in het doolhof van die duizenden regels eruit vissen wat voor zweefvliegers belangrijk is dan zul je moeten samenvatten en keuzes moeten maken wat je wel en niet in de lesstof stopt.

Nogmaals bedankt voor de correcties. Ik waardeer dat enorm.