Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Bezwaarschrift tariefsverhoging

Geplaatst door hk2sell op 06-02-2018 11:32
#1

Ook zo mistroostig als Big-Brother U weer dwingt te betalen voor een niet-gevraagde activiteit (het monitoren van gesprekken op de zweefvliegfrequenties)?
En helemaal als deze stealth-activiteit ingeschaald wordt als "uiterst gecompliceerd", met veel ICT-ondersteuning en de jaarlijkse verhoging daarom in de "+10%-klasse" wordt ingedeeld?
Daarom maar weer eens geprotesteerd als mondige burger: https://www.dropbox.com/s/3xkn0f48oe11dwf/Anomised%20Bezwaar%20tariefsverhoging%20Luchtvaartfrequenties.doc?dl=0

Het helpt waarschijnlijk als meerdere zweefvliegers dat doen, dus gebruik gerust de argumenten (of betere) uit mijn brief.

Let op: Groningen is nog een win-gewest en hun achtergebleven infrastructuur laat dan ook alleen een bezwaarschrift toe via de post(koets).

Met vriendelijke zweefvliegersgroet, Henk Kloen

Geplaatst door Fuchur op 06-02-2018 12:18
#2

Klik

Geplaatst door Moeilijkgedoe op 06-02-2018 12:29
#3

Goed initiatief Henk!
Ik ben dol op fill-in-the-blanks formulieren. Ik zal deze voor ieder vliegtuig van de Friese Aero Club gaan invullen.

Matthijs

Geplaatst door Joop Swinkels op 06-02-2018 14:25
#4

Ik zou het formulier wat aanpassen. De betreffende staatssecretaris is een vrouw (Mona Keijzer)........

Geplaatst door hk2sell op 06-02-2018 15:13
#5

Dank je Joop, zal m'n excuses aanbieden als het verzoek gehonoreerd wordt.
Groetjes Henk Kloen

Geplaatst door ericmunk op 07-02-2018 09:28
#6

De voortdurende tariefsverhogingen (in tal van tarieven, ook niet-radio's) en de verplichte overgang naar 8,33 kHz radio en de daarmee samenhangende investeringen was bij ons reden voor een aantal privévliegers om de radio-installatie in hun vliegtuig permanent uit te bouwen deze winter...

Geplaatst door Fuchur op 08-02-2018 09:23
#7

ericmunk schreef:
De voortdurende tariefsverhogingen (in tal van tarieven, ook niet-radio's) en de verplichte overgang naar 8,33 kHz radio en de daarmee samenhangende investeringen was bij ons reden voor een aantal privévliegers om de radio-installatie in hun vliegtuig permanent uit te bouwen deze winter...


En je transponder dan?
Heb je dezelfde licentie voor nodig.

Geplaatst door ericmunk op 08-02-2018 11:26
#8

Fuchur schreef:
En je transponder dan?
Heb je dezelfde licentie voor nodig.


Die zit er meestal niet in. Veel privévliegers gebruiken hun kist alleen in de weekenden. Doordeweeks nemen ze dan wel een clubkist mee.

Geplaatst door dchoeben op 09-02-2018 15:00
#9

Voor de veiligheid van de luchtvaart zo belangrijk . Ik vind de tarieven ook neegens op slaan maar jullie oplossing daarvan vind ik stuitend stom

Geplaatst door Toet op 09-02-2018 15:29
#10

Voor de veiligheid van de luchtvaart zo belangrijk . Ik vind de tarieven ook neegens op slaan maar jullie oplossing daarvan vind ik stuitend stom


Mee eens Dirk. Deze tarieven zijn een melkkoe, zoveel is duidelijk. Maar veiligheid mag nooit het kind van de rekening zijn. Verkoop dan je kist en bouw voor dat geld een simulator, dan kan je doen en laten wat je wilt. (en vliegen wanneer en waar, ook niet gek):D

Geplaatst door ericmunk op 09-02-2018 19:29
#11

Interessante reacties. Ik zou mensen die kiezen om een dure niet-verplichte investering niet te doen niet per se dom noemen. Laat staan stuitend dom.

Overigens is er niet zo iets als “jullie oplossing”. Het is aan individuele eigenaars te voldoen aan de wettelijke eisen. Daar voldoe je aan door geen 25 kHz separatie radio mee te voeren (in de meeste luchtruimen in NL).

Geplaatst door dchoeben op 09-02-2018 20:18
#12

We hebben transponders en radio's nu al zo lang in Nederland, ze dragen bij aan de veiligheid en ze niet willen gebruiken om geld uit te sparen voor een vliegtuig vind ik onbegrijpelijk.Misschien als je alleen een rondje wil vliegen rond het veld maar als je overland vliegt ben je gewoon onveilg bezig, ook voor anderen, dat gaat voorbij aan individuele keuze of wel of niet wettelijk verplicht.Wel een mooie iphone of mooie auto , terwijl een ouwe ook voldoet
.Misschien is stuitend wat kort door de bocht maar ik blijf het dom vinden

Geplaatst door NicoB op 10-02-2018 11:37
#13

Wanneer er geen TMZ's waren geweest dan zou 99% van de NL-zweefvliegers geen transponder hebben aangeschaft en zou het niet echt onveiliger zijn geweest.

De transponder heeft er wel voor gezorgd dat luchtruim voor ons toegankelijk is gebleven. Door toepassing van "Listening Squawk" is het ook mogelijk om delen van het luchtruim open te stellen. Daarmee zouden de investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan in transponder en radio een waardevolle toepassing krijgen. Jammer genoeg zijn we in Nederland nog niet zover en wordt de transponder door veel zweefvliegers nog als "een noodzakelijk kwaad" gezien.

Gewijzigd door NicoB op 11-02-2018 07:49

Geplaatst door ericmunk op 12-02-2018 10:20
#14

dchoeben schreef:
Wel een mooie iphone of mooie auto , terwijl een ouwe ook voldoet


Ik snap je punt, maar van een mooie tweedehands iPhone koop je geen radio. Voor veel eigenaars is 1500 euro gewoon veel geld. In sommige gevallen zelfs bijna een netto maandsalaris. Niet iederéén heeft een brede portemonnee.

Geplaatst door Harm op 12-02-2018 13:40
#15

Ik krijg alles op een factuur, leuker kunnen ze het niet maken ;)

Marifoon 34 euro, zendamateur 34 euro, luchtvaart 126 euro..
Tot een paar jaar geleden betaalde je voor een marifoon niets. De overheid was toen van mening dat betalen booteigenaren tegenhield een marifoon te installeren. Had iets met veiligheid van doen..

Gewijzigd door Harm op 12-02-2018 13:41

Geplaatst door fixalot op 16-02-2018 13:42
#16

iemand al reactie mogen ontvangen ? op bovenstaand schrijven ?

Geplaatst door hk2sell op 16-02-2018 14:14
#17

Bij navraag in Groningen zou de ontvangstbevestiging reeds 7/2 verstuurd zijn (maar nog niet ontvangen).
Verwerking zou 6 weken kunnen duren.
FYI, Henk Kloen

Geplaatst door hk2sell op 16-02-2018 14:18
#18

Harm schreef:
Ik krijg alles op een factuur, leuker kunnen ze het niet maken ;)

Marifoon 34 euro, zendamateur 34 euro, luchtvaart 126 euro..
Tot een paar jaar geleden betaalde je voor een marifoon niets. De overheid was toen van mening dat betalen booteigenaren tegenhield een marifoon te installeren. Had iets met veiligheid van doen..