Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: ADS-B: Het grote kabeltjestopic

Geplaatst door Ruud Holswilder op 31-12-2010 13:33
#67

robertdemuynck schreef:
Certified betekent hier aangetoond betrouwbare positiedata vanuit een EASA approved GPS/GNSS navigation device, maw incl. certificatie kosten van de installatie en vastgelegde antenne posities e.d. Wellicht dat de EASA medewerkers op dit forum daar nog mooiere definites voor kunnen verzinnen, maar dit is het ongeveer wel B)

Daar heb je wel een punt.
In een van mijn vorige kisten had ik een Garmin GPS-muis die de vluchtcomputer voedde en een Colibri logger die aan de pda gekoppeld zat.
De Colibri verstoorde soms de Garmin. Deze gaf dan geen foutcode, maar een verkeerde positie.
Ik bemerkte dit een keer toen ik boven Oss nearest airports selecteerde op de Zander en deze doodleuk aangaf dat ik binnen glijbereik van Lyon zat.
Met een logger, een PNA en Flarm heb je al gauw 3 onafhankelijke GPS-en aan boord.
Een goede monitoring van het GPS-signaal dat naar de transponder gaat lijkt mij handig.