Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: ADS-B: Het grote kabeltjestopic

Geplaatst door allebei op 31-05-2012 17:07
#166

De regelgeving met betrekking tot wat een ABC-technicus mag en wat de eigenaar zelf mag doen is ietwat wazig.

In de meeste onderhoudsprogramm'a is een door de CTZ ism IVW opgestelde lijst van piloot/eigenaartaken opgenomen.
Wiring Installation of simple wiring connections to the existing wiring for additional non required equipment such as electric variometers, flight computers but excluding required communication, navigation systems and engine wiring.

Voor wat betreft de veelal zeer simpele bedrading tussen de x-ponder en GPS waarbij de integriteit van het transponder-signaal niet wordt aangetast en waarvan de aansluit-methode helder omschreven staat in het installation-manual van de x-ponder, kan ik mij voorstellen dat de eigenaar dit zelf kan en mag doen.

De A-technicus heeft in zijn examenpakket vrij veel stof over electrische bedradingen/componenten en mag alles waarvoor geen C-technicus nodig is.
De C-technicus mag sleutelen aan electrische en electronische componenten.
De piloot/eigenaar mag aan alle electrische bedradingen sleutelen zolang het maar niet de verplichte instrumenten betreft.

Als technicus ben ik van mening dat je waar dat kan de (onderhouds, installatie- en reparatie-) verantwoordelijkheid bij de eigenaar moet leggen. Ik ben van mening en heb de ervaring dat dat met de huidige vliegtuigen en componenten ook zeer goed kan.
Alle eigenaren zijn zich zeer van hun verantwoordelijkheid bewust en vragen waar nodig deskundige bijstand ofwel bij een technicus ofwel bij het SCT ofwel bij de tegenwoordig goed bereikbare fabrikanten.

Ronald Rooij