Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: ADS-B: Het grote kabeltjestopic

Geplaatst door jaspergrannetia op 15-12-2009 12:41
#1

ADS-B
Het lijkt erop dat het relatief eenvoudig zal zijn om een groot deel van de Nederlandse zweefvliegtuigen te voorzien van ADS-B. Een aantal (veel verkochte) typen transponders is voorbereid op het accepteren van een NMEA-signaal uit bijvoorbeeld een FLARM of een final glide computer.

Met ADS-B wordt het voor ons (eindelijk) mogelijk om kisten te volgen tijdens de vlucht. Dit zou wedstrijd- en overlandvliegen een heel nieuwe impuls kunnen geven. Een voorbeeld van wat mogelijk is, is http://casper.frontier.nl/ en elders op dit forum kun je lezen dat in Friesland wordt gedacht en gewerkt aan een dergelijke site (denk ik :)) die specifiek voor het zweefvliegen is ontworpen.

En nu praktisch
Tot zover een korte samenvatting van wat je elders op dit forum kunt lezen. :) Nu is het tijd om praktisch te worden: kabeltjes.

Het lijkt erop dat het verbinden van de transponder en de GPS-bron een kwestie is van het juiste kabeltje. Ik ben zelf niet zo'n soldeerheld, maar ik weet dat er op dit forum heel veel mensen komen die dat wel zijn.

Voorstel
Ik zou willen voorstellen om hier het liefst per combinatie van bron en x-ponder informatie uit te wisselen over:

- de opbouw van de kabeltjes (connectors, soort kabel, etc.)
- instellingen in zowel bronapparaat als x-ponder

Zo zou ik bijv. wel willen weten hoe je een FLARM doorlust naar een LX5000/7000/7007 en wat je in de FLARM en de LX moet instellen om het ding 'ping' te laten zeggen.

Met deze informatie moet het voor de soldeerhelden niet zo'n probleem meer zijn om de benodigde kabeltjes te fabriceren.

En zijn we er dan?
Er moet natuurlijk nog wel wat meer gebeuren om het hele ADS-B-verhaal tot een succes te maken, maar zonder ADS-B signalen kunnen we helemaal wel inpakken, dus: solderen allemaal, lijkt mij. :)

Gewijzigd door jaspergrannetia op 15-12-2009 12:52