Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: ADS-B: Het grote kabeltjestopic

Geplaatst door kpt9 op 15-12-2009 17:20
#4

Hallo Jasper,

Een uitstekend idee. Wij zijn bij de GeZC ook op dit idee gekomen vooral ook voor onze clubvliegtuigen. Gaan binnenkort ook in de Alpen de TM250 achterin een Duo Discus uitproberen. We vliegen dan met de andere kisten met ADS-B functie en kunnen in de Duo zien waar iedereen zit.
Voor de verbinding van een NMEA data stream met GPS coördinaten kun je inderdaad verschillende bronnen gebruiken zoals een FLARM, een GP941 logger, een Zander- of LX-vluchtcomputer etc.
De verbinding moet enkeldraads worden uitgevoerd. De retour gaat via de minus van de voedingaansluitingen (die dus heel degelijk moet zijn). Gebruik een microonfoonkabel waarbij de kern het NMEA signaal transporteert en de mantel (de afscherming) éénzijdig aan Gnd wordt verbonden.
Bij de FLARM gebruik je contact 5 van de RJ45 (de grote) connector. Deze draad moet bij de Becker en de TRT800 transponder aangesloten worden op pin 12 van J8. De afscherming van deze draad bij de Becker op pin3 of pin 21, bij de TRT800 op pin 15 (éénzijdig dus).

Handigste is inderdaad om een lijstje te maken, maar dit is alvast een voorschot.

Karel T