Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: ADS-B: Het grote kabeltjestopic

Geplaatst door Jip op 24-01-2010 00:21
#37

maaikgollef schreef:
heb tevens contact gehad met de heren achter casper.frontier.nl en ze hebben me verzekerd dat er gn filter aanstaat en ook wij zichtbaar zouden moeten worden als we hoog genoeg vliegen om voor de antenne in Haarlem zichtbaar te zijn. zal zo ook eens uitrekenen hoe hoog dat is. Tijd om de motorzwever eens van flarm en een kabeltje te voorzien, daar wordt nog mee gevlogen


Heb toevallig recentelijk precies het zelfde gedaan. Ik had jouw posting nog niet gezien.
Maar het antwoord was inderdaad het zelfde: geen filter op airliners...
Toch opvallend dat er zo weinig general aviation/VFR verkeer op te zien is op hun site, heb tot nu toe uitsluitend lijnvluchten kunnen zien! Zijn er dan z weinig mensen - ook buiten de zweefvliegerij - die ADS-B ondersteunen?

Wat ook opvallend is op die Casper site, is de hoogte waarop vliegtuigen verdwijnen. Dus de minimale hoogte waarop die antenne nog iets ontvangt; dit varieert nog al. Soms verdwijnen ze op 1500ft, soms gaat het ontvangst van landende vliegtuigen door tot +- 10ft !
Ik vermoed dat ze ook landende vliegtuigen door extrapoleren tot de grond, kan haast niet anders.


[edit]
Heb nog eens gekeken op Casper, maar je ziet de posities telkens even updaten (schokje), en vervolgens verder gaan (extrapoleren). Ik neem aan dat de schokjes in dit geval updates van de ontvanger zijn. Dat is goed nieuws; bij landende vliegtuigen heb ik nog zo'n update gezien op 150ft = 45m. Oke, ik weet dat de ontvanger in Haarlem dus vrij dicht bij Schiphol staat, maar het is ook bekend dat de antenne tussen dichte bebouwing staat. Ik hoop dat wij soortgelijke ontvangstresultaten kunnen gaan behalen.
[/edit]



Binnen niet al te lange tijd willen wij een aantal test(vluchten) doen met een TRT800A & ADS-B out. Meer hierover later...
Verder: goed om te horen dat er zo veel mensen bezig zijn om ADS-B te ondersteunen! Op deze manier krijgen we straks eindelijk iets terug van de investeringen in transponders!

Gewijzigd door Jip op 24-01-2010 00:30