Nieuw part M gepubliceerd
Geplaatst door webmaster op 28-10-2008 23:00
Vandaag is in het Publicatieblad van de Europese Unie de langverwachte wijziging van "Part M" gepubliceerd. Deze verordening treedt in werking een dag na de bekendmaking ervan, dat wil zeggen op 29 oktober 2008. Vertegenwoordigers van Europa Air Sport, European Gliding Union en diverse nationale luchtsportbonden hebben veel werk verzet om deze veranderingen tot stand te brengen.
In het najaar van 2003 is de Verordening (EG) 2042/2003 gepubliceerd. Deze hield geen rekening met veel van de door de luchtsportbonden aangevoerde bezwaren. Met de publicatie van vandaag komen de jarenlange inspanningen van de Europese luchtsportbonden om "Part M" te vereenvoudiging tot een eindresultaat.
De formele teksten van de wijzigingsbesluiten: (nederlandse teksten in pdf)
Zie ook dit eerdere nieuwsbericht over uitstel "Part M.
Klik op "Lees meer"
Uitgebreid nieuws
Vandaag is in het Publicatieblad van de Europese Unie de langverwachte wijziging van "Part M" gepubliceerd. Deze verordening treedt in werking een dag na de bekendmaking ervan, dat wil zeggen op 29 oktober 2008. Vertegenwoordigers van Europa Air Sport, European Gliding Union en diverse nationale luchtsportbonden hebben veel werk verzet om deze veranderingen tot stand te brengen.
In het najaar van 2003 is de Verordening (EG) 2042/2003 gepubliceerd. Deze hield geen rekening met veel van de door de luchtsportbonden aangevoerde bezwaren. Met de publicatie van vandaag komen de jarenlange inspanningen van de Europese luchtsportbonden om "Part M" te vereenvoudiging tot een eindresultaat.
De formele teksten van de wijzigingsbesluiten: (nederlandse teksten in pdf)
Zie ook dit eerdere nieuwsbericht over uitstel "Part M.
Onderstaande informatie is een vertaling van tekst op de DAeC website.
Via het nieuwe "Part M" heeft nu de houder van een vliegtuig, dat niet voor commercieel vervoer wordt gebruikt en een startmassa van 2730 kg of minder heeft, alsmede een luchtballon, de volgende mogelijkheden om een certificaat van herbeoordeling van de luchtwaardigheid te verkrijgen (zie M.A.901):
- Eens per jaar door keuring bij een willekeurige CAMO, met inbegrip van de afgifte van de ARC
- Eens per jaar, een keuring door de bevoegde autoriteit, met inbegrip van de uitgifte van de ARC
- Voor ELA1 vliegtuigen: Eenmaal per jaar, op grond van een aanbeveling door gecertificeerd personeel, uitgifte van de ARC door de bevoegde autoriteit. Echter ten minste om de drie jaar een keuring door een CAMO met inbegrip van uitgifte van de 'ARC'.
- Via contract met CAMO (gecontroleerde omgeving), twee maal de verlenging van de ARC door deze CAMO en om de drie jaar een keuring door de CAMO met de uitgifte van een nieuwe ARC '.
Bij niet commercieel gebruik en niet uitgevoerd in een gecontroleerde CAMO omgeving, zal voor onderhoud van ELA1-vliegtuigen geen goedgekeurde onderhoudorganisatie nodig zijn.
De omvang van piloot/eigenaar onderhoud wordt aanzienlijk uitgebreid.
Definitie van ELA1 (European Light Aircraft):
- Een vleugelvliegtuig, zweefvliegtuig of gemotoriseerd zweefvliegtuig met een maximale startmassa van minder dan 1000 kg dat niet geclassificeerd is als complex motoraangedreven luchtvaartuig.
- een ballon ontworpen voor een gas- of heteluchtvolume van ten hoogste 3400 m3 voor heteluchtballonnen, 1050 m3 voor gasballonnen, 300 m3 voor Rozier-ballonnen
- een zeppelin ontworpen voor maximaal twee inzittenden en een gas- of heteluchtvolume van ten hoogste 2500 m3 voor heteluchtzeppelins en 1000 m3 voor gaszeppelin