Nieuw part M gepubliceerd
Geplaatst door webmaster op 28-10-2008 23:00
Vandaag is in het Publicatieblad van de Europese Unie de langverwachte wijziging van "Part M" gepubliceerd. Deze verordening treedt in werking een dag na de bekendmaking ervan, dat wil zeggen op 29 oktober 2008. Vertegenwoordigers van Europa Air Sport, European Gliding Union en diverse nationale luchtsportbonden hebben veel werk verzet om deze veranderingen tot stand te brengen.

In het najaar van 2003 is de Verordening (EG) 2042/2003 gepubliceerd. Deze hield geen rekening met veel van de door de luchtsportbonden aangevoerde bezwaren. Met de publicatie van vandaag komen de jarenlange inspanningen van de Europese luchtsportbonden om "Part M" te vereenvoudiging tot een eindresultaat.

De formele teksten van de wijzigingsbesluiten: (nederlandse teksten in pdf)
Zie ook dit eerdere nieuwsbericht over uitstel "Part M.

Klik op "Lees meer"
Uitgebreid nieuws
Vandaag is in het Publicatieblad van de Europese Unie de langverwachte wijziging van "Part M" gepubliceerd. Deze verordening treedt in werking een dag na de bekendmaking ervan, dat wil zeggen op 29 oktober 2008. Vertegenwoordigers van Europa Air Sport, European Gliding Union en diverse nationale luchtsportbonden hebben veel werk verzet om deze veranderingen tot stand te brengen.

In het najaar van 2003 is de Verordening (EG) 2042/2003 gepubliceerd. Deze hield geen rekening met veel van de door de luchtsportbonden aangevoerde bezwaren. Met de publicatie van vandaag komen de jarenlange inspanningen van de Europese luchtsportbonden om "Part M" te vereenvoudiging tot een eindresultaat.

De formele teksten van de wijzigingsbesluiten: (nederlandse teksten in pdf)
Zie ook dit eerdere nieuwsbericht over uitstel "Part M.



Onderstaande informatie is een vertaling van tekst op de DAeC website.

Via het nieuwe "Part M" heeft nu de houder van een vliegtuig, dat niet voor commercieel vervoer wordt gebruikt en een startmassa van 2730 kg of minder heeft, alsmede een luchtballon, de volgende mogelijkheden om een certificaat van herbeoordeling van de luchtwaardigheid te verkrijgen (zie M.A.901):
Bij niet commercieel gebruik en niet uitgevoerd in een gecontroleerde CAMO omgeving, zal voor onderhoud van ELA1-vliegtuigen geen goedgekeurde onderhoudorganisatie nodig zijn.

De omvang van piloot/eigenaar onderhoud wordt aanzienlijk uitgebreid.

Definitie van ELA1 (European Light Aircraft):