Zweefvliegclub als bescherming tegen laag Boeingverkeer
Geplaatst door webmaster op 12-12-2008 17:40
Gedeputeerde Erik van Heijningen (Zuid Holland) heeft deze week benadrukt dat met name de zweefvliegclubs bij Valkenburg behouden moeten blijven: "Als deze vlieglocatie verdwijnt, mag het vliegtuigverkeer van Schiphol lager over Valkenburg en de rest van de regio gaan vliegen.". De provincie wil de tendens van het sluiten van de deuren van vereniging in Zuid Holland een halt toe roepen. Dit meldde de Telegraaf op 11 december 2008.

Voor het hele artikel klik op "Lees meer".
Uitgebreid nieuws
Provincie scherpt regels nog verder aan
Helihaven Ypenburg is definitief van baan
Zweefvliegclub als bescherming tegen laag Boeingverkeer

door Inge Lengton
DEN HAAG, donderdag 12 december 2008

Het zal erg moeilijk worden om in de regio Den Haag een helikopterplatform van de grond te krijgen. De provincie heeft gisteren besloten om ondernemers die zo’n landplaats willen beginnen, nóg strengere regels op te leggen dan aanvankelijk was gepland. Sinds kort hebben de provincies de zeggenschap over de regionale luchtvaart overgenomen van de rijksoverheid. De provincie Zuid-Holland heeft de nieuwe aanpak vastgelegd in een nieuw beleidsplan, waar gisteren in het provinciehuis in Den Haag over werd gestemd.

Decibels
Het stond al enige tijd vast dat de helihavens, waarvan er in Zuid-Holland maximaal twee mogen worden aangelegd, niet te dicht bij woningen mogen liggen. Er moet minimaal 500 meter tussen zitten. Provinciale Staten deed daar gisteren een schepje bovenop door ook nog eens een geluidsmaximum in te stellen. Helikopters die harder ronken dan 68 decibel, mogen niet landen op de platforms in Zuid-Holland. Dit betekent dat alleen de allerstilste toestellen welkom zijn in onze regio. Aan de hand van de strenge regelgeving die gisteren door de provincie werd bekrachtigd, is het definitief onmogelijk geworden om in Ypenburg een helikopterhaven op te starten, zoals de Amsterdamse onderneming Helinet van plan was. De huizen staan met 350 meter namelijk te dicht op de beoogde landplaats. Waar het Haagse heliplatform dan wel zou kunnen komen, is nog volstrekt onduidelijk. Er zijn nog geen alternatieven geopperd die aan de nieuwe regelgeving voldoen. De provincie laat het aan de gemeente Den Haag over om met nieuwe locaties te komen.

Schiphol
Gisteren werd ook uitgebreid gesproken over de zweefvliegclubs in de regio. De afgelopen jaren hebben door bouwwoede steeds meer verenigingen de deuren moeten sluiten. De provincie wil deze tendens een halt toeroepen door twee locaties, bij Noordwijk en Valkenburg, te behouden. Gedeputeerde Erik van Heijningen benadrukte dat met name de zweefvliegclubs bij Valkenburg gekoesterd moeten worden: „Als deze vlieglocatie verdwijnt, mag het vliegtuigverkeer van Schiphol lager over Valkenburg en de rest van de regio gaan vliegen.” „Noord-Holland heeft al aangegeven daar een oogje op te hebben”, zo waarschuwde hij. Zijn voorstel om Valkenburg als zweefvliegstek te behouden werd dan ook massaal door de andere statenleden omarmd.