Luchtruim Schiphol weer vrij
Geplaatst door webmaster op 24-04-2009 19:03
De KNVvL is zeer verheugd u te kunnen mededelen dat het Goede Vrijdag akkoord uiteindelijk verwerkt is in een wijziging van het AIP.
De minister heeft ingestemd met de voorgestelde maatregelen, waarbij de kaders en de criteria die in het overleg zijn overeengekomen op een juiste wijze zijn overgenomen. Klik HIER voor het volledige nieuwsbericht op de KNVvL website.
Uitgebreid nieuws
De KNVvL is zeer verheugd u te kunnen mededelen dat het Goede Vrijdag akkoord uiteindelijk verwerkt is in een wijziging van het AIP.
De minister heeft ingestemd met de voorgestelde maatregelen, waarbij de kaders en de criteria die in het overleg zijn overeengekomen op een juiste wijze zijn overgenomen, te weten:
- er zijn geen nieuwe gebiedsgrenzen geïntroduceerd;
- de in- en uitvlieg procedures en de vliegcircuits van Lelystad, Rotterdam en Hilversum zijn ongewijzigd gebleven;
- voor het ongemotoriseerde verkeer onder de 1.200 ft zullen er geen veranderingen plaats vinden;
- aan het gemotoriseerde verkeer zal weer toegang verleend worden in de SPL/TMA 1 tot maximaal 1.200 ft, mits er geen transponder gevoerd wordt, ongeacht of deze ingebouwd is of niet;
- het wordt aangeraden uit te luisteren op Amsterdam Information (124,3);
- Commercieel VFR verkeer dient toestemming te vragen voor vluchten tussen de 1.200 ft en 1.500 ft;
- bijzonder verkeer, als genoemd in het AIP supplement wordt toegelaten in het luchtruim tussen 1.200 ft en 1.500 ft met gebruik van een mode S transponder;
- al het gemotoriseerde verkeer in de SRZ Schiphol wordt geadviseerd contact op te nemen met Amsterdam Info en een positierapport te geven.
Voor de exacte inhoud dient u het AIP supplement te raadplegen.
Deze maatregel zal vanaf morgen (25 april) van kracht zijn en wordt tevens per NOTAM bekend gemaakt.
Alle edities van AIP SUP 04/09 komen bij deze te vervallen.
De KNVvL zal deze maatregel blijvend monitoren op veiligheid en zal tijdens het komende overleg met de overheid de tijdelijkheid van de maatregel onder de aandacht brengen en pleiten voor een structurele oplossing.
>>> Transponder use below Schiphol TMA 1
>>> EH-eSUP-09-05-en-GB1_24_april