CAMO KNVvL gestart
Geplaatst door webmaster op 04-09-2009 15:13
Op 25 augustus 2009 heeft IVW aan de KNVvL de CAMO-vergunning verstrekt. De CAMO van de KNVVL bedient met deze vergunning 25% van de gehele Nederlandse luchtvloot.

Dat werd ook wel tijd omdat op 28 september 2009 part M volledig in werking treedt. Hiermee komt een einde aan de bevoegdheid van de Erkende Zweefvliegtechnici (EZT's).

Klik op "Lees meer" !!
Uitgebreid nieuws
Op 25 augustus 2009 heeft IVW aan de KNVvL de CAMO-vergunning verstrekt. De CAMO van de KNVVL bedient met deze vergunning 25% van de gehele Nederlandse luchtvloot.

Dat werd ook wel tijd omdat op 28 september 2009 part M volledig in werking treedt. Hiermee komt een einde aan de bevoegdheid van de Erkende Zweefvliegtechnici (EZT's).

De CAMO van de KNVVL doet twee dingen. Goedkeuren van de verplichte onderhoudsprogramma's (AMP Airworthiness Maintenance Programme) en afgeven van de ARC (Airworthiness Review Certificate). Wij kennen in de CAMO dan ook twee soorten inspecteurs: AMP-inspecteurs en ARC-inspecteurs. Alle EZT's hebben aangegeven ARC-inspecteur te willen worden. Een deel van de EZT's heeft aangegeven AMP-inspecteur te willen worden.

Op dit moment zijn er al twee inspecteurs volledig gekwalificeerd: Koos Tromp en Wilfried Oude Vrielink. Zij hebben samen met 12 andere EZT's eind juni een cursus onder toezicht van IVW gevolgd. Deze groep van 12 inspecteurs zijn nu druk bezig om hun eerste AMP te keuren en ARC af te geven.

Wij hopen binnen korte tijd dat deze groep van 14 personen (14 ARC-inspecteurs en 10 AMP-inspecteurs) ook volledig gekwalificeerd worden. Zij mogen vervolgens de overige 43 EZT's één op één opleiden tot inspecteur.

Wij zijn verplicht om een centrale administratie van alle CAMO-werkzaamheden te voeren. Deze taak wordt door het afdelingssecretariaat Zweefvliegen uitgevoerd. Daarnaast moet elke inspecteur een eigen administratie voeren.

Wij zijn blij dat alle EZT's hebben aangegeven onbezoldigd medewerker van de KNVVL CAMO te willen worden. Door hun vrijwillige inzet houden zij ook onder part M het onderhoud van zweefvliegtuigen betaalbaar.

Door de CAMO-vergunning kunnen ARC-inspecteurs meteen na de inspectie de ARC afgeven. De weg langs IVW vervalt. Ook het tarief dat vliegtuigeigenaren aan IVW per vliegtuig per ARC moesten betalen (€ 72 per ARC per jaar) vervalt. Na 28 september moesten wij IVW voor de (goed)keuring van een onderhoudsprogramma ook gaan betalen. Ook dit geld sparen wij uit.

Rob Kleijn
secretaris CTZ