LPE issues…..
Geplaatst door webmaster op 23-01-2011 13:13
Afgelopen week is er een artikel op ons zweefportaal verschenen waarin werd aangegeven dat GPL houders die een RT bevoegdheid hebben en daarvan in gecontroleerd luchtruim gebruik willen maken tevens in het bezit moeten zijn van een LPE Engels (Language Proficiency Endorsement, taalvaardigheid). Dit artikel is overgenomen van de site van de KNVvL en IVW.

Op z’n zachtst gezegd is dit een verrassing. Deze verplichting ligt niet in lijn met wat de regelgeving van de ICAO aanbeveelt, en de EASA regelgeving, zoals die nu voorligt en in principe vanaf 2012 gaat gelden, ontheft zweefvliegers ook van het hebben van een LPE. Eerdere publicaties op de site van de IVW geven ook niet aan dat een GPL houder met RT de verplichting  heeft om een geldige LPE te hebben. Er staat daarnaast vervolgens nergens dat een GPL houder met RT, maar zonder LPE,  geen RT mag bedrijven in gecontroleerd luchtruim.

Het Afdeling Zweefvliegen wil van de IVW vernemen wat de reden is om dit nu in te stellen. Ons doel is om dit besluit van de IVW terug gedraaid te krijgen

Los van het bovenstaande heeft het hoofdbestuur van de KNVvL bepaald dat wanneer een GPL houder met RT bevoegdheid (vrijwillig gehaald) besluit om toch een LPE te halen (nu dan vermeend verplicht om RT te bedrijven in gecontroleerd luchtruim), dat dit in het GPL kan worden bijgeschreven. Dat is mooi!

Wij houden u op de hoogte.

Het Afdelingsbestuur Zweefvliegen.
Uitgebreid nieuws
Afgelopen week is er een artikel op ons zweefportaal verschenen waarin werd aangegeven dat GPL houders die een RT bevoegdheid hebben en daarvan in gecontroleerd luchtruim gebruik willen maken tevens in het bezit moeten zijn van een LPE Engels (Language Proficiency Endorsement, taalvaardigheid). Dit artikel is overgenomen van de site van de KNVvL en IVW.

Op z’n zachtst gezegd is dit een verrassing. Deze verplichting ligt niet in lijn met wat de regelgeving van de ICAO aanbeveelt, en de EASA regelgeving, zoals die nu voorligt en in principe vanaf 2012 gaat gelden, ontheft zweefvliegers ook van het hebben van een LPE. Eerdere publicaties op de site van de IVW geven ook niet aan dat een GPL houder met RT de verplichting  heeft om een geldige LPE te hebben. Er staat daarnaast vervolgens nergens dat een GPL houder met RT, maar zonder LPE,  geen RT mag bedrijven in gecontroleerd luchtruim.

Het Afdeling Zweefvliegen wil van de IVW vernemen wat de reden is om dit nu in te stellen. Ons doel is om dit besluit van de IVW terug gedraaid te krijgen

Los van het bovenstaande heeft het hoofdbestuur van de KNVvL bepaald dat wanneer een GPL houder met RT bevoegdheid (vrijwillig gehaald) besluit om toch een LPE te halen (nu dan vermeend verplicht om RT te bedrijven in gecontroleerd luchtruim), dat dit in het GPL kan worden bijgeschreven. Dat is mooi!

Wij houden u op de hoogte.

Het Afdelingsbestuur Zweefvliegen.