Zweefportaal forum index Zweefportaal
Archief forum

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

FLARM projekt
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zweefportaal forum index -> Techniek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kpt9

BerichtGeplaatst: ma okt 17, 2005 8:47 am    Onderwerp: FLARM projekt Reageer met quote

Hallo luitjes,

Wij zijn er voor onze kist (de XT) toe overgegaan het FLARM waarschuwingssysteem aan te schaffen. Ronald Rooy had het initiatief genomen om een aantal vliegers te informeren over de mogelijkheid om samen met een aantal duitsers het FLARM systeem met een korting van 15% te kopen.

Voor onze veiligheid hoeven wij als zweefvlieger niet zo veel te verwachten van het ingebruiknemen van transponders. Wel is het een goede zaak voor de algemene veiligheid en voor de mogelijkheid bij overland ook gecontroleerde gebieden te kunnen passeren. De veiligheid van zweefvlieger naar zweefvlieger zal het niet bevorderen. Het FLARM systeem kan dat wel onder de voorwaarde dat iedereen die overland of in de bergen vliegt zo’n systeem heeft. Ik heb begrepen dat er inmiddels 3000 van verkocht zijn. In de bergen is het al zo ongeveer een “must”. In Nederland zijn nog weinig units, misschien een stuk of tien. In Duitsland groeit het aantal hard. In Zwitserland heeft 50% van de kisten FLARM aan boord.

Als iemand er voor voelt om ook collectief met een interessante korting aan zo’n systeem te komen dan is daar nu de gelegenheid voor. Ik kan als contactpersoon fungeren met nul eigenbelang, alleen een veiligheidsbelang.

Laat het me weten (kpt9@wxs.nl) of dit een goed idee is. De prijs (hoofdunit + saparate display) is zoiets als euro 640,- geloof ik.

Hierbij twee URL’s en veel meer op internet als je even zoekt uiteraard.

http://www.flarm.com/ en http://www.rvbo.ch/flarm/Index.htm

Ik zal een lijstje op mijn home page gaan bijhouden; als je ook deelnemer bent dan zal ik dat op dit lijstje kunnen aangeven, zie http://home.wxs.nl/~kpt9/flarms.htm .

Je kunt mij bereiken bij kpt9@wxs.nl

Gr. Karel Termaat

Laatst aangepast door kpt9 op do feb 16, 2006 8:46 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dortu

BerichtGeplaatst: do okt 20, 2005 8:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Karel,

Prima initiatief natuurlijk!

Ik reageren even op de onderstaande uitspraak:

"Voor onze veiligheid hoeven wij als zweefvlieger niet zo veel te verwachten van het ingebruiknemen van transponders. Wel is het een goede zaak voor de algemene veiligheid en voor de mogelijkheid bij overland ook gecontroleerde gebieden te kunnen passeren. De veiligheid van zweefvlieger naar zweefvlieger zal het niet bevorderen. Het FLARM systeem kan dat wel onder de voorwaarde dat iedereen die overland of in de bergen vliegt zo’n systeem heeft."

Het ziet er naar uit dat een ontwikkeling (ADS-B) op basis van mode S transponder je naast alle bovenvermelde funkties ook alle functies van FLARM plus nog veel meer kan bieden (denk bv. aan meteo-info aan boord). Ik wacht dus nog even af.

PS. Je krijgt nog een bericht van de CLR n.a.v. jouw e-mail hierover. Deze melding is op persoonlijke titel.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
Ruud_Holswilder

BerichtGeplaatst: do okt 20, 2005 2:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het ziet er naar uit dat een ontwikkeling (ADS-B) op basis van mode S transponder je naast alle bovenvermelde funkties ook alle functies van FLARM plus nog veel meer kan bieden (denk bv. aan meteo-info aan boord).

Dat is idd waar. Al in 1990 heb ik tijdens een bezoek aan de airshow op Oshkosh kennis kunnen maken met de datacommunicatiemogelijkheden van Mode-S.
Je kan o.a. high resolution graphics verzenden, zoals weerrader en sattelite beelden.
Ongetwijfeld heeft Mode-S ook een communicatiemogelijkheid van individuele gps data, waarop het systeem FLARM is gebaseerd.

Maar goed, voorlopig is die mogelijkheid er nog niet en moeten we er rekening mee houden dat het prijskaartje voor het gebruik van die mogelijkheid wel eens hoger kon uitvallen dan de gemiddelde zweefvlieger bereid is te betalen.

Voor mij dus geen afwachtende houding en ik hoop dat de lijst van Karel Termaat nog een heel eind mag uitgroeien.
RobertdeMuynck

BerichtGeplaatst: do okt 20, 2005 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ruud_Holswilder schreef:
Maar goed, voorlopig is die mogelijkheid er nog niet en moeten we er rekening mee houden dat het prijskaartje voor het gebruik van die mogelijkheid wel eens hoger kon uitvallen dan de gemiddelde zweefvlieger bereid is te betalen.

Datzelfde dacht ik ook eigenlijk al...

Daarnaast geloof ik nog steeds niet dat de Mode S transponder daadwerkelijk selectief ondervraagd zal gaan worden met een laag energieverbruik als gevolg.
De SSR grondradars doen het nog niet en daarnaast wordt er onderling door alle vliegtuigen die TCAS hebben ook nog eens actief rondgevraagd.
Misschien kan iemand daar wat meer over zeggen? Zijn er al zwevers (bv vanaf EHEH) die permanent met hun mode-s transponder aan vliegen zonder accu problemen?

Hoe men high quality graphics via een ronddraaiende radarbundel wil uplinken is mij wel een beetje een raadsel.
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
Dortu

BerichtGeplaatst: do okt 20, 2005 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En Ruud...daar komt in jouw geval nog bij dat je veel in de bergen vliegt , waar a) al redelijk wat FLARM's rondvliegen en b) FLARM natuurlijk nog wat meer doet dan alleen waarschuwen voor andere zwevers (obstakels). Ik kan de keus dus zeker begrijpen.

Robert: check de volgende pagina van de CLR-site eens:

http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/app.htm

Het is niet de vraag of de door jou genoemde mode S problemen worden opgelost, maar wanneer...ADS-B is al up-and-running op diverse plekken.
Naar boven
kpt9

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2005 7:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Robert: check de volgende pagina van de CLR-site eens:

http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/app.htm

Hoi Maurits. Heb deze URL even bekeken. Moet meteen opmerken dat ik nog niet zoveel van dit soort systemen afweet. Maar lijkt mij dat TCAS/ACAS/ADSB voor de zweefvlieger financieel onhaalbaar is (afgezien van de omvang van de equipment en stroomgebruik). Vpos is een veel kleiner systeem en fantastisch om met behulp van het programma Silent Wings met projectie op een groot scherm op de grond de toeschouwers mee te laten genieten van bijv. een wedstrijd. Een mooi promotiemiddel voor onze sport lijkt mij. Maar als ik vlieg dan wil ik in mijn cockpit ge-alarmeerd worden voor botsingsgevaar. En dat zijn in het algemeen andere zweefvliegtuigen en obstakels tegen of langs hellingen.
Lijkt mij dat FLARM dat precies doet tegen een redelijke prijs. Het extra schermpje erbij vindt ik wel belangrijk ( zie http://home.wxs.nl/~kpt9/flarms.htm ). Dus dat geeft wat meer kosten, maar zeker nog niet vergelijkbaar met geavanceerde andere systemen.
Ik begrijp dat FLARM een Zwitserese stichting is zonder winstoogmerk met de ideële doelstelling de veiligheid van zweefvliegers te bevorderen. Vooral in de bergen, maar ook op vaste overlandroutes in het vlakke land is het daar niet zo gunstig mee gesteld. Sinds ik vlieg heb ik hier tig malen mee te doen gehad, gelukkig zonder ernstige gevolgen.
Een stichting leidt tot een redelijke prijs en wellicht ook dat certificeringen, keuringen etc. geen belangrijke rol spelen.
Ik begreep overigens via een contact in Duitsland dat ook Zwitserse helikopters veelal met dit systeem zijn uitgerust om te waarschuwen voor vaste obstakels opgenomen in de database van de unit.

M.v.g.

Karel

Laatst aangepast door kpt9 op vr okt 21, 2005 9:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Dortu

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2005 9:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Karel,
Helemaal correct en nogmaals: ook heel begrijpelijk. Overigens gaat het voor zweefvliegen niet om "mode S afgeleides" ACAS/TCAS maar alleen om ADS-B. De kosten daarvan zijn nog onduidelijk, maar dat functies als traffic en obstacle collision avoidance aanwezig zijn (zoals bij FLARM) is wel zeker. Daarbij krijg je nog functies als uitgebreide data-communicatie tussen vliegtuigen onderling en up- en downloaden van meteo, notam en ATC informatie.
Dus je koopt nu een FLARM en later de dan wellicht verplichte of vrijwillige mode S transponder of je wacht nog even en breidt diezelfde transponder uit met ADS-B...ik wilde alleen even de opties ter sprake gebracht hebben.
Overigens ben ik wel erg geďnteresseerd naar jullie ervaring met FLARM, zowel qua inbouw als het gebruik ervan...hou ons dus vooral op de hoogte!
Groeten,
Maurits
Naar boven
kpt9

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2005 9:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dortu schreef:
Hoi Karel,
Helemaal correct en nogmaals: ook heel begrijpelijk. Overigens gaat het voor zweefvliegen niet om "mode S afgeleides" ACAS/TCAS maar alleen om ADS-B. De kosten daarvan zijn nog onduidelijk, maar dat functies als traffic en obstacle collision avoidance aanwezig zijn (zoals bij FLARM) is wel zeker. Daarbij krijg je nog functies als uitgebreide data-communicatie tussen vliegtuigen onderling en up- en downloaden van meteo, notam en ATC informatie.
Dus je koopt nu een FLARM en later de dan wellicht verplichte of vrijwillige mode S transponder of je wacht nog even en breidt diezelfde transponder uit met ADS-B...ik wilde alleen even de opties ter sprake gebracht hebben.
Overigens ben ik wel erg geďnteresseerd naar jullie ervaring met FLARM, zowel qua inbouw als het gebruik ervan...hou ons dus vooral op de hoogte!
Groeten,
Maurits

O.k. Maurits begrijp wat je bedoelt. Misschien is FLARM een intermezzo voor enkele jaren, of een "poor guys" oplossing, maar heel hard nodig is mijn inschatting nu de ruimte die we als zweefvliegers ter beschikking hebben steeds kleiner wordt. Overigens spelen de fabrikanten van vluchtcomputers en van software al in op signalering van bijv. de FLARM door deze op een apart display weer te geven en hiervoor te alarmeren (LX , Zander, SeeYou)
Als je naar een verzameling igc traces kijkt (bijv. route zuid vanaf Terlet), dan voel je je toch wel happier als je een waarschuwingssysteem(pje) aan boord hebt.
Zal je zeker op de hoogte houden hoe het met het "projekt" gaat en met technische details waar ik overigens nog grotendeels achter moet komen.

Groeten,

Karel
Naar boven
EricdeBoer

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2005 3:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Stand van zaken FlARM per 1 october 2005:
In totaal meer dan 3500 verkocht, waarvan geinstalleerd in zweefvliegtuigen:
Zwitserland 80% vloot
Oostenrijk 80% vloot
Duitsland >1000
Frankrijk enige 100'en
Nederland 1 (EE)
Rest in zwevers in diverse landen. en in helokopters in Zwitserland en Duitsland. FLARM is nu officieel toegelaten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Dat schept wellicht ook de mogelijkheid tot een soepele toelating in Nederland, hoewel dit dan niet via EASA moet gaan, denk ik.
Zie verder mijn bericht over FLARM in de laatste Thermiek.

Installatie van FLARM kan heel eenvoudig zijn, mede door het geringe gewicht van de componenten. Belangrijk is wel dat de kleine sprietantenne op het FLARM-doosje van de radiotransceiver goed naar voren kan kijken. Omdat ik dat ding niet recht voor mij boven op mijn instrumenten compartiment wil hebben heb ik het met een beugelttje rechts voor op de rand van mijn cockpitkap gemonteerd. Voor mijn IPAQ die aldus het FLARM doosje-met-antenne goeddeels aan mijn zicht onttrekt. Ik kan er wel goed bij voor aan en uit zetten, maar hoef het doosje niet permanent te zien. De FLARM-signalen zie ik voor mij op de aparte kleine, maar zeer duidelijke display met 10 + 4 LEDs die ik tegen het instrumentenpaneel heb geplakt. (Weegt 11 gram + snoertje aan andere zijde). De kleine GPS-antenne kan dankzij de lange kabel vrijwel overal worden gemonteerd. Bij mij (ASH-26) bovenop de kap over mijn instrumenten. Voeding met zekering via de hoofdschakelaar.

Voor het vliegen in drukke gebieden cq. riskante routes is wachten met installeren van FLARM in afwachting van latere verdere ontwikkelingen bijna net zo zinvol als voorlopig maar zonder licht blijven rijden in afwachting van het aanschaffen van mooie mistlampen. Met dat verschil dat FLARM pas echt effectief kan worden als (vrijwel) iedereen op de route er mee vliegt.

Eric de Boer
Naar boven
evdillen

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2005 7:07 pm    Onderwerp: Trafficscope micro $289,-- vs Flarm Reageer met quote

Flarmkenners,

Ik kwam bij wingandwheels het volgende apparaat tegen voor $298:

Trafficscope micro.

Is dit een goed alternatief voor Flarm?

Ik zag hem onder de volgende link:

http://www.wingsandwheels.com/page4.htm,

gr.

etienne van dillen
Naar boven
Antoine

BerichtGeplaatst: vr okt 21, 2005 9:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

FLARM gebruikt de eigen ingebouwde GPS en slingert de coordinaten de ether in zodat andere FLARM doosjes deze positie kunnen verifieren met de eigen coordinaten en aldus kunnen bepalen of er kisten in de buurt zijn en ook in welke richting. FLARM is een compleet op zichzelf staand systeem en werkt alleen als andere kisten ook FLARM hebben.

Dat kastje wat jij aangeeft werkt met transponders, en die zitten (vooralsnog) niet in de meeste zwevers.
Bier

BerichtGeplaatst: za okt 22, 2005 11:28 am    Onderwerp: Re: Trafficscope micro $289,-- vs Flarm Reageer met quote

evdillen schreef:
Flarmkenners,

Ik kwam bij wingandwheels het volgende apparaat tegen voor $298:

Trafficscope micro.

Is dit een goed alternatief voor Flarm?

Ik zag hem onder de volgende link:

http://www.wingsandwheels.com/page4.htm,

gr.

etienne van dillen

Geweldig idee, in hetzelfde luchtruim met verschillende systemen rond gaan vliegen.

Het lijkt me toch wel handiger om allemaal FLARM aan te schaffen. Als dat eenmaal de standaard voor de lichte luchtvaart is, kunnen we wellicht de luchthavens van Eindhoven, Munster-Osnabruck en Laarbruch /Niederrhein /Weeze/weetikveel hoedatgodvergetengatindekleistraksweerheet aanschrijven met het het zeer dringende advies om aldaar gestationeerde verkeersvliegtuigen ook van FLARM te voorzien.
Allebei

BerichtGeplaatst: zo okt 23, 2005 7:58 am    Onderwerp: Flarm vs andere systemen Reageer met quote

Andere avoidance systemen zijn vaak 'eenvoudige' ontvangers van transponder signalen en doen maar heel weinig met de ontvangen data.

Zo lees je in de beschrijving van de TRAFFICSCOPE MICRO dat deze enkel de afstand aangeeft van de dichstbijzijnde transponder. Een kist die op 500m over je heen vliegt is volgens dit systeem gevaarlijker dan eentje die op 600m recht voor je zit en op je af vliegt.

Dus stel dat straks iedere zweefvlieger een transponder heeft en je zit met elkaar in een bel, je kunt al raden wat er dan gebeurt. Kortom, leuk voor motorvliegers, voor ons niet geschikt.

Het leuke van de FLARM is;
- dat iedere FLARM zelf exact weet waar die zit en welke kant ie op beweegt
- dat de FLARM deze data uitzendt tbv andere FLARMS
- dat die andere FLARMS die signalen opvangen en uitrekenen of er een gevaar bestaat of gaat ontstaan. Hier zit de echte kracht van de FLARM in. Geen onzin-waarschuwingen.
- FLARM bevat een database met vaste obstakels vooral tbv de bergen met kabelbaantjes ed.
- de FLARMS zonder winstoogmerk worden gefabriceert. Ik betwijfel of er met de huidige stand van de techniek een fabrikant is die dit uberhaupt goedkoper kan.
- FLARM een NMEA-output kan geven voor je Palmtopje (bijv een Compaq Aero van 25E met gratis software zodat je nu ook de lucht-ruimtestructuur kunt zien.
- FLARM je oude type GPS kan vervangen
- FLARM een IGC logfile kan fabriceren (niet IGC-approved voor FAI-brevetten, maar als je zeurt tegen de WCS, misschien wel voor nederlandse wedstrijden.

enz.

Natuurlijk kan het allemaal nog wel iets beter. maar dat goldt ook voor de eerste mobiele telefoon. Uiteindelijk ontwikkelen die spullen alleen maar als er veel gebruikers zijn en dat is nu aan het gebeuren met FLARM.
Naar boven
tjalling

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2005 9:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

De ideen zijn allemaal prachtig natuurlijk en ook ik onderschrijf de voordelen van FLARM echter er is momenteel toch wel een heel groot nadeel en dat is dat het niet samen werkt met de transponders in de andere kisten en daar was het nu allemaal om te doen. De reden voor het invoeren van de transponders was om de veiligheid te vergroten tussen het gemotoriseerde verkeer en de kleine (recreatieve) luchtvaart.

Zolang de transponders nog niet met FLARM devices kunnen communiceren zal het IVW geen aktie nemen om de transponder verplichting op te heffen lijkt me.

Ik ben bang dat we uiteindelijk niet alleen met FLARM uit de voeten kunnen maar toch ook nog steeds een transponder zullen moeten aanschaffen, tenzij er voor die tijd een koppeling tussen die twee gemaakt kan worden. vraag is dan alleen hoe het IVW de status van FLARM ziet en hoe in te voeren. Verder moeten we ook denken aan het feit dat FLARM niet praat met mode/C transponders dus zal acceptatie niet erg waarschijnlijk zijn.

tjalling
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
kpt9

BerichtGeplaatst: ma okt 24, 2005 7:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tjaliing schrijft":

"Ik ben bang dat we uiteindelijk niet alleen met FLARM uit de voeten kunnen maar toch ook nog steeds een transponder zullen moeten aanschaffen"

Ik denk dat dat gewoon klopt als je verder in de tijd kijkt. In de buurt van controlegebieden kan ik mij daar ook wel iets bij voorstellen. Voor het vragen van clearances aan vliegveldcontrollers en laten zien waar je zit en wie je bent lijkt mij o.k.
Denk je aan de algemene veiligheid dan is een mode S-transponder zeker terecht op plaatsen waar interferentie met ander (niet zweefvlieg-) verkeer mogelijk is en mode S algemeen beschikbaar.
Maar gaat tijd en geld kosten ook als je aan de eenvoudigste S-x-ponder denkt. FLARM koppellen met een x-ponder om de onderlinge veiligheid tussen zweefvliegers te vergroten heb ik wat moeite mee. FLARM is geheel zelfstandig en met het extra displaytje werkt het prima zo is wat ik er van begrijp. Is nu beschikbaar en kost niet veel door de projectvorm (geen winstoogmerk) waarin dit vanuit Zwitserland georganiseerd is. Niet meerdere jaren wachten dus lijkt mij tot het nog veel mooier is, maar ook veel duurder.

Gr. Karel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Zweefportaal forum index -> Techniek Tijden zijn in GMT
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Volgende
Pagina 1 van 15

Ga naar: