| 19-04-2025 | 23:48
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 6

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,418
· Nieuwste lid: gyrowoody
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Turbulente thermiek
kpt9
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-03-2009 11:21
Lid

Berichten: 136
Sinds: 02.09.08

Bij de kernploegvergadering van 24 januari 2009 bij de TU in Delft hebben Loek Boermans en ondergetekende voordrachten gehouden over het effect van het z.g. "stoepje" in de CL-Alfa curve van moderne vleugelprofielen. Voor snel vliegen zijn deze profielen uitstekend geschikt. Bij de landing, het aanvliegen van thermiek en het cirkelen in turbulente thermiek treden minder gunstige effecten op.

Vliegers kunnen hier redelijk goed op inspelen als duidelijk is waar het over gaat; aerodynamici en fabrikanten denken na over hoe deze effecten te verbeteren zijn.

De voordrachten zijn te vinden bij http://home.plane...vement.ppt (profielverbetering) en bij http://home.plane...dracht.htm (vlieggedrag).

Overigens zal over een poosje in thermiek een wat beknopter artikel van Loek Boermans en mijzelf over dit onderwerp verschijnen.

Karel Termaat


update webmaster: linkjes klikbaar gemaakt
Gewijzigd door webmaster op 24-03-2009 20:27
 
http://home.planet.nl/~kpt9
zendesigner
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-03-2009 21:43
Lid

Berichten: 349
Sinds: 02.09.08

zeer intressant inderdaad.

In de presentatie van Dhr Boermans worden verscheidene vietuigtypes aangehaald. hier bij wordt gezegd dat asw15 en asw19 en asw22 het probleem niet hebben, asw19x en asw24 wel.

Nu heb ik een ASW20A ;-)

Weet iemand bij welk gedrag dit profiel mag ingekleed worden ? Ik moet zeggen dat het volgende mij wel zeer bekend klinkt.

Voor de FL20 curve bij de landing liever niet aanvliegen met Alfa = 2,8grd. Werkpunt ligt dan direct voor het plateau met CL = 1,48 Kist is niet af te ronden door neus te tillen en stuitert tegen de grond. Eventueel met zeer hoge neusstand met Alfa = > 7grd, dat is vóórbij het stoepje aanvliegen. Kist is dan wel af te vangen, maar vliegsnelheid is zeer laag (hier 76km/h). Safer lijkt het wat sneller aan te vliegen om wat verder vóór het stoepje te blijven met wel de mogelijkheid van afronden. Daarna oversnelheid wegnemen met remkleppen en wielrem
.

Iemand een idee voor de asw20a zonder tips ?

Bart

 
TimKuijpers
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-03-2009 10:38
Lid

Berichten: 44
Sinds: 02.09.08

ASW20 heeft hier geen last van, dus lekker langzaam vliegen in die thermiek Wink
 
zendesigner
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-10-2023 09:51
Lid

Berichten: 349
Sinds: 02.09.08

helaas heeft KPN de homepages verwijdert verleden maand. Is er nog ergens een copij van de presentatie beschikbaar?
 
Arjan
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-10-2023 11:18
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 98
Sinds: 02.10.08

In thermiek 2010-1 vind je nog een (ander) artikel terug: https://issuu.com...iek_2010_1
Gewijzigd door Arjan op 27-10-2023 11:18
 
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.05 seconden