| 29-11-2021 | 14:48
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,309
· Nieuwste lid: Leendert VAN DER WAAL
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Verbazing over EASA brevetten
noud
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2013 08:58
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

De KNVvL is met stomheid geslagen over de wending die het gesprek met IL&T over de EASA-brevetten heeft genomen. En Frits Urselmann vraagt zich af wat dat voor consequenties zal hebben.
Om daar zicht op te krijgen is het misschien dienstig om eens naar de ervaringen van busbedrijven te kijken; die hebben ook vergunningen, toelatingen en passen nodig om te kunnen werken. De afgifte daarvan is ook in handen van het KIWA gekomen. En de ervaringen daar spreken boekdelen. ......http://www.volksk...orde.dhtml.....

En waarom valt nu ineens het KIWA uit de lucht? Het KIWA was ooit de keuringsinstantie voor het water, maar ze willen nu kennelijk ook de lucht in. En dat kan omdat ze voor 20 jaar een monopolie hebben verworven voor het uitgeven van taxivergunningen, vaarbewijzen, vliegbrevetten e.d., van.....de minister van IL&T, mevr. Melanie Schultz van Haegen- Maas Geesteranus. En wie is aandeelhouder van het nieuwe KIWA? Mr. Haro Schultz van Haegen.
Zo gaan dus die dingen als je privatiseert op zijn Russisch.

Het argument dat het duurder zou zijn om de KNVvL te controleren dan zelf uit te geven, rammelt natuurlijk aan alle kanten. Maar dat zal niet beletten dat de Inspectie ze gaat uitgeven. Nee, niet zelf natuurlijk, want de overheid is te duur. Dat gebeurt door een commercieel bedrijf en wel het KIWA. Dat is nu eenmaal het credo van de vrije-markt-ideologie. De tarieven worden uiteraard wl door het Ministerie vastgesteld; z vrij is de markt nou ook weer niet........
Dan is n ding in ieder geval zeker: voor de klant wordt het heel veel duurder.

Noud Vermeulen
Gewijzigd door noud op 15-11-2013 10:47
 
www.xcapglider.com
BartGeurts
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2013 10:35
Lid

Berichten: 55
Sinds: 07.09.08

Je zult Frits Brink bedoelen ipv Urselman
 
noud
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2013 10:46
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

BartGeurts schreef:
Je zult Frits Brink bedoelen ipv Urselman

Die zeker, maar die andere Frits ook; zie de reactie van Frits Urselmann op het nieuwsbericht op Zweefportaal.
Gewijzigd door noud op 15-11-2013 10:49
 
www.xcapglider.com
ericmunk
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2013 16:30
Lid

Berichten: 335
Sinds: 17.09.08

Verplicht leesvoer in deze:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3467266/2013/06/29/De-aandelen-waarover-Rutte-niks-hoorde.dhtml
 
Jan Ritsma
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2013 16:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1618
Sinds: 09.09.08

ericmunk schreef:
Verplicht leesvoer in deze:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3467266/2013/06/29/De-aandelen-waarover-Rutte-niks-hoorde.dhtml


Die link staat ook al in het eerste bericht, alleen daar is hij aanklikbaarWink
Heb je het openingsbericht al gelezen?
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2013 01:06
Lid

Berichten: 1697
Sinds: 03.09.08

noud schreef:
De KNVvL is met stomheid geslagen over de wending die het gesprek met IL&T over de EASA-brevetten heeft genomen. En Frits Urselmann vraagt zich af wat dat voor consequenties zal hebben.
Om daar zicht op te krijgen is het misschien dienstig om eens naar de ervaringen van busbedrijven te kijken; die hebben ook vergunningen, toelatingen en passen nodig om te kunnen werken. De afgifte daarvan is ook in handen van het KIWA gekomen. En de ervaringen daar spreken boekdelen. ......http://www.volksk...orde.dhtml.....

En waarom valt nu ineens het KIWA uit de lucht? Het KIWA was ooit de keuringsinstantie voor het water, maar ze willen nu kennelijk ook de lucht in. En dat kan omdat ze voor 20 jaar een monopolie hebben verworven voor het uitgeven van taxivergunningen, vaarbewijzen, vliegbrevetten e.d., van.....de minister van IL&T, mevr. Melanie Schultz van Haegen- Maas Geesteranus. En wie is aandeelhouder van het nieuwe KIWA? Mr. Haro Schultz van Haegen.
Zo gaan dus die dingen als je privatiseert op zijn Russisch.

Het argument dat het duurder zou zijn om de KNVvL te controleren dan zelf uit te geven, rammelt natuurlijk aan alle kanten. Maar dat zal niet beletten dat de Inspectie ze gaat uitgeven. Nee, niet zelf natuurlijk, want de overheid is te duur. Dat gebeurt door een commercieel bedrijf en wel het KIWA. Dat is nu eenmaal het credo van de vrije-markt-ideologie. De tarieven worden uiteraard wl door het Ministerie vastgesteld; z vrij is de markt nou ook weer niet........
Dan is n ding in ieder geval zeker: voor de klant wordt het heel veel duurder.

Noud Vermeulen



Zo perfect is dat KIWA nu ook weer niet zo blijkt:

http://www.kiware...n_een_rfi/
 
Zoef
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2013 15:04
Lid

Berichten: 133
Sinds: 02.09.08

Tijd om na te denken over een EASA-GPL uitgegeven door een ander(goedkopere) lidstaat........
Desnoods daar opnieuw examen doen!
 
PBadoux
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2013 15:59
Lid

Berichten: 2
Sinds: 01.02.09

Het ministerie overtreedt hier met het eenzijdig gunnen aan de Kiwa de europese aanbestedingsregels.
De KNVvL kan hier middels de rechter bezwaar aantekenen. Bij een openbare aanbesteding kan de KNVvL als partij inschrijven. De gunning van de aanbesteding kan dan niet anders dan door de KNVvL gewonnen, zeker met onze expertise.
 
noud
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2013 16:52
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

PBadoux schreef:
Het ministerie overtreedt hier met het eenzijdig gunnen aan de Kiwa de europese aanbestedingsregels.
De KNVvL kan hier middels de rechter bezwaar aantekenen. Bij een openbare aanbesteding kan de KNVvL als partij inschrijven. De gunning van de aanbesteding kan dan niet anders dan door de KNVvL gewonnen, zeker met onze expertise.

Dat is wellicht een mogelijkheid, tenminste als deze klus voldoende groot is om onder die regels te vallen. Of bij openbare aanbesteding het niet anders kan dan dat de KNVvL wint, waag ik te betwijfelen. De wet en de regels rond aanbesteding bieden veel ruimte voor het opstellen van additionele eisen.
Ik zou daarom maar geen illusies koesteren. Het monopolie zal voldoende mogelijkheden hebben om zich de klus toe te eigenen.

Bedenk wel dat het inzetten van juristerij ter bescherming van het (verborgen) eigenbelang niet alleen is voorbehouden aan maffia-staten die door ex-KGB-agenten gerund worden. Ook in het brave NL kunnen burgers met de wet in de hand in het gareel gedwongen worden; daar zijn genoeg voorbeelden van.
Als het zelfs een machtige organisatie als Transport en Logistiek Nederland niet lukt om een eind te maken aan deze wantoestand, moet de lobby van de KNVvL wel van erg goede huize komen.

Al langer vraag ik mij af of in de Haagse burelen nog mensen rondlopen met gezond boerenverstand, normaal burgermans-fatsoen en een ontwikkeld rechtsgevoel.

Noud Vermeulen.
Gewijzigd door noud op 18-11-2013 20:07
 
www.xcapglider.com
lonneke
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2013 18:58
Lid

Berichten: 70
Sinds: 23.09.09

Moet je "De participatiemaatschappij" roepen - het woord van het jaar!
Inderdaad, KIWA is geen aanlokkelijk perspectief en het is de moeite waard om zelfregelend te blijven!
Gewoon proberen en desnoods klokkenluiden - het is maar een hobby.
Gewijzigd door lonneke op 16-11-2013 19:07
 
Jan Ritsma
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2013 20:11
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1618
Sinds: 09.09.08

noud schreef:Al langer vraag ik mij af of in de Haagse burelen nog mensen rondlopen met gezond boerenverstand, normaal burgermans-fatsoen en een ontwikkeld rechtsgevoel.

Noud Vermeulen.


Ik ook,
Helaas beperkt zich mijn twijfel niet tot de Haagse burelen......
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
fransdevries
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-11-2013 20:22
Lid

Berichten: 54
Sinds: 01.09.08

Een voorbeeld van de expertise van Kiwa:

De kiwa geeft ook de technicus brevetten uit.
Bij het verlengen van mijn technicus papieren kwam ik erachter dat die 4 maanden verlopen waren.

Om de papieren opnieuw geldig te maken moest ik het volgende doen:
Ik moest aantonen dat ik de afgelopen 6 maanden voldoende praktische ervaring had opgedaan en moest dit laten tekenen door de EZT.

De EZT bestaat echter niet meer.

Na het goed lezen van de wettelijke regeling kwam ik erachter dat dit niet voor de afgelopen 6 maanden geldt maar dat aangetoond moest worden dat ik binnen de afgelopen 2 jaar gedurende 6 maanden praktische ervaring had opgedaan.
Dit kwam beter uit want de technicus werkzaamheden vallen voornamelijk gedurende het onderhoud in de winterperiode.

Ze stelden dus twee eisen die allebei wettelijk niet juist waren.

Hoezo twijfels over de knvvl of deze wel een goede controle kan uitvoeren binnen de wettelijke kaders.
De Kiwi heeft laten zien dat ze zelfs de wettelijke regels niet goed lezen en begrijpen.
 
Sieb
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2013 17:57
Lid

Berichten: 634
Sinds: 28.11.08

De KIWA gaat binnenkort zich vast ook richten op allerlei andere sporten....
Scheidsrechters examens, golf examens, hockeyveldenkeuring enz..
Zweefvliegen is een sport, nocnsf gesteund, niet-commericeel, (nog) toegankelijk voor iedereen, geregeld voor en door zweefvliegers die bewezen hebben dit uitstekend zelf te kunnen doen. En niet alleen in NL maar ook in endere EG landen. Het is een grof schandaal en getuigd van volledig disrespect van overheidswege om dit terzijde te schuiven ten gunste van eigen gewin en behoud van werkgelegenheid. Dat een VVD minister dit zonder blikken of blozen even door haar staatsecretaris laat meedelen aan een partij waarmee al 2 jaar serieus ( niet dus) wordt gesproken over geruisloze overgang van de huidige situaitie naar de EASA situatie is een brevet van onvermogen! Een brevet dat vast is uitgegeven door de KIWA.
 
www.acvz.nl
geert
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2013 20:53
Lid

Berichten: 1
Sinds: 23.07.10

Dat ambtenaren corrupt zijn is niet zo erg als je ze maar kan betalen maar dit wordt wel een beetje veel voor de zweefvliegerij.
Het is misschien wel op te hoesten voor onze vereniging maar eigenlijk wil ik solidair blijven met de rest van de clubs in Nederland en specifiek die dit niet meer kunnen betalen. En de contributie omhoog moeten doen. Hoe leg je dan uit aan de enthousiaste jonge zweefvlieger met een krantenwijk? Herr schults
Helaas ik zou het niet kunnen en ga het ook niet doen. Dus een kiwa inzetten omdat de ambtenaren te dom/duur zijn is niet echt een optie. Is vrees dat we naar een (het is al geopperd) ander Europees land moeten kijken. Leuk is het niet maar wel een betere optie.
Het probleem zit uitsluitend in de opleiding. Voor de zweefvliegbewijshouder heb je geen ato nodig Wat is er op tegen om het huidige opleiding-systeem te handhaven Na je opleiding stuur je kei papier op naar Duitsland of een andere Europees land en vraag je om een gelijksteling naar een Europees brevet. Het is een risico maar de kans dat het niet geaccepteerd wordt is mi klein. Natuurlijk wordt een verlenging profcheck lastig maar dan nog alles beter dan kiwa.
Geert-Jan van Damme CL
 
dick kemp
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 11:05
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

Tja, het is al zo vaak gezegd, dat zweefvliegers veel te lief zijn. De KNVvL had ook een persbericht kunnen doen uitgaan dat ze woedend zijn over de zoveelste schoffering. Het balletje gaat dan meestal vanzelf rollen.
Maar nee, we willen iedereen te vriend houden en laten ons uiteindelijk gewoon inpakken.
 
Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 11:30
Lid

Berichten: 1697
Sinds: 03.09.08

Stel dat IL&T inderdaad die brevetten weer terug haalt?

En het uitbesteed aan het KIWA......

Dan zou IL&T ook wel eens op het idee kunnen komen om de door de zweefvliegerij opgezette audit structuur, juist opgezet in het kader van de EASA regelgeving, ook te gaan uitvoeren......

Dit zou dan ook weer door IL&T, kunnen worden uitbesteed aan het KIWA......

Een zeer kostenverhogend scenario voor de gehele zweefvliegerij, als dit gaat gebeuren.
Iedere club (ATO) moet immers volgens EASA om de 2 jaar geaudit worden.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 18-11-2013 11:31
 
venberg
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 11:55
Lid

Berichten: 133
Sinds: 24.01.09

Feind hoert mitt !
 
Jan de Hulster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 12:19
Lid

Berichten: 1697
Sinds: 03.09.08

venberg schreef:
Feind hoert mitt !


Daar heb je wel gelijk in denk ik en realiseerde ik me ook wel.

Maar als IL&T na twee jaar overleg met de KNVvL plotseling besluit om ca. 2 weken terug die "Brevetten terug te willen halen" dan denk ik dat intussen ze ook wel op het idee zijn gekomen om de EASA audits te gaan doen.

Dat hebben ze waarschijnlijk alleen nog maar niet even op tafel gebracht.... vermoedelijk.
Ongunstige besluiten moet je in kleine stapjes brengen....
 
Sieb
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 18:07
Lid

Berichten: 634
Sinds: 28.11.08

venberg schreef:
Feind hoert mitt !


Helemaal prima! Dan verneemt men eens uit eerste hand hoe wij , het gewone zweefvliegvolk, ertegenaan kijken inplaats van politiek correcte benadering door blauwe blazers met gouden knopen...

Ik daag graag de minister en staatssecretaris uit om hierover met ons in gesprek te gaan.
 
www.acvz.nl
frans
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 18:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

ja hoor; weer praten... en ondertussen worden we weer ondergeschoffeld.

Wat dacht je van:
onbehoorlijk bestuur,
onnodig kosten (laten) maken,
niet nakomen van intenties,
de veiligheid nadelig beinvloeden,
General aviation bewust wegwerken,
enz.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

De enige advocaat waar wij wat mee doen geven we aan onze moeders, in een glaasje met slagroom;
"Dank je jongen, droom lekker verder"
FRans
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.32 seconden