| 23-10-2021 | 20:08
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,288
· Nieuwste lid: robertbaars
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Verbazing over EASA brevetten
dirk corporaal
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 20:33
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 33
Sinds: 01.09.08

Als het kiwa de brevetten gaat verstrekken en het CBR de examens afneemt, dan betekent dat het einde van betaalbaar zweefvliegen.

Er zijn een kleine vierduizend zweefvliegers. Jaarlijks halen ruim honderd zweefvliegers een GPL en zo'n twintig zweefvliegers de instructiebevoegdheid. Reken maar uit wat dat gaat kosten.

Voor het afleggen van het examen voor PPL(A) en (H) betaal je momenteel 97,-- euro per vak. Een LAPL(S) examen gaat dan voor 9 vakken zo'n 900,-- euro kosten. Tenminste als je in één keer voor alle vakken slaagt. Bij het PPL ligt het slagingspercentage op 67% (zie: http://www.cbr.nl/11061.pp). Bij de technicusopleiding kennen we deze praktijk al. De examens voor technicus kosten 107,-- euro per vak. Verlengen van de AML (iedere twee jaar) kost 117,50. Aangezien er maar weinig technici zijn kunnen de clubs deze bedragen voor hun technici nog wel betalen.

De huidige zweefvliegclubs worden straks ATO's (vliegscholen), maar onze clubs lijken absoluut niet op de reeds bestaande vliegscholen waar je voor een bedrag van meer dan 10.000,- euro een vliegbrevet kunt halen. Waarin verschillen de zweefvliegclubs van de vliegscholen:
> Bij de clubs wordt gratis theorie- en praktijkles gegeven door instructeurs die met plezier deze mooie sport op jongeren over willen dragen.
> Het onderhoud gebeurt door technici die puur uit liefde voor de sport en de club honderden uren per jaar besteden aan vakkundig onderhoud van de zweefvliegtuigen.
> De noodzakelijk theoretische kennis voor technicus, zweefvlieger en instructeur wordt geheel gratis voor iedereen beschikbaar op het internet geplaatst.
> Het afnemen van de examens voor het zweefvliegbewijs gebeurt door de clubs. De instructeurs van de ene club maken de vragen, instructeurs van een andere club beoordelen de vragen en zweefvliegexaminatoren nemen de examens af. Kosten 0,00 euro per vak.
> De opleiding voor instructeurs gebeurt door vrijwilligers. Slagingspercentage voorjaar 2013 66% voor de theorie-examens en bijna 95% voor het praktijkexamen. Alleen de reiskosten worden betaald.

Ooit was er een overheid die de waarde van al deze unieke werkzaamheden inzag en dat onderstreepte met een stevige subsidie. Wanneer de zweefvliegexamens via kiwa-brevetten en cbr-examens wordt uitgevoerd, dan wordt zweefvliegen een elitaire sport. De scholier of de student met een bijbaantje kan geen betaalbaar zweefvliegbrevet meer halen.

Beste staatssecretaris van IL&T, draai het vrijwilligerswerk van de zweefvliegclubs niet de nek om en laat de afdeling zelf de examens uitvoeren en de brevetten verstrekken. Het verleden heeft aangetoond dat wij dat kunnen.

Dirk Corporaal
 
www.zweefvliegopleiding.nl
noud
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 21:22
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

dirk corporaal schreef:
.........................
Beste staatssecretaris van IL&T, draai het vrijwilligerswerk van de zweefvliegclubs niet de nek om en laat de afdeling zelf de examens uitvoeren en de brevetten verstrekken. Het verleden heeft aangetoond dat wij dat kunnen.

Dirk Corporaal

Een terecht en mooi pleidooi Dirk dat normale mensen, en niet alleen zweefvliegers, zal aanspreken. Maar we hebben hier te maken met (verborgen) belangenbehartiging door een nauw aan het ministerie gelieerde monopolist. En al eerder is gebleken dat zelfs machtige brancheorganisaties zich daar niet tegen kunnen verweren.

Van juridische acties als het afdwingen van open inschrijving, worden alleen advocaten beter en niet wij. De enige mogelijkheid die ik zie ligt buiten NL: EASA. Zij zijn de initiatoren van deze wijzigingen en ze beogen daarmee bepaalde doelstellingen te bereiken. Zij verkeren in de positie om geen genoegen te nemen met een uitvoerder die geen past performance heeft.

Ze kunnen dat standpunt innemen, maar dan moeten ze vervolgens hun poot wél stijf willen en kunnen houden, want de reactie van (Inspectie) IL&T zal er niet om liegen. Dan is het niet langer een zaak voor 'brevettisten', maar wordt het hogerop gespeeld. En dan rijst de vraag of een Europees orgaan zijn vingers wil branden aan een kwestie die eenvoudig als intern-NL kan worden afgedaan.

Maar misschien zitten er in Köln wél nette, gründliche, Leute mit Zivil-courage.
Gewijzigd door noud op 19-11-2013 10:39
 
www.xcapglider.com
frans
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-11-2013 21:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

Helemaal eens met je juiste betoog Dirk...

En nu!?

KNVvL: en nu!?
FRans
 
Raymond Teunissen
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2013 16:28
Lid

Berichten: 13
Sinds: 03.09.08

Zoef schreef:
Tijd om na te denken over een EASA-GPL uitgegeven door een ander(goedkopere) lidstaat........
Desnoods daar opnieuw examen doen!


De LBA heeft inmiddels bevestigd dat de Nederlandse zweefvliegbewijzen, uitgegeven door het KEI, niet JAR-compliant zijn. De enige instantie die zo'n niet JAR-compliant nationaal vliegbrevet mag omzetten naar een EASA-SPL is, je raadt het al, de nationale autoriteit: ILenT.

Met je Nederlandse KEI-GPL naar Duitsland gaan en op basis daarvan een EASA-SPL laten uitgeven is niet mogelijk. Pas als je een Nederlands EASA-SPL hebt kun je dat probleemloos laten omzetten naar een Duits EASA-SPL. Moraal van dit verhaal: Eén keer diep in de buidel tasten om ILenT, KIWA en CBR gelukkig te maken en dan als een haas naar Düsseldorf om de hele zooi in te ruilen voor Duitse papieren.

Blijft over je medische dossier: Dat moet dan ook overgezet worden naar Duitsland, maar daar biedt PART-FCL een mogelijkheid voor. In principe kun je keuringen blijven ondergaan in Nederland en je medisch dossier bij je Nederlandse keuringsinstituut laten, zolang ze maar een kopie van de keuringsrapporten naar de LBA in Düsseldorf sturen.

Maar ik blijf op de KNVvL vertrouwen. Ongetwijfeld zullen de directie, het hoofdbestuur en het afdelingsbestuur ervoor zorgen dat dit allemaal niet nodig is en dat zweefvliegen mogelijk en betaalbaar blijft in Nederland.
 
frans
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2013 17:05
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 287
Sinds: 01.09.08

http://www.youtube.com/watch?v=tbU3zdAgiX8

Ik heb ook nog een Engels gliding certificate, en een USA license...

Maar of dat mij gaat helpen...????
Gewijzigd door frans op 21-11-2013 17:36
FRans
 
Jan de Hulster
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2013 22:53
Lid

Berichten: 1689
Sinds: 03.09.08

frans schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=tbU3zdAgiX8

Ik heb ook nog een Engels gliding certificate, en een USA license...

Maar of dat mij gaat helpen...????


zie bovenstaande nu met een werkende link:

http://www.youtub...bU3zdAgiX8

of deze:

http://www.youtub...jq4wYuwgxs Wink
 
noud
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-01-2014 13:23
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

dirk corporaal schreef:
Als het kiwa de brevetten gaat verstrekken en het CBR de examens afneemt, dan betekent dat het einde van betaalbaar zweefvliegen.
..................
Dirk Corporaal

Daar begint het nu toch echt wel op te lijken. Zie http://www.volksk...rder.dhtml
Kennelijk heeft mevr. de Minister iets te verbergen.
Wel de mond vol over transparantie en ondertussen de doofpotten op volle kracht laten koken.
Gewijzigd door noud op 15-01-2014 13:46
 
www.xcapglider.com
Ruud Holswilder
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2014 18:28
Lid

Berichten: 1274
Sinds: 03.09.08

noud schreef:
dirk corporaal schreef:
Als het kiwa de brevetten gaat verstrekken en het CBR de examens afneemt, dan betekent dat het einde van betaalbaar zweefvliegen.
..................
Dirk Corporaal

Daar begint het nu toch echt wel op te lijken. Zie http://www.volksk...rder.dhtml
Kennelijk heeft mevr. de Minister iets te verbergen.
Wel de mond vol over transparantie en ondertussen de doofpotten op volle kracht laten koken.


De hoofdinspecteur ILenT heeft tijdens zijn presentatie op de CIV conferentie van 15 februari jl. min of meer gezworen (staat op audio) dat niet de KIWA maar ILenT het LAPL-S en SPL zal uitgeven tegen een vriendelijk tarief (lees < €100).
De slides van zijn presentatie kan je hier lezen.

ILenT treedt dus op als Competent Authority en wil in Nederland geen Qualified Entity.
Dan hebben ze wel een probleem met de rol van KIWA die in feite als Qulified Entity (volgens haar contract met de NL overheid nog vele jaren) werkzaam blijft bij de uitgifte van de gemotoriseerde brevetten. De KEI mag deze rol namelijk niet uitvoeren t.b.v. LAPL-S en SPL.
Is dat wellicht rechtsongelijkheid?
 
lonneke
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-02-2014 19:08
Lid

Berichten: 70
Sinds: 23.09.09

Mogelijk nog even een aardige insteek:
Toen de huidige minister ( lang geleden) nog staatssecretaris was, heeft ze eens een zweefvlucht gemaakt op Terlet.
Hoewel ze wat last had van luchtziekte , was ze toch zeer onder de indruk.
t Is maar een gedachte...
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden