| 29-03-2024 | 12:00
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
RASP BLIPMAP NL, BE en DLD
Hans
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-05-2010 21:53
Lid

Berichten: 83
Sinds: 12.09.08

Waarschijnlijk rasp.kzc.nl/plaatjes/hglider.curr.loop.d2.gif ofwel "Maximum thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL"- animatie van vandaag
Hans
 
http://www.zweefvliegen.nu
Michel Hagoort
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-05-2010 23:18
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

De “Maximum thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL” heeft je misschien misleid doordat:
- het een samengestelde parameter is, die ik hieronder toelicht;
- er cumuls waren in de blauw gekleurde cellen en de zogenaamde wolkenzuiging niet wordt meegenomen;
- de blauwe cellen overheersend overkwamen maar met een celgrootte van 4x4km deze wisselvallige gebieden, waar het lager misschien moeilijk oppikken was, ook niet zo groot waren dat je er niet door of omheen kon vliegen als je maar hoog zat denk ik.

De “Maximum thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL” is de minimum waarde van “Bruikbare thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen AMSL”, “Cumulus wolkenbasis” en “Congestus wolkenbasis” per cel van 4x4km. Hierbij worden op de kaart met stippels in lage dichtheid de beperkingen door de “Cumulus wolkenbasis” aangegeven. De stippels in hoge dichtheid geven de beperkingen door de “Congestus wolkenbasis” aangegeven.

In dit geval zijn er geen stippels in de blauwe cellen te zien dus de thermiekhoogte wordt hier bepaald door de lagere thermieksterkte. Dit zie je in de “Bruikbare thermiekhoogte met 0,9 m/s eigen dalen AMSL” en met 1,15 m/s eigen dalen wordt dit natuurlijk nog versterkt. Blijkbaar zakt de thermieksterkte hier op lage hoogte (onder cumuls die er wel waren maar daar kom ik zo op) al snel onder de 1,15 m/s. De lagere thermieksterkte hangt in dit geval weer samen met de“Congestus met wolkenbasis” (wolkenplakken) en lagere “Relatieve zonne-instraling”.

Bij de beschrijving van alle parameters staat bij “Bruikbare thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen AMSL”: “Omdat het hier over “droge” thermiekbellen gaat houdt deze parameter geen rekening met de zuigende werking van mogelijke wolken. Op dagen met wolkenthermiek levert de wolkenbasis een realistischere maat voor de bruikbare thermiekhoogte (zie de “Wolk parameters”).”.
Ook staat bij de beschrijving van de basis parameters onder “(Droge) Thermiekhoogte Parameters”: “Als er toch convectieve wolken aanwezig zijn zullen deze thermiekhoogten hoger zijn. Dit omdat het hier over “droge” thermiekbellen gaat en deze parameter geen rekening houdt met de zuigende werking van mogelijke wolken. In regio’s met wolkenthermiek levert de wolkenbasis daarom een realistischere maat voor de bruikbare thermiekhoogte.”
De cumuls die er waren, zie “Cumulus met wolkenbasis”, in de blauwe gekleurde cellen hebben de thermieksterkte vandaag versterkt maar dit wordt dus niet meegenomen in de “Bruikbare thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen AMSL”.

De “Potentiele vliegafstand” gaf goed vliegweer aan. In de toelichting op de website wordt op basis van een paar vergelijkingen met de OLC site aangeraden ongeveer 75% van de waarde aan te houden op een doorsnee dag met cumuluswolken. Volgens mij klopte dit wel aardig vandaag.

Voor een hele snelle blik op het weer kijk ik eerst naar “Cumulus met wolkenbasis ”, vervolgens waar geen cumuls voorkomen naar “Bruikbare thermiekhoogte met 0,9 m/s eigen dalen AMSL ” en dan naar de “Potentiele vliegafstand” waar ik een percentage van neem.

Ik hoop dat het duidelijk is als je nog vragen hebt dan hoor ik die graag.
 
jan
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-05-2010 11:24
Lid

Berichten: 38
Sinds: 26.02.09

Ik had vrijdag inderdaad gekeken naar de animatie van thermiekhoogte met 1,15 m/s eigen dalen en wolkenbasis beperkingen AMSL
Bedankt Michel voor je toelichting.
ZC Flevo
 
x-ray
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-05-2010 16:13
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 109
Sinds: 02.09.08

Vergeleken met vorig seizoen lijkt BLIPMAPS de zweefvliegcondities, en met name de potentiele vliegafstand, vaak wat hoger in te schalen dan in praktijk het geval blijkt. (ook na 75%)
Meer mensen deze indruk?

Eric
 
Yves
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2010 15:54
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 102
Sinds: 23.04.09

Thomas schreef:
Dat idee heb ik ook al, vooral met blauwe termiek is de PFD vaak (veel) te hoog. Bij cumul-weer lijkt de PFD dan weer veel realistischer. (is mijn observatie)


Het is ook erg vaak 600-700Km weer volgens blipmaps, Pc_Met is daar meestal wat minder optimistisch in, en daardoor in mijn ogen iets meer betrouwbaar.
 
jan
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2010 20:03
Lid

Berichten: 38
Sinds: 26.02.09

Gisteren was de voorspelling tussen de 400 en 600 KM. En gezien de OLC is dat aardig uitgekomen. En dan is er nog geen 25% afgetrokken zoals wordt aanbevolen. Maar diegen die het verst hadden gevlogen hadden het laatste stuk door de regen gevlogen en daar zal het tool misschien geen rekening mee hebben gehouden. Wel leuk dat je de vorige dag nog kan bekijken en het daardoor met de OLC kan vergelijken.
ZC Flevo
 
Michel Hagoort
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-05-2010 20:19
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Super dat er feedback wordt gegeven op parameters zoals de PFD.

Eric, de berekening van de PFD is sinds vorig jaar niet gewijzigd. Ook hebben we geen dingen gewijzigd die invloed hebben op de "Thermieksterkte zonder eigen dalen" waarop de PFD is gebaseerd.

Thomas, heb je 50% van de PFD genomen bij blauw weer?

Yves, het klopt dat RASP een (veel) hogere PFD geeft dan Pc_Met. Dit komt omdat er bij de PFD berekening in RASP geen correcties zijn toegepast en bij Pc_Met wel.

In de beschrijving van alle parameters (http://rasp.kzc.nl/parameters.html) is helemaal onderaan uitgelegd welke correcties niet zijn toegepast bij RASP en wel bij Pc_Met. Hier staat: "De potentiele vliegafstand van 08:30 t/m 20:00 uur voor een Discus met 100 liter waterballast in kilometers. Hierbij is de "Thermieksterkte zonder eigen dalen" minus 1,15 m/s (bij benadering het eigen-dalen met water in de bocht) gebruikt als de thermieksterkte. Deze thermieksterkte en een Discus polaire (met 100 liter water) zijn gebruikt om met Reichmann's formules de gemiddelde overlandsnelheid, ofwel de vliegafstand, te berekenen per half uur. Vervolgens zijn deze opgeteld over de dag. Hierbij zijn geen weerscorrecties toegepast. Correcties die hadden kunnen worden toegepast zijn: het aftrekken van 0,4 m/s van de thermieksterkte om rekening te houden met tegenwind en of een bepaalde drempelwaarde, het halveren van de vliegafstand bij blauwe thermiek, het voor iedere achtse bewolking boven de 4/8 de vliegafstand met 25% te verminderen, als thermieksterkte 0 aanhouden bij een cumulus wolkenbasis onder de 700 meter en als thermieksterkte 0 aanhouden bij blauwe thermiek met een basis onder de 900 meter. Uit enkele OLC-vergelijkingen kan bij een doorsnee blauwe thermiekdag rond de 50% van de berekende "Potentiele vliegafstand" worden aangehouden en bij een doorsnee dag met cumuluswolken rond de 75%. Samengevat geeft de "Potentiele vliegafstand" een eerste indruk van de vliegcondities in verschillende gebieden over de gehele dag en wordt empirische evaluatie van deze indicator geadviseerd.".

De genoemde 50% en 75% zijn gebaseerd op een paar vergelijkingen van dagen op de OLC site. Als deze percentages moeten worden aangepast hoor ik dat graag en ook naar welk percentages? Of welke van de genoemde Pc_Met correcties zou ook moeten worden toegepast op RASP?

 
Michel Hagoort
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-07-2010 15:59
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Door een computercrash draait er de laatste dagen geen model voor morgen. De resultaten van overmorgen worden gekopieerd naar morgen. Deze zijn dus een dag oud. De crash heeft geen effect op de resultaten van vandaag. Het is nog onbekend wanneer het model voor morgen weer draait.
 
Michel Hagoort
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-07-2010 13:50
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

De problemen zijn opgelost waardoor het Benelux model voor morgen weer draait.

Hiernaast draait nu ook weer het model voor Frankrijk: http://rasp.kzc.n... We zijn aan het proberen om dit model niet alleen in de zomer maar altijd te laten draaien.
 
jan
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-07-2010 23:55
Lid

Berichten: 38
Sinds: 26.02.09

Het leek er op dat gisteren RASP BLIPMAP een beetje te pessimistisch was. Richting Duitsland leek het in de praktijk nog aardig te gaan.
Gewijzigd door jan op 31-07-2010 23:56
ZC Flevo
 
Bier
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-08-2010 16:35
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 654
Sinds: 01.09.08

Michel Hagoort schreef:

Hiernaast draait nu ook weer het model voor Frankrijk: http://rasp.kzc.n... We zijn aan het proberen om dit model niet alleen in de zomer maar altijd te laten draaien.

Op dit moment doet Noord frankrijk het niet Frown
Kan iemand die een zetje geven?
tnx
-------------------------
Martin Bierhuizen
Aeroclub Salland
Haagse Onderlinge Ophaal Ploeg (HOOP)
-------------------------

Schleigah!
 
www.aeroclubsalland.nl
Michel Hagoort
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-11-2010 21:32
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Ik heb een overzicht gemaakt van alle RASP BLIPMAPS wereldwijd:
http://maps.googl...37&z=2
 
Michel Hagoort
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-12-2010 13:30
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Op de gedetailleerde RASP 1,3x1,3km, die alleen golf en convergentie beter weergeeft t.ov. de 4x4km, lijkt er vandaag (01-12-10) golf te zijn o.a. boven Terlet. Met oosten-noordoosten wind heb ik wel eens iets gelezen over golf in Nederland. Maar zou het ook echt zo zijn? Zie onderstaande plaatjes.

Deze links verwijzen alleen vandaag (01-12-2010) naar de goede plaatjes. Morgen moet je naar "gisteren" kijken op deze website: http://rasp.kzc.n...hp?Stage=2 Uit ervaring kan ik zeggen dat deze gedetailleerdere RASP vooral beter is op het gebied van golf, convergentie en dus straatvorming. Wat betreft de andere parameters kun je beter op de 4x4km RASP blijven kijken.

rasp.kzc.nl/plaatjes_stage2/wblmaxmin.curr.loop.d2.gif
rasp.kzc.nl/plaatjes_stage2/press850.curr.loop.d2.gif
rasp.kzc.nl/plaatjes_stage2/boxwmax.curr.1530lst.d2.png
Gewijzigd door Michel Hagoort op 01-12-2010 13:33
 
Michel Hagoort
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-03-2011 18:54
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Deze winter is er extra informatie toegevoegd aan twee RASP parameters. Dit is met stippels weergegeven in de kaart. Zie de onderstaande gewijzigde toelichting. Op dit moment zijn we aan het experimenteren met een nieuwe gebruikersvriendelijkere website.

Cumulus met wolkenbasis AMSL (Cumulus Cloudbase where CuPotential>0, zsfclclmask)
De “Cumulus wolkenbasis AMSL” voor locaties waar de “Cumulus potentieel” positief is in de grenslaag in meters AMSL. Dit als de drempelwaarde voor de “Cumulus potentieel” empirisch bepaald voor jouw locatie ongeveer gelijk is aan de theoretische waarde van nul. Voor locaties waar de werkelijke drempelwaarde groter is dan nul, zoals vaak het geval is, geeft deze figuur een overschatting van omvang van het cumulus gebied. Deze parameter geeft een overzicht van regio’s met geen of blauwe thermiek en die met wolkenthermiek. De grenzen hiertussen zijn in de praktijk niet zo scherp als voorspeld. Het gebruik van “Cumulus potentieel” > 0 laat vaak niet de gevoeligheid van de situatie zien, bijvoorbeeld als voor grote gebieden het potentieel tussen de 0 en 1 ligt kan dit betekenen dat er geen wijdverspreide cumulusvelden zijn terwijl die duidelijk naar voren komen op de “Cumulus met wolkenbasis AMSL” kaart. Daarom is met stippels het gebied aangegeven waar de “Cumulus potentieel” tussen de -300 en +300 meter ligt. Hierdoor kan de hoeveelheid cumulus beter worden ingeschat wanneer de condities niet zo goed zijn als voorspeld. Dit betekent dat in de gebieden met stippels toch wel of toch geen cumulus wolken kunnen ontstaan en dat de gebieden zonder stippels vrij zeker, ofwel minder gevoelig voor onzekerheden, in de voorspelling zijn. Bepaalde patronen, zeker bij resoluties niet groter dan 4 km, kunnen duiden op wolkenstraten maar "Maximum op- of neerwaartse stroming" is hiervoor een betere indicator.


Congestus met wolkenbasis AMSL (OvercastDevelopment Cloudbase where ODpotential>0, zblclmask)
De “Congestus wolkenbasis AMSL” voor locaties waar de “Congestus potentieel” positief is in de grenslaag in meters AMSL. Dit als de drempelwaarde voor de “Congestus potentieel” empirisch bepaald voor jouw locatie ongeveer gelijk is aan de theoretische waarde van nul. Voor locaties waar de werkelijke drempelwaarde groter is dan nul, zoals vaak het geval is, geeft deze figuur een overschatting van omvang van het congestus gebied. Deze parameter geeft een overzicht van regio’s met en zonder congestus wolken. De grenzen hiertussen zijn in de praktijk niet zo scherp als voorspeld. Het gebruik van “Congestus potentieel” > 0 laat vaak niet de gevoeligheid van de situatie zien, bijvoorbeeld als voor grote gebieden het potentieel tussen de 0 en 1 ligt kan dit betekenen dat er geen wijdverspreide congestusvelden zijn terwijl die duidelijk naar voren komen op de “Congestus met wolkenbasis AMSL” kaart. Daarom is met stippels het gebied aangegeven waar de “Congestus potentieel” tussen de -300 en +300 meter ligt. Hierdoor kan de hoeveelheid congestus beter worden ingeschat wanneer de condities niet zo goed zijn als voorspeld. Dit betekent dat in de gebieden met stippels toch wel of toch geen congestus wolken kunnen ontstaan en dat de gebieden zonder stippels vrij zeker, ofwel minder gevoelig voor onzekerheden, in de voorspelling zijn.
 
Michel Hagoort
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-06-2011 23:04
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Met verdriet laat ik jullie weten dat Ge op 21 mei na een kort ziekbed is overleden. Vooral dankzij Ge hebben we al jaren het RASP model voor de Benelux, West-Duitsland en Frankrijk draaien. Daar ben ik hem heel erg dankbaar voor. Ge heeft voor zijn overlijden iemand gevonden die zijn werk aan RASP wil overnemen. Vanaf morgenavond wordt alles overgezet en is RASP voor onbepaalde tijd offline. We proberen RASP zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen.

Groeten Michel
 
dingetje
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-06-2011 16:21
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

Dat is triest nieuws. Heel veel sterkte aan familie, vrienden en nabestaanden.

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
davidh
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-06-2011 16:05
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Michel Hagoort schreef:
... Vanaf morgenavond wordt alles overgezet en is RASP voor onbepaalde tijd offline. We proberen RASP zo snel mogelijk weer in de lucht te krijgen. ...


Hij doet 't weer (eigenlijk al sinds zaterdag). De server die de berekeningen maakt zet zijn gegevens weer op de website.

Binnenkort meer...
Gewijzigd door davidh op 12-06-2011 16:06
 
Michel Hagoort
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-04-2019 21:36
Lid

Berichten: 73
Sinds: 12.12.08

Vandaag is het heugelijke feit dat RASP BLIPMAPS voor Nederland, Noord België en Noordwest Duitsland al 10 jaar dagelijks online is. Helaas is het ook voor het eerst dat RASP niet alle resultaten produceert zoals men verwacht. Bedankt voor alle verontruste mails. De oorzaak is een update met wat achterstallig onderhoud en tijdgebrek. We hopen eind april weer alles zoals vanouds draaiende te hebben en we werken aan een nieuwe viewer met wat hulp.
 
Fuchur
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-04-2019 10:50
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

Michel Hagoort schreef:
Vandaag is het heugelijke feit dat RASP BLIPMAPS voor Nederland, Noord België en Noordwest Duitsland al 10 jaar dagelijks online is.


Keep up the good work!
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Fuchur
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-05-2019 10:27
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

https://ko-fi.com...

Niet voor een smiley achter je naam, maar wel een bij onze RASP beheerders ;-)
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden