| 29-03-2024 | 13:05
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Buitenlandingen in de media
Otto Foelkel
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-08-2014 14:26
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Kilo Hotel schreef:
Om onduidelijkheden te voorkomen: Bij (veel) tegenwind zak je niet harder, maar je doet er langer over. Je komt minder ver.

Maar aan de lier kom je hoger en de was is sneller droog.
 
dick kemp
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-08-2014 17:15
Lid

Berichten: 298
Sinds: 02.09.08

Kilo Hotel schreef:
dick kemp schreef:
Andrew01 schreef:
Glijhoek van een Discus is ongeveer 1:42, met motor uit ongeveer 1:19. Heb ooit eens met motor uit geland en moest nagenoeg binnen de omheining van het vliegveld blijven, om het veld te halen. Met een hartslag van 200 stond ik veilig op het vliegveld. Leermomentje....


Jouw verhaal verbaast mij een beetje.
Als het goed is ben je altijd voorbereid dat de motor kan weigeren. Natuurlijk zak je wat harder, maar dat gebeurt soms ook bij een normaal circuit, ook bij veel tegenwind op dwarsbeen of final. Eigenlijk kun je het vergelijken met vliegen op "oud hout", dat geeft toch ook geen problemen. Ik zou alleen iets sneller vliegen op final om doorzakken bij het afronden te voorkomen.
En natuurlijk niet proberen om de motor naar binnen te halen, want dat leidt gevaarlijk af en er is te weinig tijd voor.


Om onduidelijkheden te voorkomen: Bij (veel) tegenwind zak je niet harder, maar je doet er langer over. Je komt minder ver. Dat je hartslag wat "extra toeren maakt" kan ik me voorstellen als je niet gewend bent met zo'n ongunstige glijhoek of op "oud hout" te vliegen. 't Is maar waar je op getraind bent/voelt.


Tja, ik had het beter moeten verwoorden. Je zakt natuurlijk niet sneller met tegenwind, maar ik bedoelde dat het effect het zelfde is.
Het lijkt mij dat voordat je met een turbo gaat vliegen een ruime ervaring hebt en van je zelf weet dat je een eventuele moeilijke buitenlanding goed aan kan. Er gebeuren immers regelmatig ongelukken, niet door maar, nadat de motor weigerde.
 
noud
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-08-2014 22:01
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

dick kemp schreef:
..............
Als het goed is ben je altijd voorbereid dat de motor kan weigeren.........


Dat is al een gevaarlijk uitgangspunt. Beter is: de motor doet het niet PUNT. En als die het wél doet is dat mooi meegenomen. Dat leidt tot een rare paradox: iemand mét motor vliegt conservatiever dan iemand zonder. Zoekt eerder een buitenlandingsveld, gaat hoger op circuit, kortom: leert leven met zijn handicap. Misschien raar maar waar.

In de bergen is het nog gekker, daar kun je maar beter vergeten dat je een motor hebt. Anders zou je misschien gaan denken dat je op de motor weg kunt komen uit sterk dalen. In plaats van zo snel mogelijk wegwezen.
 
www.xcapglider.com
Otto Foelkel
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-08-2014 00:09
Lid

Berichten: 1414
Sinds: 09.11.09

Ik blijf het vreemd vinden, dat men aan dit soort motortjes niet veel hogere eisen stelt wat betreft (start) betrouwbaarheid.

Waar mijn auto al 8 jaar lang, vier keer per dag probleemloos start, lees ik met een zekere regelmaat, dat zo'n hulpmotortje zijn diensten weigert.

Met de huidige technische kennis moet het toch mogelijk zijn ze zo te construeren dat ze vrijwel feilloos werken?
 
Chester
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-08-2014 06:52
Lid

Berichten: 244
Sinds: 01.06.09

Otto Foelkel schreef:
Ik blijf het vreemd vinden, dat men aan dit soort motortjes niet veel hogere eisen stelt wat betreft (start) betrouwbaarheid.

Waar mijn auto al 8 jaar lang, vier keer per dag probleemloos start, lees ik met een zekere regelmaat, dat zo'n hulpmotortje zijn diensten weigert.

Met de huidige technische kennis moet het toch mogelijk zijn ze zo te construeren dat ze vrijwel feilloos werken?

Lastig. Turbo's en SL's moeten dermate licht zijn dat er geen mogelijkheid is om een 4-takt te kiezen. Dan stellen wij onze motoren ook nog eens bloot aan een extreme temperatuurrange (-30 tot +50), is alles bewegend opgehangen, is het soms minimaal of incorrect opgehangen en zo verder.

Turbines en FES zijn de toekomst. Geen extra weerstand wanneer de motor faalt, je kan rustig met hoge snelheid steken met de motor aan (golf, bergvliegen) en veel minder onderdelen die stuk kunnen gaan...
 
Frits Urselmann
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-08-2014 07:15
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Chester schreef:
Otto Foelkel schreef:
Ik blijf het vreemd vinden, dat men aan dit soort motortjes niet veel hogere eisen stelt wat betreft (start) betrouwbaarheid.

Waar mijn auto al 8 jaar lang, vier keer per dag probleemloos start, lees ik met een zekere regelmaat, dat zo'n hulpmotortje zijn diensten weigert.

Met de huidige technische kennis moet het toch mogelijk zijn ze zo te construeren dat ze vrijwel feilloos werken?

Lastig. Turbo's en SL's moeten dermate licht zijn dat er geen mogelijkheid is om een 4-takt te kiezen. Dan stellen wij onze motoren ook nog eens bloot aan een extreme temperatuurrange (-30 tot +50), is alles bewegend opgehangen, is het soms minimaal of incorrect opgehangen en zo verder.

Turbines en FES zijn de toekomst. Geen extra weerstand wanneer de motor faalt, je kan rustig met hoge snelheid steken met de motor aan (golf, bergvliegen) en veel minder onderdelen die stuk kunnen gaan...


nou Chester dat turbo's toekomst zijn heb ik zo mijn twijfels ! FES natuurlijk wel ! dat is een zeer intresante ontwikkelingTup
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Andrew01
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-08-2014 10:18
Lid

Berichten: 185
Sinds: 23.04.10

Otto Foelkel schreef:
Met de huidige technische kennis moet het toch mogelijk zijn ze zo te construeren dat ze vrijwel feilloos werken?


Soms klapt er een Circuitbreaker uit, die over het hoofd wordt gezien door allerlei PDA's die het zicht blokkeren. Vaak vliegt men met een Mogas-mengsel met ethanol, die voor problemen zorgt. Legio redenen waarom een motor niet start.

Bij mij toentertijd was het omdat ik tijdens het winteronderhoud had geklust aan het motormanagrment en dit de eerste testvlucht was na aankoop. Nu zal ik het onderdhoud alleen maar laten doen door professionals en bespaar ik daar niet op. "Enroute" is de hoogte waarop ik besluit de motor te starten veel hoger en heb ik dus meer tijd om een alternatief uit te voeren (die al wel in de planning was opgenomen).
 
www.airteam2000.nl
webmaster
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-09-2014 19:18
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegtuig maakt buitenlanding

Lees: http://www.112fry...wsid=10295

Maar ook weer de nodige noodlandingen in de (sociale)media: http://topsy.com/...1411412424

lh6.googleusercontent.com/-n-UqS3oDbW4/VB8H8OyKPTI/AAAAAAAACcg/PrJQyJQNLT4/s641/112frl.jpg
 
www.zweefportaal.nl
Frank Hiemstra
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-09-2014 18:46
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Omdat de alarmcentrale zo verschrikkelijk snel was ingeschakeld i.v.m. een 'vliegtuigcrash', was het erg lastig schakelen met de media. Hoe snel een bericht wordt geplaatst en opgeblazen wordt door de media met de ergste kreten, is erg vervelend. Op de meeste websites werd gesproken van een 'noodlanding'.

We hebben geprobeerd zoveel mogelijk nieuwsberichten aan te laten passen, door berichten te sturen naar verschillende redacties met het vriendelijke verzoek de berichtgeving aan te passen naar de werkelijke situatie. In vele gevallen is het artikel gistermiddag nog aangepast naar 'buitenlanding' en wordt de situatie beter geschetst dan in eerste instantie geplaatst werd. Hieronder een greep uit de verschillende nieuwsberichten:

- Omrop Fryslan (incl video, in het Fries)
- Leeuwarder Courant
- 112fryslan.nl
- Waldnet.nl
- HVnieuws.nl

Daarnaast hebben we gelijk op social media een bericht geplaatst. Zie onderstaand. Mede door het delen van dit bericht door Zweefportaal heeft deze inmiddels 4640 personen bereikt op Facebook.

frieseaeroclub.nl/images/news/Schermafbeelding%202014-09-22%20om%2018.40.15.png
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 22-09-2014 18:57
 
webmaster
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-04-2015 20:59
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegtuig landt midden op een akker in Emmen

Lees: http://www.rtvdre...kker-emmen

EMMEN - Een bijzonder tafereel vanmiddag in Emmen. Bas Douma uit Veendam landde met z'n zweefvliegtuig midden op een akker langs de Nieuw-Amsterdamsestraat.

Douma vloog met een groep vrienden en verloor als enige hoogte. Om te voorkomen dat hij in de bossen bij Emmen terecht zou komen, zette hij het toestel aan de grond op een akker ter hoogte van het Snippenveld.

De piloot maakt het goed en wacht totdat z'n vrienden terugkomen om hem op te halen.


www.rtvdrenthe.nl/sites/default/files/imagecache/xxxx-large/zweefvliegtuig_CC941ADB13EB74B6C1257E2A00417509.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-04-2015 20:51
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegtuigje maakt noodlanding op Nesdijk

Lees: http://www.castri...p-nesdijk/ en http://www.castri...vliegtuig/

www.castricum105.nl/wp-content/uploads/2015/04/143014698662261_7446657_1920-996x266.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-05-2015 20:48
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegtuig landt in akker Westervoort

Lees: http://www.gelren...voort.html

WESTERVOORT- Vrijdagmiddag moest een zweefvliegtuig vanwege wegvallende thermiek een buitenlanding maken in een akker in Westervoort vlakbij Liander.

De piloot raakte niet gewond en het vliegtuig raakte niet beschadigd. De toegesnelde boer meldde wel dat de akker pas ingezaaid was met mais en dat hij mogelijk wat schade had. Het zweefvliegtuig van de Gelderse Zweefvliegclub op Terlet is gedemonteerd en opgehaald.


www.gelrenieuws.nl/media/2015/05/DSC_0467-600x400.jpg
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-05-2015 20:53
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegtuig maakt noodlanding in weiland

Lees: http://static2.om...ng-weiland

KLOETINGE - Een zweefvliegtuig heeft vrijdagmiddag rond 14.00 een noodlanding moeten maken vanwege een gebrek aan thermiek. De piloot zette het vliegtuig in een weiland net buiten Kloetinge aan de grond.

Volgens ooggetuige Arjan Praat wilde de piloot een rondje Zeeland maken, maar kon hij door een gebrek aan thermiek de Oosterschelde niet oversteken. Terugkeren naar het Vliegveld Midden-Zeeland was ook geen optie, waardoor de piloot niets anders kon doen dan landen in het weiland.


static1.omroepzeeland.nl/sites/default/files/imagecache/fullwidth/2015/05/15/zweefvliegtuig1_0A9BAB46E475B72EC1257E46005111AC_0.jpg
 
www.zweefportaal.nl
Harry J
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-05-2015 08:43
Lid

Berichten: 88
Sinds: 16.09.09

De akkers zijn trendy dit jaar ;-)
 
webmaster
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-05-2015 00:00
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

noodlanding Zweefvliegtuig van Uw vereniging

Betreft een buitenlanding van een zweefvliegtuig van ???????.

From: xxxxxxxxxx
To: xxxxxxxxxxx
Subject: noodlanding Zweefvliegtuig van Uw vereniging
Date: Mon, 18 May 2015 15:51:14 +0200

Geachte Mevr./Hr.

Gisteren, zondag 17 mei, hebben 2 van Uw leden een noodlanding moeten maken op een weide in Rijen, bij mijn buurman.
Allereerst wil ik graag mijn waardering uitspreken voor de correcte manier waarop Uw leden, ondanks de ervaring van een landing in onbekend gebied, zich zeer correct hebben gehandeld.
Het was voor de eigenaar van het perceel en ik als buurman een hele ervaring om dit mee te maken, maar we hebben er van genoten, de kennismaking met Uw leden en het van dichtbij bekijken van het zweefvliegtuig en de door Uw leden uitgesproken ervaringen en uitleg over alles wat we graag eens wilden weten, was een fantastische ervaring.
Ik heb zelf ook in het bestuur gezeten van een vereniging en weet daarom dat je leden als er een situatie ontstaat welke niet geplant is nogal eens problemen kunnen ontstaan.
Maar nogmaals Uw leden hebben zich voorbeeldig gedragen en kijken er met een zeer goed gevoel op terug!

Er zijn 2 filmpjes gemaakt van het gelande zweefvliegtuig en het verplaatsen ervan en diverse foto’s welke ik U graag hierbij meestuur.


[video]https://www.youtube.com/watch?v=d_dwgtKewI0[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ZK7ZGzG-QgA[/video]

Gewijzigd door webmaster op 19-05-2015 18:23
 
www.zweefportaal.nl
fixalot
#36 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-05-2015 13:43
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 235
Sinds: 11.03.09

@webmaster deze is ook niet van ons en wij weten ook niet van deze kist is (ik gok Woensdrecht)
 
www.zvcvolkel.nl
Jan van Maarseveen
#37 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-05-2015 14:58
Lid

Berichten: 317
Sinds: 02.09.08

Zo correct, zo keurig, gezien de lokatie komen de kisten vast uit Vlaanderen?
Jan van Maarseveen (ACvZ, VHZ, CVVMC)
 
Fuchur
#38 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-05-2015 17:02
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

Woensdrecht... http://wbac.nl/im...cusx-2.jpg

Mooi midden in de CTR van EHGR ;-)
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
webmaster
#39 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2015 22:29
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Zweefvliegtuig maakt buiklanding bij Frieslandroute

Lees / kijk (video): http://www.rtvdre...slandroute

BEILEN - Een zweefvliegtuig heeft vanmiddag een buiklanding gemaakt in een weiland langs de autoweg N381 tussen Beilen en Hoogersmilde.

De twee inzittenden raakten niet gewond. De oorzaak van de noodlanding langs de Freislandroute is niet bekend.


[video]https://www.youtube.com/watch?v=-V0WWm13vM0[/video]

Gewijzigd door webmaster op 24-05-2015 22:55
 
www.zweefportaal.nl
webmaster
#40 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-05-2015 23:01
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08




 
www.zweefportaal.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden