| 28-03-2024 | 09:34
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 6

· Leden online: 1
Jan de Hulster

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vliegroutes naar Lelystad Airport
maaikgollef
Geplaatst op 06-09-2019 11:03
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

https://nos.nl/ar...rport.html

maar dat hadden jullie ook allemaal wel gezien gok ik. een droevige dag voor de kleine luchtvaart en de bewoners onder de laagvliegroutesFrown
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Sieb
Geplaatst op 06-09-2019 23:11
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

maaikgollef schreef:
https://nos.nl/ar...rport.html

maar dat hadden jullie ook allemaal wel gezien gok ik. een droevige dag voor de kleine luchtvaart en de bewoners onder de laagvliegroutesFrown


Is nog concept en de stikstofhobbel is groter dan je denkt. Als er moet worden gekozen tussen huizen bouwen of wat vakantievluchten vanaf Lelystad dan legt Lelystad het af.
 
www.acvz.nl
Erikb
Geplaatst op 07-09-2019 11:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 14
Sinds: 02.01.09

https://www.rtvoost.nl/nieuws/amp/318018/Wat-betekent-de-Europese-toestemming-voor-Lelystad-Airport-en-Overijssel

Dit geeft aardig aan welke hobbels er nog zijn en er bijgekomen zijn...
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 07-09-2019 17:47
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Erikb schreef:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/amp/318018/Wat-betekent-de-Europese-toestemming-voor-Lelystad-Airport-en-Overijssel

Dit geeft aardig aan welke hobbels er nog zijn en er bijgekomen zijn...


Uitstekend artikel van Oscar Siep, journalist van RTV Oost
https://www.rtvoo...Overijssel

Inmiddels heeft Lelystad Airport als voorbereiding op de opening 28 brandweerlieden aangesteld en gaat vanaf 7 november LVNL/CLSK zich bemoeien met de verkeersleiding en wordt tegelijkertijd het luchtruim aangepast.
Zie http://www.lvnl-o..._EHLE.html
 
Jan de Hulster
Geplaatst op 08-09-2019 09:55
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Erikb schreef:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/amp/318018/Wat-betekent-de-Europese-toestemming-voor-Lelystad-Airport-en-Overijssel

Dit geeft aardig aan welke hobbels er nog zijn en er bijgekomen zijn...


Uitstekend artikel van Oscar Siep, journalist van RTV Oost
https://www.rtvoo...Overijssel

Is die baan wel lang genoeg om eventueeel intercontinentale vluchten en vrachtvluchten te ondersteunen?

Inmiddels heeft Lelystad Airport als voorbereiding op de opening 28 brandweerlieden aangesteld en gaat vanaf 7 november LVNL/CLSK zich bemoeien met de verkeersleiding en wordt tegelijkertijd het luchtruim aangepast.
Zie http://www.lvnl-o..._EHLE.html
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 09-09-2019 17:22
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Jan de Hulster schreef:

Is die baan wel lang genoeg om eventueeel intercontinentale vluchten en vrachtvluchten te ondersteunen?



Ja
 
Jan de Hulster
Geplaatst op 10-09-2019 11:02
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ruud Holswilder schreef:
Jan de Hulster schreef:

Is die baan wel lang genoeg om eventueeel intercontinentale vluchten en vrachtvluchten te ondersteunen?



Ja


Als ik het zo nog eens goed lees dan kan Lelystad uiteindelijk zelfs een volwaardig zelfstandig vliegveld worden.
Hoeveel vliegbewegingen zou dat vliegveld dan in de huidige lay out aankunnen?
(Aannemende dat het vliegveld uiteindelijk toch operationeel wordt.....)
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 10-09-2019 13:36
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Voorlopig is Lelystad beperkt tot 45.000 vliegbewegingen

De plannen voor Lelystad vloeien voort uit het Aldersakkoord 2008.
De bedoeling is om dit vliegveld te gebruiken voor vakantievluchten welke slots opgeven op Schiphol.
De opgegeven slots dienen vervolgens gebruikt te worden voor transfervluchten welke vaak onderdeel uitmaken van netwerken van legacy airlines.
Om dit doel te bereiken is er een verkeersverdelingsregel (VVR) nodig.
Het ministerie is reeds in 2008 gewaarschuwd dat zo'n VVR bijzonder moeilijk ligt, omdat je dient te voldoen aan EU mededingingsregels en slotverordening.
In 2017 werd een poging gedaan die direct werd afgeschoten omdat deze dwang, uitsluiting en exclusiviteit bevatte welke indruisen tegen EU regels. In 2018 heeft de minister een nieuwe poging gewaagd, maar ook deze werd afgeschoten in Brussel.
Dit voorjaar heeft de minister nogmaals een VVR genotificeerd in Brussel die wel zou voldoen aan EU regels, maar weer indruist tegen de originele plannen voor Lelystad als overloopluchthaven voor vakantievluchten afkomstig van Schiphol.
De tweede kamer heeft bovendien in december 2018 laten weten dat ze geen autonome groei willen toestaan op Lelystad.

Morgen (op woensdag 11 september) vind er een Algemeen Overleg Luchtvaart plaats in de tweede kamer, waarbij dit onderwerp uitgebreid aan de orde zal komen.
Je kan het AO luchtvaart live volgen of later terugkijken via https://debatgemi...dekamer.nl

Een dag later, op 12 september, zal LVNL de AIP amendering publiceren (met ingrijpende luchtruimwijziging) die op 7 november 2019 van kracht wordt.(zie quote hieronder)

Als je de ontwikkelingen wil volgen kijk dan op twitter https://twitter.c...

bron: http://www.lvnl-o..._EHLE.html
Transitie van Lelystad Airport van ongecontroleerde naar ATC-gecontroleerde luchthaven.


Het AIP amendment met ingangsdatum 7 november 2019 bevat wijzigingen die een relatie hebben met de ontwikkeling van Lelystad Airport naar een ATC-gecontroleerde luchthaven.


Lelystad Airport wordt voorbereid om, afhankelijk van het politieke besluitvormingsproces in de Tweede Kamer, in de toekomst passagiersvluchten te accommoderen. Deze vluchten kunnen nog niet worden geaccommodeerd. Vertrek- en aankomstroutes voor IFR-verkeer zijn tot nader order niet beschikbaar voor geplande en niet-geplande passagiersvluchten. Ook het nieuwe L-platform, de passagiersterminal en taxibaan N zijn gesloten.


De wijzigingen betreffen:


- een verlengde baan 05/23;
- RNP-naderingen naar beide banen;
- een ILS-nadering naar baan 05;
- een Lelystad CTR;
- een Lelystad TMA;
- vertrek- en aankomstroutes voor IFR-verkeer (LET OP DE OPMERKINGEN!);
- Vertrek- en aankomstroutes voor VFR-verkeer en VFR-circuits.


Als gevolg daarvan wijzigen ook:


- de afmetingen van de Schiphol TMA
- de afmetingen van de Nieuw Milligen TMA B; en
- de luchtruimclassificatie van delen van de Nieuw Milligen TMA’s B, C en E.


Vanaf 7 november 2019 zijn de openingstijden van Lelystad Airport 0700-2200 lokale tijd. Binnen deze openingstijden worden de huidige VFR-vluchten geaccommodeerd. Huidige IFR-vluchten kunnen alleen worden geaccommodeerd tussen 1800-2200 lokale tijd.


Zo zag het plaat er uit eind januari 2018.
Ben benieuwd wat we op 12 september krijgen te zien.

i.ibb.co/sCKhxw8/LAmap-luchtruim.jpg
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 10-09-2019 17:21
 
NicoB
Geplaatst op 12-09-2019 13:46
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

myalbum.com/photo/xMAwbMfhfkNY/1k0.jpg
klik op de afbeelding voor een vergroting

AIP amendment 12/2019 effectief 7 nov 2019 en een nieuwe digitale uitgave van de luchtvaartkaart zijn hier te downloaden: https://www.lvnl....-downloads

Hieronder een kaartje met de maximum hoogtes die m.i.v. 7 november gelden voor ongecontroleerde VFR vluchten binnen de Nieuw Milligen TMA's B, C2 en E. Voor de TMA's C2 en E bestaat er dan ook geen weekendregeling meer.

myalbum.com/photo/FVZP2Ek933AD/1k0.jpg
klik op de afbeelding voor een vergroting

Gewijzigd door NicoB op 20-09-2019 07:52
 
Sieb
Geplaatst op 12-09-2019 17:02
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

https://www.lvnl....en-GB.html

Dutchmill tmas dus naar fl055 ( en tussen 55-65 klasse D)
 
www.acvz.nl
Ruud Holswilder
Geplaatst op 13-09-2019 09:42
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De voltige AIP die per 7 november actief wordt kan je downloaden via https://www.lvnl....ov2019.zip
Voor overlandvliegende zweefvliegers is kaart Enroute chart - ICAO (lower) ENR 6-3.1 het meest interessant.
https://www.lvnl.nl/eaip/2019-09-12-AIRAC/graphics/eAIP/EH-ENR-6-3-1.pdf
 
Sieb
Geplaatst op 13-09-2019 12:32
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Het blijft natuurlijk absoluut absurd dat het luchtruim wordt aangepast terwijl duidelijk is dat er voorlopig tot zeker medio 2020 (als het niet 2021 wordt of nog later of nooit) geen enkele commerciële grote kist op Lelystad zal aankmen/vertrekken.

De KNVvL doet er goed aan om hier sterk bezwaar tegen te maken en alle klasse D TMA’s tot ( minstens) ingebruikname van EHLE ( tijdelijk) als E te handhaven. Er is geen enkele nut en noodzaak om dit per 7/11 al door te voeren. Op naar de bestuursrechter zou ik zeggen...! ( en dan mogen ze ook uitleggen waarom FL 65 zo nodig naar 55 moet als alles toch minimaal op 100 moet vliegen tot de IAF Lochem.)
Gewijzigd door Sieb op 13-09-2019 12:35
 
www.acvz.nl
Ruud Holswilder
Geplaatst op 13-09-2019 21:24
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Sieb schreef:
Het blijft natuurlijk absoluut absurd dat het luchtruim wordt aangepast terwijl duidelijk is dat er voorlopig tot zeker medio 2020 (als het niet 2021 wordt of nog later of nooit) geen enkele commerciële grote kist op Lelystad zal aankmen/vertrekken.

Afgelopen woensdag was ik als toehoorder aanwezig bij het AO luchtvaart.
Gezien de problemen met PAS en VVR verwacht ik volgend jaar geen opening.
We moeten maar eens zien of het vliegveld überhaupt wel open kan, omdat de originele uitgangspunten -overloopluchthaven voor vakantievluchten afkomstig van Schiphol- verlaten moeten worden.


Sieb schreef:
De KNVvL doet er goed aan om hier sterk bezwaar tegen te maken en alle klasse D TMA’s tot ( minstens) ingebruikname van EHLE ( tijdelijk) als E te handhaven. Er is geen enkele nut en noodzaak om dit per 7/11 al door te voeren. Op naar de bestuursrechter zou ik zeggen...! ( en dan mogen ze ook uitleggen waarom FL 65 zo nodig naar 55 moet als alles toch minimaal op 100 moet vliegen tot de IAF Lochem.)

Ik heb de indruk dat LVNL bereid is om te bewegen op dit gebied.
 
Sieb
Geplaatst op 14-09-2019 13:08
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

[/quote]
Ik heb de indruk dat LVNL bereid is om te bewegen op dit gebied.[/quote]

Waar baseer je die indruk op Ruud?
 
www.acvz.nl
Ruud Holswilder
Geplaatst op 14-09-2019 20:57
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Binnenkort wordt erover gesproken met KNVvL en AOPA.
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 16-09-2019 14:34
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De nieuwe ICAO kaart tweede editie 2019 kan je downloaden via
https://www.lvnl.nl/media/2796/lvnl-2019_02c.pdf
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 23-09-2019 22:04
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

KNVvL, AOPA en NACA hebben een brief met bezwaren tegen de wijzigingen naar de minister gestuurd.
Meer informatie plus een link naar de brief via https://www.aopa....&sid=3
 
Sieb
Geplaatst op 24-09-2019 16:44
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ruud Holswilder schreef:
KNVvL, AOPA en NACA hebben een brief met bezwaren tegen de wijzigingen naar de minister gestuurd.
Meer informatie plus een link naar de brief via https://www.aopa....&sid=3


Tegen welke wettelijke besluiten wordt er eigenlijk bezwaar gemaakt? Over het algemeen is een wijziging van het luchtruim opgenomen in een in de staatscourant gepubliceerd besluit ( was altijd wijziging van de Regeling Luchtverkeersdienstverlening, een zogenaamde Algemene Maatregel van Bestuur, AMvCool. Ik heb nergens een officiele bekendmaking kunnen vinden hierover. Daar kan je namelijk formeel ook bezwaar tegen maken. Deze brief aan de minister lees ik als een informeel bezwaar.

Weet jij waar de formele bekendmaking van deze absoluut niet-noodzakelijke en onnuttige besluiten zijn te vinden? Of worden die ook weer tot de uiterste publicatiedatum achter gehouden door de minister...?
 
www.acvz.nl
NicoB
Geplaatst op 24-09-2019 19:29
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

Sieb schreef:
https://www.lvnl....en-GB.html

Dutchmill tmas dus naar fl055 ( en tussen 55-65 klasse D)


Download pamflet met maximale hoogte in NM TMA B, C2 en E

Ook de TMZ's zijn v.w.b. hoogte aangepast.
In de periode ma t/m vr voor 09:00u en na 17:00u (lokale tijden) en op za-, zo- en feestdagen ligt de ondergrens voor TMZ A, B1, B2, C2 en E op FL55.

EDIT: downloadlink is hersteld
Gewijzigd door NicoB op 29-10-2019 12:02
 
Sieb
Geplaatst op 25-09-2019 08:30
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

https://www.rtvoo...el-serieus
Ik hoor wat u zegt maar druk door... de veestapel moet gehalveerd worden , Max snelheid terug naar 100, minder woningbouw: alles om maar 13 vakantievluchten extra per dag uit NL te laten vertrekken?

Wel een interessante site https://www.vlieg...ad-airport
Gewijzigd door Sieb op 25-09-2019 09:29
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.19 seconden