| 28-03-2024 | 23:44
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Vliegroutes naar Lelystad Airport
NicoB
Geplaatst op 30-10-2019 19:48
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

NicoB schreef:
NicoB schreef:
Ik vrees dat wanneer straks de F1 op Zandvoort door kan gaan, Lelystad ook snel groen licht zal krijgen en dat het stikstofprobleem inderdaad voor rekening van de veestapel en het wegverkeer komt.


Voor de F1 is de eerste horde al genomen, nu de stikstof nog:
https://nos.nl/ar...rcuit.html
De milieu/natuurorganisaties op Zandvoort zijn in het ongelijk gesteld door de rechter vanwege "de grote maatschappelijke belangstelling."


Voor Lelystad komt er snel duidelijkheid:
https://nos.nl/ar...vaart.html
Gewijzigd door NicoB op 30-10-2019 19:51
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 03-11-2019 09:36
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Bezwaar KNVvL, AOPA en NACA en antwoord van het ministerie
https://www.knvvl...g-lelystad
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 03-11-2019 09:37
 
Bart
Geplaatst op 03-11-2019 10:08
Lid

Berichten: 66
Sinds: 03.09.08

Nu als Knvvl dus naar de rechter om bezwaar te maken tegen deze (op dit ogenblik) totaal nutteloze uitbreiding. Net als met bijvoorbeeld het stikstofbeleid is de overheid alleen door rechter tot de orde te roepen...
Gewijzigd door Bart op 04-11-2019 06:58
 
Sieb
Geplaatst op 03-11-2019 12:46
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ze moeten toch eens goed uitleggen waarom in ieder geval onder de denkbeeldige lijn bunschoten - apeldoorn - lochem de nw mill tma niet gewoon tot FL 65 klasse E kan blijven. Als de minister aangeeft dat er tussen apeldoorn en Ede op 10.000 vt of hoger wordt af en aangevlogen dan heb je daar echt voldoende aan alles boven FL 85! Want daaronder heeft het “handelsvereer” niets te zoeken.

Of is dit soms al onderdeel van het grotere plan om tot herindeling van het luchtruim te komen? Al 10 jaar geleden zou er een zogenaamde TMA Holland Regional worden gerealiseerd met, je raad het al, een ondergrens van FL 55.
Ik denk dat er al wordt voorgesorteerd en wat je nu kwijtraakt krijg je niet meer terug.

[img] https://images.nrc.nl/YKBV8oqSQ-U7rRvVXNEcV_5Flrw=/1920x/filters:no_upscale():format(jpeg):fill(f8f8f8,true)/s3/static.nrc.nl/images/raster/250513z_luchtruim.png[/img]
 
www.acvz.nl
NicoB
Geplaatst op 03-11-2019 14:13
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

De hierboven genoemde afbeelding maar dan als url:
https://images.nr...htruim.png
 
Sieb
Geplaatst op 06-11-2019 14:33
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Gebruiksbeperking van 0 vliegtuigbewegingen
Eveneens is, via de dynamische verwijzing in artikel 3, eerste lid, van de Regeling luchtverkeersdienstverlening een voorlopige gebruiksbeperking op de aansluitroutes van 0 vliegtuigbewegingen handelsverkeer per jaar in de luchtvaartgids opgenomen.

Uit de toelichting op de maandag in de staatscourant geplaatste officiele publicatie van de luchtruimaanpassingen...

Dus waarom gewoon tot het zover is (als het al zover komt) alle D classificaties (inclusief de Lelystad TMA's) gewoon op E classificeren? Er kan immers met deze "gebruiksbeperking" helemaal gaan "handelsverkeer" over de routes van en naar lelystad?
(even afgezien van het gegeven dat voor het grootste deel het luchtruim tussen FL 55 en 65/95 helemaal door dit verkeer niet gebruikt gaat worden..)

https://zoek.offi...58808.html
Gewijzigd door Sieb op 06-11-2019 14:33
 
www.acvz.nl
maaikgollef
Geplaatst op 07-11-2019 19:58
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

vanaf vandaag gaan 24 (!) luchtverkeersleiders op Lelystad zich stierlijk vervelen. Niets menselijks is ze vreemd, dus dan krijg je of baldadig gedrag of regeltjes strikt naleven ("training"Wink , in de vorm van GA dwarszitten. ik durf te wedden dat 2 meter in een klasse D komend jaar 1500 euro moet opleveren. Al is dat luchtruim zo leeg als de gate van Lelystad airport

ledigheid is des duivels oorkussen
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
NicoB
Geplaatst op 07-11-2019 21:19
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

maaikgollef schreef:
vanaf vandaag gaan 24 (!) luchtverkeersleiders op Lelystad zich stierlijk vervelen. Niets menselijks is ze vreemd, dus dan krijg je of baldadig gedrag of regeltjes strikt naleven ("training"Wink , in de vorm van GA dwarszitten. ik durf te wedden dat 2 meter in een klasse D komend jaar 1500 euro moet opleveren. Al is dat luchtruim zo leeg als de gate van Lelystad airport

ledigheid is des duivels oorkussen


Hoi Peter, erg jammer dat jij er zo tegenaan kijkt. Ik ben ook niet blij met de nieuwe situatie maar de politiek is hier verantwoordelijk en niet de luchtverkeersleider die gewoon z'n werk probeert te doen. Je mag er vanuit gaan dat i.g.v. een infringement er eerst gewaarschuwd zal worden.

Nico van der Bijl
ex-luchtverkeersleider Defensie
Gewijzigd door NicoB op 08-11-2019 02:32
 
maaikgollef
Geplaatst op 08-11-2019 11:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

NicoB schreef:
maaikgollef schreef:
vanaf vandaag gaan 24 (!) luchtverkeersleiders op Lelystad zich stierlijk vervelen. Niets menselijks is ze vreemd, dus dan krijg je of baldadig gedrag of regeltjes strikt naleven ("training"Wink , in de vorm van GA dwarszitten. ik durf te wedden dat 2 meter in een klasse D komend jaar 1500 euro moet opleveren. Al is dat luchtruim zo leeg als de gate van Lelystad airport

ledigheid is des duivels oorkussen


Hoi Peter, erg jammer dat jij er zo tegenaan kijkt. Ik ben ook niet blij met de nieuwe situatie maar de politiek is hier verantwoordelijk en niet de luchtverkeersleider die gewoon z'n werk probeert te doen. Je mag er vanuit gaan dat i.g.v. een infringement er eerst gewaarschuwd zal worden.

Nico van der Bijl
ex-luchtverkeersleider Defensie


formeel, regeltjes gedrag rondom alle CTR's , TRA's en ander vooraf geclaimd luchtruim is direct gerelateerd aan mijn beeldvorming van de (in)flexibiliteit van de luchtverkeersleiding. Dan nog de integratie met civiele luchtverkeersleiding. Waarom moest het zolang duren voordat jullie in 1 hok gingen zitten? Heb ik het nog niet eens over oefeningen en de fantastische wijze van communicatie eromheen.

dus ja, luchtverkeersleiding kan een HEEL stuk beter, en flexibeler. Ze beginnen steeds meer Belgische trekjes te krijgen. Flexibel als een putdeksel en dichtgetimmerd als een huis in florida in het stormseizoen, just in case. In Duitsland kun je gewoon over een actief civiel veld vliegen zonder RT. Of hebben ze grote zweefvliegsectoren. Of geven ze luchtruim terug. Of kun je zonder formeel RT een toren oproepen, en word je vriendelijk en flexibel te woord gestaan. Daar heeft de politiek weinig mee van doen.

Luchtverkeersleiding en Defensie zijn nou niet bepaald de grootste vriend van de zweefvliegerij de laatste jaren. Dat was in de jaren 80/90 een stuk beter. En toen was het een heel stuk drukker met A10's, NF5's, F15's, phantoms, alouettes en ander vliegend heavy metal.

hou alsjeblieft op luchtverkeersleiding te verdedigen. dat zijn NIET de vrienden van GA.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 08-11-2019 14:51
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Hallo Peter,
Je kan je woede beter richten op de minister, die dit dossier overigens ook maar heeft geërfd.
Dat ontslaat haar echter niet van politieke verantwoordelijkheid.
Haar handelwijze inzake dit dossier sinds haar aantreden in 2017 vind ik ronduit afkeurenswaardig.

LVNL kan daar niet zoveel aan doen. Het is een ZBO onder het ministerie en dient de orders van de minister op te volgen.
De minister zegt dat LVNL ervoor moet zorgen dat ergens na 1 april 2020 LA klaar moet zijn om verkeersvliegtuigen te ontvangen en dan heeft LVNL dat maar uit te voeren.

Nu is er een VVR goedgekeurd door Brussel die autonome groei toestaat, hetgeen tegen de uitdrukkelijke wil van de tweede kamer is (Breed gesteunde motie Lacin december 2018)
Ik heb al een onderzoek voorbij zien komen waarbij direct na opening al rekening gehouden wordt met 28% vluchten van elders (lees prijsvechters)
Het woord is nu aan de tweede kamer en als die ballen hebben schieten ze het totale plan af.
 
maaikgollef
Geplaatst op 08-11-2019 15:10
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

Het gaat over meer dan alleen Lelijkstad.

Het gaat over de manier waarop luchtruim geclaimd wordt, het gaat over de manier waarop CLSK en LVNL samenwerk(t)en, met elkaar en hun omgeving. Het gaat over de ambtelijk starre houding als je radiocontact hebt/wilt, het gaat om de manier van communiceren bij oefeningen. Het gaat over klantvriendelijkheid en samenwerken. informeren. communiceren. LVNL en CLSK zitten letterlijk in een ivoren toren en delen oekazes uit; erger, vroeger zaten ze in twee ivoren torens en spraken ze niet eens met elkaar anders dan "blijf uit mijn luchtruim". Er is gebleken dat beiden in het hele Lelystad-voortraject nou niet echt aan ons gedacht hebben als stakeholder. Daar moesten wij de voet voor tussen de deur steken middels wat mobilisaties (what's in a name).

Dat heeft wel iets, maar zeker niet alles met ministerieel beleid te maken.
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
NicoB
Geplaatst op 08-11-2019 17:19
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Dag Peter, ik begrijp je frustraties en kan je in veel gevallen geen ongelijk geven.

Toch heb ik de indruk dat tegenwoordig de verkeersleider meer kennis heeft van en flexibeler is t.o.v. het zweefvliegen. De invoering van radio en transponder maar ook de vereiste kennis door zweefvliegers heeft hier zeker toe bijgedragen.

De verkeersleiding als organisatie doet volgens mij haar best om zo klantvriendelijk mogelijk te zijn, voorbeeld: de informatievoorziening aan luchtvarenden via internet. Ik geef toe dat dit in het verleden niet altijd het geval is geweest en dat dit nog steeds verbeterd kan worden.

V.w.b. de gang van zaken rond Lelystad Airport, daar kun je de man/vrouw in de verkeerstoren niet op aankijken. Om deze mensen dan als onprofessioneel af te schilderen vind ik erg gemakkelijk en kort door de bocht en is de reden waarom ik heb gereageerd.
 
dingetje
Geplaatst op 10-11-2019 12:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

https://www.upint...ssion=true
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Alex Landman
Geplaatst op 10-11-2019 22:23
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

Ze zouden nog klantvriendelijker kunnen zijn als ze op de Duitse wijze gaan werken. Is daar voor zwevers veel vriendelijker geregeld.
 
Ruud Holswilder
Geplaatst op 14-11-2019 11:25
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

De eerste ervaringen met luchtverkeersleiding op Lelystad Airport zijn "hoopgevend" volgens dit bericht van Goof Bakker op luchtvaart website "Up in the Sky".

https://www.upint...lumn-goof/

Precies vandaag, maar dan gisteren, kreeg ik een brief van vriend Ron Norp, naast begenadigd kunstschilder (nose art!) en zelfbouwer (Kitfox) en is hij al decennia lang actief vlieger op Lelystad.

Zijn mening over de eerste dag ‘gecontroleerd’ vind ik daarom interessant. Al zeg ik er – sussend – bij dat alle begin moeilijk is.

Lelystad was vrijdag één grote ramp. De tweede dag nadat Lelystad is behept met grote-ster allures en er nieuwe verkeersleiders in het diepe worden gegooid met geklaag alom. CAVOK en de gewoonlijke vrijdagse drukte, met een grote diversiteit aan vliegtuigen en snelheden. Verhalen gehoord van wachttijden tot 27 minuten met draaiende motor aan de baan, wachttijden tot 10 minuten en meer na een simpele start-up request. Sommige vliegers zijn maar gestopt met wachten omdat de accu uitgeput dreigde te raken en de prop toch niet meer zou rond krijgen. Eén vlieger moest bij de baan herhaaldelijk blijven vragen om te mogen opstijgen, zijn klok tikte door en uiteindelijk verliep zijn vliegplan en is hij maar teruggekeerd naar het platform.

Er zijn nu vier radiokanalen om te doen wat we vroeger gemakkelijk op één kanaal af konden handelen. Chaos waargenomen op downwind met twee verschillende vlieghoogten boven elkaar (500 en 1000 ft, hoe kun je het verzinnen). Soms ging het daar bijna mis (zien ze mekaar wel?) en er zijn nog nooit zoveel go-arounds gezien als op deze vrijdagmiddag.
Tja, op een groot vliegveld is de toren gewend om een stroom van strak opgelijnde 737’s en Airbussen af te handelen. Een soort lopende band systeem zou je kunnen zeggen. Nou, de diversiteit is op Lelystad dan wel even anders.

Ook het formatievliegen werd gefrustreerd. Eén formatie team werd tot wanhoop gedreven omdat hun reeds geaccepteerde vliegplan bij de start-up request door de dienstdoende verkeersleider werd geweigerd omdat hij vond dat elke kist zijn eigen vliegplan moest indienen. Op de toren moet men “formatievliegen” nog in het woordenboek opzoeken, zo lijkt het. Vervolgens is het formatie team maar uitgestapt en heeft de kisten teruggeduwd in de hangaar. Jarenlange trainingsprogramma’s worden gefrustreerd. Is dit vooruitgang?

Maar het vliegveldje spelen echter is volop begonnen! Er rijden nu reusachtige fire-trucks rond en overal zie je gele wagentjes met een zwaailicht er op. Tjonge, wat zijn we ineens belangrijk. Niks te doen natuurlijk, maar van poppenkast houdt men wel.

Normaliter staat ATC ten dienste van de vliegers, hier is het omgekeerd! Wij verspillen onze dure tikken op de tacho als schoolgeld voor die leerlingen boven op de toren.

We zijn tot slaaf gemaakt van een ATC systeem dat ons vliegen nu traineert en frustreert. Het systeem staat er uitsluitend voor zichzelf en kost heel veel geld.

Zeker nu de eerste Boeing 737 nog lang op zich laat wachten of, hopelijk altijd zal wegblijven. Die grote startbaan is tof natuurlijk en voor dat stationsgebouw vinden we wel een andere bestemming: een centraal gelegen feesthal of congrescentrum met een royale parkeerplaats.

Achteraf kunnen we trots zijn dat Lelystad, het veld met de op één na meeste vliegbewegingen in NL, decennia lang met zó weinig middelen en slechts één radiokanaal zoveel verkeer vloeiend en efficiënt heeft kunnen verwerken. Door de zelfredzaamheid en oplettendheid van de vliegers, die zelf hun beslissingen mochten nemen onder het toeziend oog van Lelystad Radio.

Tot zover Ron. Ook een kritisch verslag kreeg ik van EHLE-veteraan Leo van der Goot; moet hem nog vragen om toestemming voor publicatie.

Goof Bakker
 
maaikgollef
Geplaatst op 14-11-2019 16:45
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

Luchtverkeersleiders in Nederland zijn NIET de vrienden van GA.

Quod Erat Demonstrandum
Gewijzigd door maaikgollef op 14-11-2019 17:17
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Erikb
Geplaatst op 15-11-2019 15:42
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 14
Sinds: 02.01.09

https://barneveldsekrant.nl/lokaal/verkeer-en-vervoer/cora-en-carola-hebben-een-list-verzonnen-659728
 
Frits Urselmann
Geplaatst op 15-11-2019 23:13
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Erikb schreef:
https://barneveld...28[/quote]



https://www.gelde...oogle.com/


Weeze in de problemen ! en lelystad moet nog opstarten dat wordt lachen
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
maaikgollef
Geplaatst op 17-11-2019 13:37
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 318
Sinds: 06.09.08

nee, eelde gaat lekker:
https://www.dvhn....90021.html

de directeur ziet t aankomen:
https://www.groni...port-eelde
Peter Schellenberg
Aeroclub Salland
 
Sieb
Geplaatst op 18-11-2019 17:57
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

https://www.gelde...st-onzeker

Gaat lekker .....
Gewijzigd door Sieb op 18-11-2019 17:57
 
www.acvz.nl
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.20 seconden