| 29-03-2024 | 00:35
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Theorie examens instructeur zweefvliegen
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-05-2018 09:27
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ter informatie van de CIV website:

http://www.civ.zw...eadmore=86
 
Toet
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-05-2018 12:15
Lid

Berichten: 78
Sinds: 30.04.09

Jan, begrijp ik goed dat dit de enige data voor 2018 zijn, of komen er nog meer mogelijkheden dit jaar? Gezien de korte termijn waarin deze voortgangstoetsen georganiseerd en aangekondigd worden, lijkt het me wenselijk later in het jaar ook deze toets te kunnen doen. Alle stof binnen 1 maand leren lijkt me wat optimistisch.
Gewijzigd door Toet op 10-05-2018 12:25
Peter Tutuarima

" If you can't stand the heat, stay out of the thermal! "
 
Jan de Hulster
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-05-2018 20:29
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Toet schreef:
Jan, begrijp ik goed dat dit de enige data voor 2018 zijn, of komen er nog meer mogelijkheden dit jaar? Gezien de korte termijn waarin deze voortgangstoetsen georganiseerd en aangekondigd worden, lijkt het me wenselijk later in het jaar ook deze toets te kunnen doen. Alle stof binnen 1 maand leren lijkt me wat optimistisch.


De 2 examen data (12 mei en 9 juni) waren al naar de clubs op 10 februari 2018 meegedeeld tijdens de CI /LCO FIE conferentie. Dus naar de clubs.

zie: https://drive.goo...oaMri/view

Andere data zijn mij niet bekend
 
Sieb
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-05-2018 15:59
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Jan de Hulster schreef:

De 2 examen data (12 mei en 9 juni) waren al naar de clubs op 10 februari 2018 meegedeeld tijdens de CI /LCO FIE conferentie. Dus naar de clubs.


Ik kan me voorstellen dat het op een conferentie wordt meegedeeld. Maar waarom niet meteen dan ook een mededeling daarover in KNVvL Nieuws zetten..? 3 maanden later hier wat posten bereikt niet alle leden en is natuurlijk gewoon erg laat.
 
www.acvz.nl
Jan de Hulster
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 12-05-2018 17:21
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Sieb schreef:
Jan de Hulster schreef:

De 2 examen data (12 mei en 9 juni) waren al naar de clubs op 10 februari 2018 meegedeeld tijdens de CI /LCO FIE conferentie. Dus naar de clubs.


Ik kan me voorstellen dat het op een conferentie wordt meegedeeld. Maar waarom niet meteen dan ook een mededeling daarover in KNVvL Nieuws zetten..? 3 maanden later hier wat posten bereikt niet alle leden en is natuurlijk gewoon erg laat.



Sieb,

Je hebt volkomen gelijk, maar dat geeft maar aan de communiceren wat beter kan.

Bv:
-de CI geeft de informatie direct op 11 febr door aan zijn clubleden
-de CIV geeft de informatie en andere belangrijke zaken direct door naar de clubs en CI op 12 febr. ???
(Vooral voor clubs die er niet bij waren op 10 febr.)
-De CIV zet op zweefportaal + forum op 12 febr een aankondiging van de examen data.
-evt in een nieuwsbrief van de KNCvvL in begin maart
-etc.

De link in het begin van dit draadje was naar de aankondiging op de CIV website van dat VO examens, wat er pas op 28 april op werd gezet......
Dat had natuurlijk zo liefst per ca. 1 maart of zo moeten zijn.....
Of al op 12 februari.....??

Na was het pas zo'n 12 dagen voor het examen..........van 12 mei
Gewijzigd door Jan de Hulster op 13-05-2018 12:19
 
Toet
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2018 12:42
Lid

Berichten: 78
Sinds: 30.04.09

Jan,

Ben het met je eens dat het ook de verantwoordelijkheid is van de betreffende clubs en aspirant instructeurs (ik dus), maar ik heb zelf meerdere malen met het CIV proberen contact te leggen in februari (via mail), en heb geen antwoord hierop gekregen. Ook op de site van de CIV staat al heel lang oude informatie, wat de indruk wekt dat het daar ook nog niet duidelijk is. Bij navraag bij onze CI, wist deze ook niet precies hoe het zat; de data van 12 mei en 9 juni waren niet bekend. Kortom, communicatie kan beter, maar zorg er als CIV voor dat mensen de gelegenheid krijgen om dit te doen. Instructeur worden is best een intensief traject, en dat vraagt van de cursist veel commitment. Clubs moeten het hier van hebben, dus maak die weg dan vanuit het CIV zo obstakelvrij. In mijn geval betekent dit dat ik waarschijnlijk alles een jaar moet uitstellen, terwijl ik me voorgenomen had dit jaar mijn theorie te halen. Het lijkt me niet onredelijk om dit te voorkomen door nog een examenronde te organiseren in de loop van dit jaar. En de les terkken voor volgend jaar.
Peter Tutuarima

" If you can't stand the heat, stay out of the thermal! "
 
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2018 13:24
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Toet schreef:
Jan,

Ben het met je eens dat het ook de verantwoordelijkheid is van de betreffende clubs en aspirant instructeurs (ik dus), maar ik heb zelf meerdere malen met het CIV proberen contact te leggen in februari (via mail), en heb geen antwoord hierop gekregen.
Ook op de site van de CIV staat al heel lang oude informatie, wat de indruk wekt dat het daar ook nog niet duidelijk is.
mee eens
Bij navraag bij onze CI, wist deze ook niet precies hoe het zat; de data van 12 mei en 9 juni waren niet bekend.
Dat stond in de PPT die ikzelf al in Argentinië/Chili had gelezen eind februari.... Zie de CIV website zie: https://drive.goo...oaMri/view

Kortom, communicatie kan beter, maar zorg er als CIV voor dat mensen de gelegenheid krijgen om dit te doen.
mee eens

Instructeur worden is best een intensief traject, en dat vraagt van de cursist veel commitment.

Clubs moeten het hier van hebben, dus maak die weg dan vanuit het CIV zo obstakelvrij.

In mijn geval betekent dit dat ik waarschijnlijk alles een jaar moet uitstellen, terwijl ik me voorgenomen had dit jaar mijn theorie te halen.

Het lijkt me niet onredelijk om dit te voorkomen door nog een examenronde te organiseren in de loop van dit jaar. En de les trekken voor volgend jaar.




Eh Toet,

Ik zit sinds 2013 NIET meer in de CIV.

Het inrichten en organiseren van VO examens MC heb ik 15 januari 2017 beeindigd.
(Dat organiseren is geen directe CIV activiteit maar uitbesteed aan degene die dat organiseert.)
Per ca. 1/2 april 2018 is dat een ander geworden. ( Victor Telkamp)

Dus je moet toch echt zijn bij de CIV!!

Het is de CIV die z'n zaak beter op orde moet gaan krijgen.
En zeker totaal verouderde informatie moet weghalen!

Overigens ben ik het geheel met je eens met eigenlijk al je opmerkingen!

PS: er schijnt/komt een najaars ronde VO , maar de datum????????

Sterkte,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 13-05-2018 16:00
 
Toet
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2018 13:39
Lid

Berichten: 78
Sinds: 30.04.09

Sorry Jan, dat realiseerde ik me even niet. Ik zal dit inderdaad met de CIV moeten regelen.
Ik zal kijken of ik contact kan opnemen met Victor. Thanks voor je opmerkingen.

Peter Tutuarima

" If you can't stand the heat, stay out of the thermal! "
 
TonS
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2018 15:46
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Ik weet dat verschillende leden van het CIV geheel belangeloos tijd stoppen in van alles dat ons ten goede komt, maar de communicatie kan zeker beter.
Ik merk vanuit de GPL examens dat ook niet alle informatie die ik naar LEZ's bij elke club wordt doorgestuurd naar de kandidaten en blijkbaar geldt dat ook voor CI's. Daarom zet ik belangrijke info ook op het forum. Werkt volgens mij veel beter.
 
webmaster
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2018 20:27
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Datums en manier van inschrijven zijn na de conferentie nog per mail gecommuniceerd naar alle CI's + clubsecretariaten.

Sieb schreef:
Jan de Hulster schreef:

De 2 examen data (12 mei en 9 juni) waren al naar de clubs op 10 februari 2018 meegedeeld tijdens de CI /LCO FIE conferentie. Dus naar de clubs.


Ik kan me voorstellen dat het op een conferentie wordt meegedeeld. Maar waarom niet meteen dan ook een mededeling daarover in KNVvL Nieuws zetten..? 3 maanden later hier wat posten bereikt niet alle leden en is natuurlijk gewoon erg laat.
 
www.zweefportaal.nl
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-05-2018 12:26
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

webmaster schreef:
Datums en manier van inschrijven zijn na de conferentie nog per mail gecommuniceerd naar alle CI's + clubsecretariaten.

Sieb schreef:
Jan de Hulster schreef:

De 2 examen data (12 mei en 9 juni) waren al naar de clubs op 10 februari 2018 meegedeeld tijdens de CI /LCO FIE conferentie. Dus naar de clubs.


Ik kan me voorstellen dat het op een conferentie wordt meegedeeld. Maar waarom niet meteen dan ook een mededeling daarover in KNVvL Nieuws zetten..? 3 maanden later hier wat posten bereikt niet alle leden en is natuurlijk gewoon erg laat.


Handiger is het om data, als die al op 10 februari 2018 bekend waren, daarnaast ook via CIV website en forum Zweefportaal te communiceren met link en zo.

En liefst dus zo 1 maart 2018 of zo.
Nu kwam de eerste publicatie over het (mondeling) VO pas op de CIV website dd. 28 april 2018

Zie ook de opm van Ton S hierboven voor het GPL.


Kortom als je de datum al weet voor een najaars VO dan zou ik inschrijving en uiterste datum van inschrijvingen aankondiging direct maar plaatsen op zweefportaal en CIV website!

Daarnaast ook naar CI en club bestuur en KNVvL is niks op tegen natuurlijk.
 
Toet
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-05-2018 22:34
Lid

Berichten: 78
Sinds: 30.04.09

webmaster schreef:
Datums en manier van inschrijven zijn na de conferentie nog per mail gecommuniceerd naar alle CI's + clubsecretariaten.

Sieb schreef:
Jan de Hulster schreef:

De 2 examen data (12 mei en 9 juni) waren al naar de clubs op 10 februari 2018 meegedeeld tijdens de CI /LCO FIE conferentie. Dus naar de clubs.


Ik kan me voorstellen dat het op een conferentie wordt meegedeeld. Maar waarom niet meteen dan ook een mededeling daarover in KNVvL Nieuws zetten..? 3 maanden later hier wat posten bereikt niet alle leden en is natuurlijk gewoon erg laat.


Hier klopt toch iets niet. Als deze data al op 10 februari naar de clubs waren gecommuniceerd, hoe kan het dan dat op 2 april vanuit het CIV een brief naar de clubs is gestuurd met de volgende mededeling:

"Informeren instructeurs en kandidaten.
We vragen u deze brief door te sturen naar instructeurs die nog geen conversie naar FI(S) hebben
aangevraagd, alle leden die reeds zijn aangevangen met de instructeursopleiding en leden die daarmee zouden
willen starten.
Zoals eerder bericht: aan de verificatie van het trainingsprogramma’sdoor IL&T wordt nog hard gewerkt. Zodra
dit gebeurd is zullen de trainingsprogramma’s worden gepubliceerd , evenals de exacte data voor de eerste
“voortgangstoetsen theorie instructeurs”.
Heeft u intussen vragen of behoefte aan advies, dan verzoek ik u
contact op te nemen met de secretaris van de CIV: secretaris.civ@zweefvliegen.org."

Als dit de bewuste mail is van het CIV, waar hierboven naar gerefereerd wordt, dan klopt er dus iets niet. Of er is nog een mail verstuurd na 2 april, of het is deze mail van 2 april waarin dus geen data zijn vermeld. Is er na 2 april nog iets verstuurd met de bewuste data, wat wel erg kort dag is, heb ik niets kunnen vinden. Kortom, het is erg onduidelijk.

Waarschijnlijk worden er in het najaar nog enkele data georganiseerd, hopelijk worden deze wel duidelijk en tijdig bekendgemaakt.
Peter Tutuarima

" If you can't stand the heat, stay out of the thermal! "
 
Jan de Hulster
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-05-2018 08:37
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Toet schreef:
webmaster schreef:
Datums en manier van inschrijven zijn na de conferentie nog per mail gecommuniceerd naar alle CI's + clubsecretariaten.

Sieb schreef:
Jan de Hulster schreef:

De 2 examen data (12 mei en 9 juni) waren al naar de clubs op 10 februari 2018 meegedeeld tijdens de CI /LCO FIE conferentie. Dus naar de clubs.


Ik kan me voorstellen dat het op een conferentie wordt meegedeeld. Maar waarom niet meteen dan ook een mededeling daarover in KNVvL Nieuws zetten..? 3 maanden later hier wat posten bereikt niet alle leden en is natuurlijk gewoon erg laat.


Hier klopt toch iets niet. Als deze data al op 10 februari naar de clubs waren gecommuniceerd, hoe kan het dan dat op 2 april vanuit het CIV een brief naar de clubs is gestuurd met de volgende mededeling:

"Informeren instructeurs en kandidaten.
We vragen u deze brief door te sturen naar instructeurs die nog geen conversie naar FI(S) hebben
aangevraagd, alle leden die reeds zijn aangevangen met de instructeursopleiding en leden die daarmee zouden
willen starten.
Zoals eerder bericht: aan de verificatie van het trainingsprogramma’sdoor IL&T wordt nog hard gewerkt. Zodra
dit gebeurd is zullen de trainingsprogramma’s worden gepubliceerd , evenals de exacte data voor de eerste
“voortgangstoetsen theorie instructeurs”.
Heeft u intussen vragen of behoefte aan advies, dan verzoek ik u
contact op te nemen met de secretaris van de CIV: secretaris.civ@zweefvliegen.org."

Als dit de bewuste mail is van het CIV, waar hierboven naar gerefereerd wordt, dan klopt er dus iets niet. Of er is nog een mail verstuurd na 2 april, of het is deze mail van 2 april waarin dus geen data zijn vermeld. Is er na 2 april nog iets verstuurd met de bewuste data, wat wel erg kort dag is, heb ik niets kunnen vinden. Kortom, het is erg onduidelijk.

Waarschijnlijk worden er in het najaar nog enkele data georganiseerd, hopelijk worden deze wel duidelijk en tijdig bekendgemaakt.



Op 10 februari is een ppt gepresenteerd op de CI/LCO/FIE conferentie, een na laatste sheet geeft de data van het VO examen door!

ZIE:
https://drive.goo...oaMri/view

Andere publicatie van die dag kun je hier vinden:
http://www.civ.zw...n/news.php

Op 28 april 2018 vond een publicatie plaats op de CIV website voor het examen van 12 mei en 9 juni...
Zie begin van de draad die ik toen plotseling vond.......
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-05-2018 08:42
 
Toet
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-05-2018 09:46
Lid

Berichten: 78
Sinds: 30.04.09

Hoi Jan,

In de laatste sheet van 10 februari wordt gesproken van beoogde data. Als er vervolgens naar de clubs op 2 april een schrijven wordt gestuurd dat de exacte data nog worden gepubliceerd, kan ik me voorstellen dat het niet duidelijk is voor clubs wanneer de definitieve data van deze voortgangstoetsen zijn. En dat is wat exact onze club heeft gecommuniceerd naar ons. Het is nog niet duidelijk en definitief. En inderdaad was de publicatie op de CIV website van 28 april de eerste formele aankondiging.

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. Alleen jammer dat er op deze manier toesten gemist worden door mensen die enthousiast aan een opleiding beginnen.
Gewijzigd door Toet op 16-05-2018 09:51
Peter Tutuarima

" If you can't stand the heat, stay out of the thermal! "
 
Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-05-2018 10:46
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Toet schreef:
Hoi Jan,

In de laatste sheet van 10 februari wordt gesproken van beoogde data. Als er vervolgens naar de clubs op 2 april een schrijven wordt gestuurd dat de exacte data nog worden gepubliceerd, kan ik me voorstellen dat het niet duidelijk is voor clubs wanneer de definitieve data van deze voortgangstoetsen zijn. En dat is wat exact onze club heeft gecommuniceerd naar ons. Het is nog niet duidelijk en definitief. En inderdaad was de publicatie op de CIV website van 28 april de eerste formele aankondiging.

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. Alleen jammer dat er op deze manier toesten gemist worden door mensen die enthousiast aan een opleiding beginnen.


Inderdaad Toet,

Je kunt natuurlijk al wel vast met studeren beginnen......

Overigens is het 9 juni examen-als ik het goed begrijp- alleen toegankelijk voor DIE kandidaten die nog niet alle vakken op 12 mei hebben behaald of gedaan hebben.

Zie: http://www.civ.zw...eadmore=86

Voor de zekerheid zou ik dat checken hoe de inrichting van het VO systeem dan is en wat men in het najaar dan weer van plan is. Ook dan zouden er dus 2 data moeten zijn als ze hetzelfde systeem hanteren als in het voorjaar.


PS: op 12 mei waren er uiteindelijk 11 VO kandidaten.
Enkelen (4) haalden alles ( = 6 vakken) in een keer en waren dus geslaagd
Anderen hadden wisselende resultaten, maar deden ook soms een deel van de 6 vakken.

Belangrijk is te beseffen dat als je het in de 2 VO rondes NIET haalt die 6 "vakken" je ALLES weer kwijt bent..

immers:
Kandidaten die in de eerste ronde minder dan 3 deeltoetsen met een positief resultaat hebben afgesloten of na een tweede ronde niet alle deeltoetsen met een positief resultaat hebben afgesloten, dienen opnieuw onder begeleiding van de door de HoT aangewezen FIFI theorieonderwijs te volgen en na afronding daarvan zich op nieuw aan te melden voor alle deeltoetsen
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-05-2018 11:04
 
TonS
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 17-05-2018 00:43
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Jan de Hulster schreef:

PS: op 12 mei waren er uiteindelijk 11 VO kandidaten.
Enkelen (4) haalden alles ( = 6 vakken) in een keer en waren dus geslaagd
Anderen hadden wisselende resultaten, maar deden ook soms een deel van de 6 vakken.



11 maar? Dat is wel heel weinig als je bedenkt dat nieuwe kandidaten iets van twee jaar hebben moeten wachten op dit examen, dus het lijkt er inderdaad wel op dat de informatie niet overal tijdig is doorgecommuniceerd.

Gelukkig bij onze club wel. Anders was er maar één volledig geslaagde. Onze drie kandidaten zaten nl. bij die 4. Tup Smile
 
Jan de Hulster
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-05-2018 19:54
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

TonS schreef:
Jan de Hulster schreef:

PS: op 12 mei waren er uiteindelijk 11 VO kandidaten.
Enkelen (4) haalden alles ( = 6 vakken) in een keer en waren dus geslaagd
Anderen hadden wisselende resultaten, maar deden ook soms een deel van de 6 vakken.



11 maar? Dat is wel heel weinig als je bedenkt dat nieuwe kandidaten iets van twee jaar hebben moeten wachten op dit examen, dus het lijkt er inderdaad wel op dat de informatie niet overal tijdig is doorgecommuniceerd.

Gelukkig bij onze club wel. Anders was er maar één volledig geslaagde. Onze drie kandidaten zaten nl. bij die 4. Tup Smile



Laten we hopen dat de data voor de VO najaars examens-aannemende dat die er komen- op zeer korte termijn worden vastgesteld.
En dan ook duidelijk op tijd worden gecommuniceerd!
Dan weten kandidaten waar ze aan toe zijn.....
 
davidh
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2018 13:30
Lid

Berichten: 331
Sinds: 03.11.08

Zou het VO najaarsexamen op EASA zijn gebaseerd of niet? Ik ben wel benieuwd naar de EASA VO theorie.
blipmaps.nl | prosoar.de | lk8000.it | www.zweefvlieg.ne... | http://www.soarin...viewer.php
 
Jan de Hulster
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-05-2018 21:04
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

davidh schreef:
Zou het VO najaarsexamen op EASA zijn gebaseerd of niet? Ik ben wel benieuwd naar de EASA VO theorie.


Eeeeh volgens mij was 12 mei al EASA achtig georienteerd.

Dat blijkt ook, zo lijkt mij, uit de brief in de eerste posting in deze draad.

In ieder geval is de luchtvaartwetgeving (voorheen Voorschriften) op GPL niveau geexamineerd......

PS:
gemiddeld waren er 25% van de kandidaten gezakt voor al de 6 vakken op 12 mei
de zakrange per vak lag tussen de 10% en 50%
Gewijzigd door Jan de Hulster op 29-05-2018 09:24
 
Jan de Hulster
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-06-2018 17:06
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ik kreeg de eindresultaten van de 2 VO mondelinge examens toegestuurd.
(Dus 12 mei en de herkansing van 9 juni)


Er vallen wat zaken op:

12 mei :
Waren er 4 direct geslaagden met dus 6 vakken in een keer. (van de 11)
De andere 7 haalden enkele vakken, ook als ze maar voor enkele vakken hadden ingeschreven.

Op 9 juni:
Toen waren er 10 kandidaten. (dus nieuwe en de herkansers van 12 mei)
Er waren 2 direct geslaagden met 6 vakken.
De andere 8 waren herkansers van het 12 mei examen.

Slechts 2 van de herkansers slaagden voor de resterende vakken en behaalde daarmee ook de 6 vakken totaal.

De andere 6 herkansers zakten omdat:
-ze de resterende vakken niet behaalden (3)
-of omdat ze afzegden (3)


Samengevat:
van de 15 kandidaten voor beide examens:
-haalde 60% het doel, inclusief herkansing.
-40 % haalde het doel niet.

-slechts 13.2 % van de herkansers haalde ook het doel van 6 vakken geslaagd.

Een voorzichtige conclusie kan zijn dat:
-het beter is om in een keer alle 6 vakken te doen in 1 sessie.
-Een gedeeltelijk examen en bij de herkansing de rest behalen is weinig succes vol gebleken.

Besef dat als je die 6 vakken in twee sessies dus niet behaald:
Je alles weer over moet doen!
Gewijzigd door Jan de Hulster op 11-06-2018 20:37
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden