| 28-03-2024 | 11:36
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Terlet en zijn restaurant
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-10-2018 08:20
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

http://www.zweefv...amp;t=1684

Misschien kan men (door de SNZT) beter de WC's /pisbakken bij de mannen repareren?
Die zijn al ca. 6-7 maanden meer of minder defect........
Gewijzigd door Jan de Hulster op 23-10-2018 10:00
 
TonS
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-10-2018 10:23
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Samenwerking met Sander als exploitant van de Thermiekbel wordt beëindigd? Verrassend. Ben benieuwd of het zijn eigen besluit is.
Zo niet dan vind ik dat onbegrijpelijk.
Sander heeft er afgelopen jaren zijn ziel en zaligheid erin gelegd en is het hem volgens mij gelukt om er een bruisend gebeuren van te maken.
 
arjanvd
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-10-2018 15:11
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

Diep triest als dit echt zo is.

Kan me alleen maar aansluiten bij Ton's commentaar, Sander heeft er echt een gezellig en zweefvlieg-minded geheel van gemaakt, altijd een goede reden om even "om te rijden/vliegen" via Terlet...
Gewijzigd door arjanvd op 22-10-2018 15:25
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Alex v d Zouw
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-10-2018 17:17
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Geld, geld, geld!
Kwestie van tijd dat Terlet 'teruggeven' wordt aan de natuur.
Alex v.d. Zouw
 
Frits Urselmann
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-10-2018 21:06
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

TonS schreef:
Samenwerking met Sander als exploitant van de Thermiekbel wordt beëindigd? Verrassend. Ben benieuwd of het zijn eigen besluit is.
Zo niet dan vind ik dat onbegrijpelijk.
Sander heeft er afgelopen jaren zijn ziel en zaligheid erin gelegd en is het hem volgens mij gelukt om er een bruisend gebeuren van te maken.


En wie gelooft erin om het beter te gaan doen als Sander !

graag wil ik zijn/haar/hun argumenten wel eens horen !
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
Sieb
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-10-2018 22:56
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

wat maakt het verschil? http://www.restau...delier.nl/
 
www.acvz.nl
noud
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-10-2018 17:46
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Kan het nog steeds niet geloven:
• Sander deed zijn stinkende best.
• Slaagde erin er een lopend zaakje van te maken.
• Dat hij de exploitatie niet rond zou kunnen krijgen, verschaft hem wél, maar de SNZT geen argument.
Ik gok erop dat Jan de klok wel heeft horen luiden, maar dat er iets heel anders aan de hand is.
Jammer, jammer, jammer.................vooral voor Sander.
En voor ons.
 
www.xcapglider.com
Jan de Hulster
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-10-2018 09:44
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Een paar afscheid etens dagen van Sander.

https://www.faceb...mp;theater
Gewijzigd door Jan de Hulster op 26-10-2018 11:33
 
Jan Ritsma
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-10-2018 12:27
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Iemand maakte mij attent op dit draadje. Hoewel ik op zweefvliegenonline daar al wat over geschreven heb, wil ik hier over dit onderwerp nog wel iets kwijt.

arjanvd schreef:
Diep triest als dit echt zo is.


Ja Arjan, het is helaas echt zo Wink

noud schreef:
Ik gok erop dat Jan de klok wel heeft horen luiden, maar dat er iets heel anders aan de hand is.


Ik geef op zweefvliegenonline slechts het officiele standpunt van de secretaris van de SNZT weer.
Daar past de uitdrukking "de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt" niet bij.

Nu komen we echter op een onderwerp dat niemand iets interesseert, totdat er plotseling emoties om de hoek komen kijken en dit is zo'n moment. Dus, voor de zoveelste keer, het volgende verhaal:

De SNZT is een stichting die gerund wordt door een bestuur van een man of zes. Dat bestuur hoeft aan niemand verantwoording af te leggen en al helemaal niet aan de zweefvliegers die Terlet gebruiken. Als de SNZT morgen besluit om Terlet terug te geven aan de natuur dan is alles voorbij en niemand houdt ze tegen.
Het hele Terletgebeuren hangt af van de integriteit en weldenkendheid van de voornoemde zes personen.

Het enige dat een grote groep mensen tot op heden bereikt, is dat ze Julio uit het restaurant geschopt hebben, dat ze nu Sander het restaurant uit schoppen, dat ze beloofd hebben de jaarverslagen te publiceren maar dat opzettelijk niet doen en dan ligt er nog een wilde kreet over een rectificatie van voorzitter Baltussen, die nooit is gekomen.

Een paar mensen die ongecontroleerd alles bepalen is niet gezond. Kijk maar naar de SZT.
Als de SNZT zijn jaarverslagen zou publiceren zoals werd beloofd, dan zouden we nu in een oogopslag kunnen zien of het argument van het niet rendabel maken van de Thermiekbel hout snijdt. We zouden ook vast kunnen stellen wie het restaurant (financieel gezien) het beste runde, Julio of Sander en natuurlijk of het echt zo urgent is om plotseling weer een nieuwe uitbater te gaan zoeken waarmee onherroepelijk de sfeer en gezelligheid opnieuw opgebouwd moeten worden.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 28-10-2018 12:03
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
noud
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-10-2018 15:10
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Jan Ritsma schreef:
Iemand maakte mij attent op dit draadje. Hoewel ik op zweefvliegenonline daar al wat over geschreven heb, wil ik hier over dit onderwerp nog wel iets kwijt.

[quote]arjanvd schreef:
Diep triest als dit echt zo is.


Ja Arjan, het is helaas echt zo Wink

noud schreef:
Ik gok erop dat Jan de klok wel heeft horen luiden, maar dat er iets heel anders aan de hand is.


Ik geef op zweefvliegenonline slechts het officiele standpunt van de penningmeester van de SNZT weer.
Daar past de uitdrukking "de klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt" niet bij.[quote]

Je hebt helemaal gelijk Jan, dat had ik niet zo moeten zeggen. Excuus.

Wat er wél aan de hand is, daar kunnen we slechts naar gissen. We weten dat de pacht (drastisch?) verhoogd is. Dus zal ook aan Sander gevraagd zijn om meer op te hoesten. En zal hij dat niet kunnen of willen.
Zoiets.........maar dat is echt alleen maar een klok-en-klepel-gok.

Dit is een kras voorbeeld van hoe de gebruikers van Terlet maar moeten gissen naar het waarom van drastische ingrepen. De stichting mag goed werk doen, helderheid verschaffen hoort daar helaas niet bij. Dus eens: de stichtingsvorm past niet. Tenminste, als je dit soort ingrepen niet motiveert of toelicht..........
 
www.xcapglider.com
Sieb
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-10-2018 19:57
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Je kan er ook gewoon een gezellig clubhuis van maken voor de clubs op Terlet... zonder winstoormerk en betaalde krachten. Gerund door en voor clubleden. dan is het niet meer commercieel en dat heeft ook een gunstig effect op de pachtprijs die nu via snzt aan staatsbosbeheer moet worden afgedragen....
Gewijzigd door Sieb op 27-10-2018 20:01
 
www.acvz.nl
noud
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-10-2018 20:03
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

Goed idee Sieb, maar de pacht zal links of rechtsom, opgebracht moeten worden.
 
www.xcapglider.com
fransrooze
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-10-2018 11:22
Lid

Berichten: 9
Sinds: 19.09.18

Het idee van Sieb om de zweefvliegers zelf de Bel te laten runnen vind ik sympathiek, maar ik denk dat dit niet gaat werken. Zoals bij de meeste meeste clubs is het erg lastig dit een beetje redelijk te laten runnen. Moeilijk om bezettingsafspraken te maken, enige kennis van horeca hebben en leden die het niet zo nauw nemen met mijn en dijn in de kas of de voorraden.

Toch denk ik dat het in het geval van Sander wel mogelijk moet zijn de Bel met een redelijke business case te runnen. De plek is geweldig, en zweefvliegers zijn van nature vergevingsgezind als het uitsmijter wat later komt, of het afrekenen wat langer duurt. En ik vind dat Sander in elk geval erg flexibel en inventief was in het aanpassen van het horeca aanbod aan het actuele zweefvliegbedrijf. En hij weet dat hij nooit veel geld zal verdienen.

En toch ging het mis. Het gegeven dat de hele zaak nu door mistigheid, vermoedens, en verdachtmakingen wordt omgeven is eigenlijk in-triest. De afspraken tussen SNZT en Sander zijn niet bekend, en onduidelijk. De SNZT heeft geen leden aan wie verantwoording moet worden afgelegd, en ook Sander hoeft het niet te delen natuurlijk.
Het vreemde is nu wel dat beiden (denk ik) dezelfde doelstelling hebben : maak het de 4.000 zweefvliegers zo plezierig en comfortabel mogelijk. En daarbij gelden twee zaken : de SNZT moet zorgen dat de zweefvliegers zo lang mogelijk kunnen vliegen op Terlet tegen een business case die ieder jaar op nul uitkomt. En laat Sander de Bel runnen op een manier dat hij er zelf een boterham mee kan verdienen. Hij is niet uit op een drie sterren zaak en veel geld verdienen.

Ik zou het daarom waarderen als zowel SNZT als ook Sander volledig transparant worden. In doelstelling, afspraken als financieel. Nu heeft het als gevolg dat er zaken of afspraken zijn die het licht eigenlijk niet kunnen verdragen.
En als je dan niet alles zo de wereld in wilt slingeren, vraag dan 3 zweefvliegers die de Bel goed kennen om eens mee te kijken naar het verloop en de gemaakte afspraken. De SNZT kiest er 1, Sander 1, en zij samen kiezen een 3e. En die brengen verslag uit over de hele casus. Heel transparant, heel objectief.

De doelstellingen van beiden zijn volgens mij dezelfde : Terlet operationeel en qua horeca een geweldig mooie plek in Nederland maken waar alle 4.000 zweefvliegers graag naar toe komen vliegen of een eind omrijden om even gezellig op het terras te zitten om een half uurtje te wachten op een uitsmijter.

Frans R
 
noud
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-10-2018 11:40
Lid

Berichten: 116
Sinds: 23.01.09

fransrooze schreef:
..................
En als je dan niet alles zo de wereld in wilt slingeren, vraag dan 3 zweefvliegers die de Bel goed kennen om eens mee te kijken naar het verloop en de gemaakte afspraken. De SNZT kiest er 1, Sander 1, en zij samen kiezen een 3e. En die brengen verslag uit over de hele casus. Heel transparant, heel objectief.
...............

Een uitstekend idee.
Sander, gebruikers en SNZT tevreden.
Hoe makkelijk kan het zijn?
 
www.xcapglider.com
fransrooze
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-10-2018 13:45
Lid

Berichten: 9
Sinds: 19.09.18

Wat de hele situatie overigens erg troebel maakt is het feit dat Sander binnen een paar weken het veld moest ruimen en dat zeer tegen zijn zin in begrijp ik. Blijkbaar zijn hiervoor destijds door beiden onderschreven condities in het huurcontract. En hier stopt het even bij mij. Staat er inderdaad in het huurcontract dat het contract eenzijdig binnen 1 maand kan worden opgezegd waardoor Sander nu dit weekend probeert zijn voorraad te verkopen. ? Ik kan me niet voorstellen dat Sander destijds zo heeft zitten slapen.

Door het niet transparant zijn van zowel SNZT als Sander ontstaat nu het beeld van cover-ups, mogelijke malversaties of meer van dat gesjoemel. En daar is niemand mee gebaad. De SNZT niet, Sander niet, en de 4.000 zweefvliegers al helemaal niet. Laat je dit bestaan, dan wordt het van kwaad tot erger en blijft het door etteren

Het is toch eigenlijk te dol. Twee partijen met grotendeels gelijke doelstellingen komen als winnaar en verliezer uit de onderhandelings strijd.
Mijn advies : schort de contractbeeindiging een maand op, koop (en lees) beiden het boek "Onderhandelen" van Fisher en Ury en ga binnenkort weer aan een ronde tafel zitten. Dan kom je beiden als overwinnaar uit de onderhandeling.

Iedereen blij op het terras van Sander met uitsmijters die een half uur later komen.

Frans R
 
Jan Ritsma
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-10-2018 15:07
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

fransrooze schreef:

Mijn advies : schort de contractbeeindiging een maand op
Frans R


De secretaris van de SNZT laat weten dat de hele zaak al meer dan een jaar loopt en er zelfs externe hulp is ingeschakeld. Het lijkt er dus op dat ze met Sander al 1 of meer jaren aan het brainstormen zijn om "de exploitatie" rond te krijgen. Een maand uitstel is zinloos.

De gebruikers van Terlet, lees de leden van het gebruikersplatform, hebben geen gezamenlijk doel. Ze willen allemaal dat de ander zoveel mogelijk aan de gezamenlijke kosten bijdraagt. Julio betaalde destijds meer dan 30.000,00 Euro pacht, als ik me goed herinner...

In het bestuur van de SNZT hebben de Gelderse zweefvliegclub en de KNVvL behoorlijk veel macht en dat wordt natuurlijk politiek uitgespeeld om voor zich zelf op Terlet een zo gunstig mogelijk klimaat te scheppen.

Die vierduizend zweefvliegers? Daar hebben de platformdeelnemers lak aan. Die zijn er niet en worden genegeerd.
Ik keek even op de site van de SNZT, maar daar staat Ton de Bruine nog als voorzitter van het bestuur.
Dat is hij al meer dan een jaar niet meer.

Deel uitmakend van die 4000 zweefvliegers krijg je niet de geringste informatie. Nogmaals: je wordt genegeerd, je bent er gewoon niet. En dat Terlet het Nederlandse zweefvliegcentrum is, dat kan je ook vergeten. Dat is het alleen nog maar in naam.
Gewijzigd door Jan Ritsma op 28-10-2018 15:37
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
fransrooze
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-10-2018 16:29
Lid

Berichten: 9
Sinds: 19.09.18

Dag Jan. Dank voor je aanvullingen.

Ik leid hier uit af dat het dus alleen maar om geld gaat. Wanneer je daarover op basis van macht gaat onderhandelen, kom je er nooit uit, en heb je een winnaar en verliezer.
Ga onderhandelen op basis van gelijkwaardigheid en erken de argumenten van elkaar. Streef allebei naar gemeenschappelijke doelstellingen, en heb begrip voor elkaars doelstelling en respecteer dat.
Dan kom je er zeker uit, vooral omdat het alleen maar om geld gaat. Wat schiet je er nu mee op als Sander heel open laat zien dat er met € 30.000 pacht, geen cent te verdienen is, en hier toch hardnekkig aan vasthoudt.

En dan een jaar onderhandelen ?
Het boek Excellent Onderhandelen gaat over het bereiken van het Camp David accoord tussen Israel en Egypte. Aardsvijanden kwamen beiden als overwinnaar uit de ondrhandelingsstrijd. De onderhandeling over geld was het meest eenvoudig.

En de persoon die is ingebracht voor hulp; wie heeft die gevraagd te assisteren ? Is Sander daar ook in gekend ?

Probeer eerst eens gelijkwaardige posities in te nemen. Dan moet je er zeker uit komen.

Wat schiet je er nu mee op dat Sander nu aan de dijk wordt gezet, en er niemand bereid is met € 30,000 pacht de boel weer vlot te trekken.

Frans R
 
Frits Urselmann
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-10-2018 23:14
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 568
Sinds: 04.09.08

Jan Ritsma schreef:
fransrooze schreef:

Mijn advies : schort de contractbeeindiging een maand op
Frans R


De secretaris van de SNZT laat weten dat de hele zaak al meer dan een jaar loopt en er zelfs externe hulp is ingeschakeld. Het lijkt er dus op dat ze met Sander al 1 of meer jaren aan het brainstormen zijn om "de exploitatie" rond te krijgen. Een maand uitstel is zinloos.

De gebruikers van Terlet, lees de leden van het gebruikersplatform, hebben geen gezamenlijk doel. Ze willen allemaal dat de ander zoveel mogelijk aan de gezamenlijke kosten bijdraagt. Julio betaalde destijds meer dan 30.000,00 Euro pacht, als ik me goed herinner...

In het bestuur van de SNZT hebben de Gelderse zweefvliegclub en de KNVvL behoorlijk veel macht en dat wordt natuurlijk politiek uitgespeeld om voor zich zelf op Terlet een zo gunstig mogelijk klimaat te scheppen.

Die vierduizend zweefvliegers? Daar hebben de platformdeelnemers lak aan. Die zijn er niet en worden genegeerd.
Ik keek even op de site van de SNZT, maar daar staat Ton de Bruine nog als voorzitter van het bestuur.
Dat is hij al meer dan een jaar niet meer.

Deel uitmakend van die 4000 zweefvliegers krijg je niet de geringste informatie. Nogmaals: je wordt genegeerd, je bent er gewoon niet. En dat Terlet het Nederlandse zweefvliegcentrum is, dat kan je ook vergeten. Dat is het alleen nog maar in naam.


jan ff een vraagje : hoe vaak per jaar/week/maand maak jij gebruik van de thermiekbel ?
https://www.lange-aviation.com/
 
vezc.aero
fransrooze
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-10-2018 10:48
Lid

Berichten: 9
Sinds: 19.09.18

Frits Urselmann schreef:
jan ff een vraagje : hoe vaak per jaar/week/maand maak jij gebruik van de thermiekbel ?


Frits, help me eens even. Wat is de relevantie van je vraag m.b.t. de beoordeling van de casus ? Maakt het een verschil of je er 1 keer per jaar bent geweest of er jaarlijks 4 weken gaat kamperen en iedere maand een uitsmijter gaat eten ?
 
fransrooze
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-10-2018 16:59
Lid

Berichten: 9
Sinds: 19.09.18

Ik begrijp inmiddels dat zowel de SNZT als ook Sander geen behoefte hebben te reageren of de zaak te verhelderen. Dat is jammer, want wat er nu overblijft is een conflict dat een negatieve invloed heeft op de sfeer op Terlet en bij de verschillende partijen die op Terlet gevestigd zijn en de zweefvliegers die er gebruik van maken.
Gaat het echt alleen maar over de € 30.000 pacht ? Ik kan het me moeilijk voorstellen dat je hier een jaar lang ruzie over maakt en tenslotte op basis van macht de kogel door de kerk jaagt. Een winnaar en een verliezer. Bijzonder onprofessioneel en ondeskundig afgehandeld.

Wat er nu overblijft is een van alle kanten vaag conflict, niet transparant en het vermoeden van het bestaan van verborgen agenda’s en zaken of afspraken zijn die het daglicht niet kunnen verdragen.
Dit versterkt ook de gedachte dat de SNZT zich blijft profileren als organisatie die zijn eigen weg gaat, niet duidelijk wil maken welke richting men op wil en welke problemen men daarbij tegenkomt. Er is geen regelmatig open overleg met een aantal partijen op Terlet, en een aantal zweefvliegers. Het lijkt er sterk op alsof de SNZT geen pottenkijkers wil, en men al helemaal niet enige verantwoording wil nemen voor het bestuur. Jammer, maar het is zo.

Frans R
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.17 seconden