| 28-03-2024 | 12:29
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 7

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Bevoegdverklaring Radiotelefonie en LPE
NicoB
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-02-2019 17:56
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

Met een recreatieve vergunning mogen wij als zweefvliegers binnen Nederland gebruik maken van 7 frequenties (kanaalnummers).

Waar staat dat hiervoor geen bevoegdverklaring RT en LPE benodigd is?
Bij het Agentschap Telecom en KIWA kan ik niets vinden.
Gewijzigd door NicoB op 03-02-2019 17:56
 
Jan de Hulster
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-02-2019 20:23
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

NicoB schreef:
Met een recreatieve vergunning mogen wij als zweefvliegers binnen Nederland gebruik maken van 7 frequenties (kanaalnummers).

Waar staat dat hiervoor geen bevoegdverklaring RT en LPE benodigd is?
Bij het Agentschap Telecom en KIWA kan ik niets vinden.


Dit staat in de telegrafie wetten ergens.

In de oude digitale voorschriften versie 2012 en vermoedelijk 2015 en misschien 2016 stond de bron vermelding/ link er altijd bij.
Helaas heeft de huidige versie luchtvaart wetgeving van nov. 2018 van Corporaal GEEN bron vermelding heel vaak.
Ik was daar altijid een groot voorstander van.
Je kon dan zelf makkelijk uitvogelen of zaken nog klopten!!
In ieder geval zijn de frequenties/ tegenwoordig dus kanalen bijna identiek aan de vroegere 7 frequenties die vrijgestelde waren.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 04-02-2019 10:08
 
NicoB
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-02-2019 11:04
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

Ik heb iets gevonden over Bewijzen van bevoegdheid waarin staat dat de Minister ontheffing kan verlenen.

Artikel 2.1
1. Het is verboden een luchtvaartuig te bedienen, luchtverkeersdiensten te verlenen, luchthaveninformatie te verstrekken of een grondstation of een mobiel station in de luchtvaart mobiele band, waarvoor een vergunning is vereist als bedoeld in artikel 3.13 van de Telecommunicatiewet of de Wet telecommunicatievoorzieningen BES, te bedienen zonder het daarvoor geldige bewijs van bevoegdheid of geldige bewijs van gelijkstelling.

4. Onze Minister van Infrastructuur en Milieu kan ontheffing verlenen van het bepaalde bij of krachtens dit artikel, wanneer door bijzondere omstandigheden die regels in redelijkheid geen toepassing kunnen vinden en de veiligheid van het luchtverkeer met het verlenen van de ontheffing niet in gevaar wordt gebracht. Aan de ontheffing kunnen voorschriften of beperkingen worden verbonden.


Het blijft allemaal een beetje vaag en ook in de Telecommunicatiewet of de Wet telecommunicatievoorzieningen BES raak je het spoor bijster door alle verwijzingen en ambtelijk taalgebruik.

Ik ben dus op zoek naar het document (ontheffing?) waarin staat dat de frequenties voor de recreatieve luchtvaart in Nederland zonder bevoegdverklaring RT en LPE gebruikt mogen worden.
Dit zal toch wel ergens in één of ander officieel schrijven zijn vastgelegd?
Gewijzigd door NicoB op 07-02-2019 08:36
 
Jan de Hulster
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 01:38
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

HTTP//Www.instructie.beekhof.info

Kijk bij wetten en dan bij zweefvliegftequenties

Misschien heb je daar iets aan?
 
NicoB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 09:09
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

Jan de Hulster schreef:
HTTP//Www.instructie.beekhof.info

Kijk bij wetten en dan bij zweefvliegftequenties

Misschien heb je daar iets aan?

Je komt dan bij het Agentschap Telecom terecht met de diverse vergunningen voor het frequentiegebruik. Vroeger stond hierbij vermeld of een RT met LPE benodigd was, ik kan dat nergens meer vinden.
Gewijzigd door NicoB op 13-02-2019 09:09
 
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 09:49
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

NicoB schreef:
Jan de Hulster schreef:
HTTP//Www.instructie.beekhof.info

Kijk bij wetten en dan bij zweefvliegftequenties

Misschien heb je daar iets aan?

Je komt dan bij het Agentschap Telecom terecht met de diverse vergunningen voor het frequentiegebruik. Vroeger stond hierbij vermeld of een RT met LPE benodigd was, ik kan dat nergens meer vinden.


Ok
Ik kan me dat ook herinneren dat dat er bij stond.
Op het ogenblik zit ik in Bolivia en kan het niet makkelijk verder uitzoeken , internet en zo ......
Groet,

Jan
 
Hadriaan
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 13:44
Lid

Berichten: 22
Sinds: 01.09.08

Hoi Jan en Nico,

bij mijn weten zijn de zeven kanalen die wij nu ter beschikking hebben zogenaamde "babbelfrequenties" waar wij geen R/T bevoegdheid voor nodig hebben.

Een onderdeel van de LAPL is het radio gebruik (i.c.m.) transponder, een stuk theorie welke je klaar stoomt om een soort van R/T light automatisch in het brevet te hebben. Voor nieuwe cursisten wordt dat straks keurig opgenomen in hun opleiding, en deze zijn straks ook goed voorbereid om gebieden als RMZ/TMZ te gebruiken op een veilige manier.

Onze CLR zorg gaat over de transitie en opleiding van omgezette brevetten, niet zozeer dat het juridisch is dichtgeschreven omdat het bij het LAPL in zit, maar of deze vliegers hun goed vliegerschap tonen door voorbereid gebruik te gaan maken van RMZ/TMZ gebieden. Het luchtruim wordt steeds drukker, willen wij op een veilige manier met zijn allen gebruik gaan maken van dat luchtruim dan kan een combinatie van LAPL (met R/T light) met transpondergebruik ons misschien meer ruimte geven. In Duitsland gebeurd dat al, in Nederland pleiten wij ervoor.

Komende EGU vergadering staat een harmonisatie van 20 Europese zweefvliegfrequenties weer op de agenda, in Nederland hebben wij goed contact met ons agentschap, welke achter het idee staat. Op korte termijn willen wij op de CLR site een lijst publiceren met OVERLANDVLIEGFREQUENTIES in onze buurlanden, dus NIET de zgn "PLATZRUNDE FREQUENZ" lijst die circuleert! Een aantal van onze babbel kanalen zijn platzrunde frequenzes in Duitsland, gebruik deze dan ook niet als je aan het overlandvliegen ben aldaar!
 
Jan de Hulster
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 14:31
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Dag Hadriaan,

De 7 zweefvlieg frequenties zijn 7 Alleen in Nederland toegestane frequenties dat is al 40 jaar of meer zo.

Dit kun je ook in de link lezen op de link bij beekhof zie hier boven.
Je hebt er geen RT voor nodig.
In het oude boek praktijk van het zweefvliegen kon je kezen dat 1 er van gebruikt mocht worden als als echte babbel frequentie en de andere 6 meer zakelijk.
Tegenwoordig zijn ze in de praktijk een en al babbel ....

Nu stond vroeger bij de tekst in de wettelijke regels letterlijk dat je er geen RT licence voor nodig had.
Tegenwoordig staat dat er niet meer bij.

Nico vraagt zich af of die wettekst ( dus zonder RT licence) dan ergens anders staat volgens mij.
 
Hadriaan
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 16:06
Lid

Berichten: 22
Sinds: 01.09.08

Bij de opleiding tot LAPL-S zit een heel gedeelte gebruik radio en transponder. Eigenlijk een opleiding R/T light, dan zou dit onderwerp "juridisch" afgehandeld zijn.

Over de 7 kanalen, en alleen voor Nederland geldend, verwijs ik graag naar mijn commentaar in andere discussies. Er komt weer een EGU conferentie aan waar het wederom een agendapunt is.
 
TonS
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 16:25
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Hadriaan schreef:
Bij de opleiding tot LAPL-S zit een heel gedeelte gebruik radio en transponder. Eigenlijk een opleiding R/T light, dan zou dit onderwerp "juridisch" afgehandeld zijn.

Over de 7 kanalen, en alleen voor Nederland geldend, verwijs ik graag naar mijn commentaar in andere discussies. Er komt weer een EGU conferentie aan waar het wederom een agendapunt is.


In het theoriedeel van de nu gepubliceerde trainingsprogramma staat daar wel e.e.a. over en in het bijbehorende dictaat wordt het ook elementair behandeld. Maar in het praktijkdeel is daar niets over te vinden. Zonder praktijkoefening lukt een fatsoenlijke dialoog met verkeersleiders natuurlijk niet.
Maar begrijp ik dus goed dat je het zo geregeld is dat je met LAPL-S inderdaad zonder RT op alle frequenties mag uitzenden?
 
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 17:09
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Hadriaan schreef:
Bij de opleiding tot LAPL-S zit een heel gedeelte gebruik radio en transponder. Eigenlijk een opleiding R/T light, dan zou dit onderwerp "juridisch" afgehandeld zijn.

Over de 7 kanalen, en alleen voor Nederland geldend, verwijs ik graag naar mijn commentaar in andere discussies. Er komt weer een EGU conferentie aan waar het wederom een agendapunt is.


Hadriaan. Dat andere heb ik gelezen.
Dat is mogelijke toekomst toch?

Nico vraagt naar het geldende NU!
Zo begrijp ik.

@ tons
Volgens mij mag dat niet!
Je zou dan zonder RT opleiding plotseling alles mogen contacten?
 
Hadriaan
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 17:34
Lid

Berichten: 22
Sinds: 01.09.08

Daar is idd heel veel onduidelijkheid over! Vandaar dat ik vliegers vraag om goed vliegerschap! Ook al behoord een vorm van R/T opleiding tot de LAPL-S opleiding, ga eerst oefenen voordat je het daadwerkelijk gaat toepassen!

Wij zitten nu in de conversie van GPL naar LAPL-S/SPL, waar een aantal onduidelijkheden over bevoegdheden tussen zitten blijkt uit de vele discussies over oa. radio gebruik. Mijn vraag aan het CIV of Executive DTO is of zij meer duidelijkheid kunnen verschaffen over dit onderdeel?

Als CLR proberen wij duidelijk te krijgen over welke kanalen we nu wanneer en waar kunnen en mogen gebruiken. R/T is in Duitsland dus al nodig voor klasse D luchtruim. Handig is een vorm van "geoefendheid" mocht je vliegend in een RMZ/TMZ aldaar benaderd worden door de verkeersleiding met een verzoek.

Ons luchtruim wordt steeds krapper, wij strijden voor minimaal behoud van ons luchtruim, maar het wordt steeds verleidelijker om "even" op te roepen voor een crossing clearance. In deze contest zijn wij als CLR voorstander van het opzetten van een goede R/T light opleiding, al is het maar voor de veiligheid.

Situatie nu: wij hebben de 7 zweefvliegfrequenties/kanalen voor het vliegen in Nederlands luchtruim. Er zijn drie air-to air kanalen beschikbaar in Duitsland voor het overlandvliegen boven Duits grondgebied. Wil je officieel de andere kanalen gebruiken om oa klasse D luchtruim te gebruiken dan dien je een R/T bevoegdheid te hebben.
 
NicoB
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 17:53
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

Jan de Hulster schreef:
Nico vraagt naar het geldende NU!
Zo begrijp ik.


Hadriaan schreef:
Hoi Jan en Nico,

bij mijn weten zijn de zeven kanalen die wij nu ter beschikking hebben zogenaamde "babbelfrequenties" waar wij geen R/T bevoegdheid voor nodig hebben.


Inderdaad, waar staat dat het bovenstaande wettelijk geregeld is?

V.w.b. de R/T light heb ik ook mijn bedenkingen. Je kunt wel enkele onderdelen van de VFR RT weglaten (start-up, taxiën, VFR Schiphol inb/outb, etc.) maar je zult toch moeten kunnen aantonen dat je zowel de theorie als de praktijk beheerst. Met het zomaar vrijlaten van de RT en LPE eis door een zgn. R/T light aantekening wordt dit allemaal weer teniet gedaan.
Een RT cursus bestaat naast de theorie ook uit minimaal 10 praktijklessen en de cursus (incl. examen en LPE) op zich kost ook algauw enkele honderden euro's. Vraag me af hoe je dat met een LAPL opleiding wilt combineren. De huidige lesstof voor het vak Communicatie is in ieder geval ontoereikend.
 
Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 19:44
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Ikzelf zou adviseren minimaal normale RT voor LAPL(S)
Als je dan later gaat TMG-en of PPL -en dan hoef je alleen nog maar je LPE te doen.
RT light lijkt mij nog al vaag qua begrenzing...
Zie de laatste opm van Nico over de huidige theorie LAPL S qua level.

Dan heb je in ieder geval duidelijkheid van een ex CIV lid!😀😜😎
Vremde smilies zijn dit.

Jan ( ex CIV lid)
Gewijzigd door Jan de Hulster op 13-02-2019 20:33
 
Jos
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 20:43
Lid

Berichten: 12
Sinds: 30.10.08

Hadriaan schreef:
Bij de opleiding tot LAPL-S zit een heel gedeelte gebruik radio en transponder. Eigenlijk een opleiding R/T light, dan zou dit onderwerp "juridisch" afgehandeld zijn.

Afgelopen zaterdag heb ik Pieter van der Meer van de CIV op de jaarlijkse CI / LCO / FI(E) / LEZ conferentie specifiek gevraagd naar de R/T Light. We zijn nu bezig met trainingsprogramma's en dan is dit het moment om R/T light eventueel op te nemen. Zijn antwoord was echter dat het helemaal niet meer nodig is om een R/T in wat voor vorm dan ook op te nemen als aantekening omdat het LAPL al automatisch de bevoegdheid geeft met luchtverkeersleiding te communiceren. Ik heb de secretaris van de CIV al gevraagd om hier formeel duidelijkheid over te geven, misschien een artikel in Thermiek te publiceren.
 
Jan de Hulster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 21:12
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Jos schreef:
Hadriaan schreef:
Bij de opleiding tot LAPL-S zit een heel gedeelte gebruik radio en transponder. Eigenlijk een opleiding R/T light, dan zou dit onderwerp "juridisch" afgehandeld zijn.

Afgelopen zaterdag heb ik Pieter van der Meer van de CIV op de jaarlijkse CI / LCO / FI(E) / LEZ conferentie specifiek gevraagd naar de R/T Light. We zijn nu bezig met trainingsprogramma's en dan is dit het moment om R/T light eventueel op te nemen. Zijn antwoord was echter dat het helemaal niet meer nodig is om een R/T in wat voor vorm dan ook op te nemen als aantekening omdat het LAPL al automatisch de bevoegdheid geeft met luchtverkeersleiding te communiceren. Ik heb de secretaris van de CIV al gevraagd om hier formeel duidelijkheid over te geven, misschien een artikel in Thermiek te publiceren.


Heel bijzonder dit hier te lezen!
CLR - CIV v.v. communicatie is blijkbaar niet op orde?

Maar goed als het klopt dan is een formele overheids publicatie wel handig in deze.
 
TonS
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-02-2019 21:54
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Dan klopt het dus toch wat ik eerder gehoord heb.
Ik heb mijn LAPL(S) er eens bijgehaald en inderdaad, daar staat "The holder of this licence has demonstrated competence to operate R/T equipment on board aircraft in English, VFR only"
Deze staat niet in het lijstje met mijn persoonlijke ratings maar in het algemene gedeelte. Kortom, iedereen die nu converteert krijgt er in ieder geval gratis een RT bij...

En als je het opneemt in het LAPL(S) dan lijkt het me ook niet meer dan logisch dat het ook opgenomen moet worden in het trainingsprogramma. In het huidige trainingsprogamma dat volgens het CIV nog maar op punten en komma's hoeft worden aangepast staat daarover nu het volgende:

Gebruik radio:
Uitleg over het gebruik van de radio. Communicatieprotocollen.
De leerling is in staat op een juiste manier te communiceren met grondstations en andere vliegtuigen. Hij weet hoe de radio bediend moet worden.

Het is maar hoe je dit interpreteert, maar het komt mij wat minimalistisch over. Ik zou minstens zaken verwachten als "De leerling is in staat om klaringen bij luchtverkeersleiding aan te vragen" en "informatie en aanwijzingen van luchtverkeersleiding te begrijpen en daarnaar te handelen" e.d.
Ook zou dat dan afgetoetst moeten worden in het praktijkexamen LAPL(S). Ik heb het definitieve protocol daarvoor nog niet gezien en ik ga er maar vanuit dat dat er wel in staat.
 
arjanvd
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-02-2019 09:11
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

De Engelsen hebben het vrij overzichtelijk samengevat:

https://www.caa.c...uirements/
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
NicoB
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-02-2019 10:32
Lid

Berichten: 552
Sinds: 28.03.13

Komt er ook een taalvaardigheidstoets (LPE)?
Wat gebeurt er met de reeds uitgegeven LAPL's?
Is het LAPL straks nog wel voor iedereen bereikbaar?
 
TonS
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-02-2019 13:18
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

arjanvd schreef:
De Engelsen hebben het vrij overzichtelijk samengevat:

https://www.caa.c...uirements/


Dat is inderdaad heel overzichtelijk.

Op https://www.caa.c...uirements/ lees ik:

Your LAPL does not require a language proficiency test, however to operate radio telephony equipment you must hold a Flight Radio Telephony Operators Licence.


In Engeland lijkt dat dus anders geregeld dan in Nederland.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.16 seconden