| 29-03-2024 | 16:02
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Hoe moeilijk kan je het maken....
NicoB
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 05:52
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Af en toe schieten we in Nederland met de regelgeving behoorlijk ver door.
Binnenkort is de Vereniging Historische Zweefvliegtuigen (VHZ) te gast op ZC Noordkop en is er een TFZ aangevraagd, zie: https://zoek.offi...25485.html

Binnen een TMZ wordt dus een TFZ ingesteld die TGB wordt genoemd. Ik vraag me af waarom dit weer zo moeilijk wordt gemaakt, de aanduiding TGB is onterecht want er worden geen beperkingen opgelegd. De enige juiste aanduiding voor het gebied is dus TFZ.

Intussen is er tegen deze TGB bezwaar gemaakt door het vliegveld Texel en Middenmeer. Door de "schijnbare sluiting" van het luchtruim (in werkelijkheid niet het geval!), zullen deze vliegvelden mogelijk gemeden worden en lopen ze inkomsten mis. Maar in plaats van simpelweg de aanduiding TGB te schrappen en het TFZ te noemen, is voorgesteld om het gebied kleiner te maken. Voor de VHZ wordt het, qua omvang, dan echt een "beperkt gebied".

Ik ben benieuwd welke TGB er de volgende keer uit de hoed wordt getoverd.
Helpless
Gewijzigd door NicoB op 22-05-2019 18:08
 
PI
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 06:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 2
Sinds: 18.03.16

Inderdaad! Wat is VHZ nou weer voor een gebied?Hmm Ik ben de tel ook volledig kwijt. Het ontbreekt de heren luchtverkeersleiders niet aan fantasie bij het bedenken van namen voor nieuwe lijntjes, cirkeltjes en wild ogende veelhoeken op de kaart.Shock
 
arjanvd
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 09:23
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08


Artikel 2
In het TGB TFZ Wieringermeer, aangewezen in artikel 1, gelden de volgende beperkingen:

...

c. De gezagvoerder van een zweefvliegtuig met een bruikbare Mode S SSR- transponder activeert deze (ALT/S code 7000):

1. voor de lierstart, of

2. bij een sleepstart na het ontkoppelen van de sleepkabel en het uit- voeren van de veiligheidscheck, en houdt deze geactiveerd tot na de landing.
...

Artikel 3
Het handelen in strijd met deze beschikking levert een strafbaar feit op.



Vreemd dat hier genoemd wordt dat de transponder aan moet blijven tot na de landing. De TMZ begint pas vanaf 1200 ft?
Gewijzigd door arjanvd op 14-05-2019 09:26
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
NicoB
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 11:49
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

arjanvd schreef:
Vreemd dat hier genoemd wordt dat de transponder aan moet blijven tot na de landing. De TMZ begint pas vanaf 1200 ft?

Voor het gebruik van transponders is het volgende omschreven:

SERA.13001 Bediening van een SSR-transponder

a) Als het luchtvaartuig een bruikbare SSR-transponder aan boord heeft, moet de piloot de transponder tijdens de volledige vlucht gebruiken, ongeacht of het luchtvaartuig zich binnen of buiten het luchtruim bevindt waarin SSR wordt gebruikt voor ATS-doeleinden.

b) Piloten mogen de IDENT-functie niet gebruiken, tenzij de luchtverkeersdiensten daarom vragen.

c) Behalve voor vluchten in het luchtruim waarin het gebruik van een transponder verplicht is gesteld door de bevoegde autoriteiten, zijn luchtvaartuigen zonder voldoende elektrisch vermogen vrijgesteld van de eis om de transponder tijdens de volledige vlucht te gebruiken.
 
arjanvd
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 12:31
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

NicoB schreef:
arjanvd schreef:
Vreemd dat hier genoemd wordt dat de transponder aan moet blijven tot na de landing. De TMZ begint pas vanaf 1200 ft?

Voor het gebruik van transponders is het volgende omschreven:

SERA.13001 Bediening van een SSR-transponder

a) Als het luchtvaartuig een bruikbare SSR-transponder aan boord heeft, moet de piloot de transponder tijdens de volledige vlucht gebruiken, ongeacht of het luchtvaartuig zich binnen of buiten het luchtruim bevindt waarin SSR wordt gebruikt voor ATS-doeleinden.

Cool Piloten mogen de IDENT-functie niet gebruiken, tenzij de luchtverkeersdiensten daarom vragen.

c) Behalve voor vluchten in het luchtruim waarin het gebruik van een transponder verplicht is gesteld door de bevoegde autoriteiten, zijn luchtvaartuigen zonder voldoende elektrisch vermogen vrijgesteld van de eis om de transponder tijdens de volledige vlucht te gebruiken.


Klopt, (maar dan zou je verwachten dat punt C onder de 1200 ft toch van toepassing zou zijn.) In deze TFZ dus blijkbaar niet...
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
NicoB
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 15:51
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Inderdaad vreemd (ik las er eerst overheen), buiten een TMZ zou je in geval van onvoldoende elektrisch vermogen de transponder uit mogen zetten.
 
Arjan H
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 20:35
Lid

Berichten: 29
Sinds: 09.02.16

Wel apart dat bezwaar.
"Het TGB TFZ Wieringermeer wordt alleen ingesteld op vrijdag 31 mei 2019. Op hemelvaartsdag en op zaterdag en zondag is de TMZ-A niet actief beneden FL 065 en geldt er geen transponderverplichting in het gebied."
Het is dus niet alsof er ineens iets heel bijzonders wordt ingesteld, de in het weekend en op feestdagen gebruikelijke situatie geldt nu alleen ook op vrijdag.
 
ericmunk
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2019 20:40
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

Is ook niet heel bijzonder. Maar het is wel anders dan mensen gewend zijn die die route al X jaar vliegen. Überhaupt dat er een zweefvliegveld ligt, vergt al aanpassingvermogen (getuige de twee gemelde near-misses vorig najaar).

Persoonlijk vind ik de TFZ/TGB getuigen van verantwoordelijke evenementorganisatie. Het highlight dat het drukker is dan normaal in dat gebied. Een dergelijk gebied wordt overigens elk Hemelvaartsweekeinde van de VHZ aangevraagd voor de vrijdag, vanwege de oldtimers die niet voorzien kunnen worden van transponder (gewichtsbeperkingen bijv.). Ditmaal ligt dat gebied eenmalig in Noord-Holland. Vorig jaar rond Venlo. Het jaar ervoor rond Malden.
 
NicoB
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-05-2019 10:47
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Arjan H schreef:
Wel apart dat bezwaar.


Wanneer je de Beschikking goed leest, is er voor het VFR-verkeer dat van of naar deze vliegvelden vliegt eigenlijk helemaal geen beperking. Dit verkeer kan met een geactiveerde transponder zonder problemen door het gebied vliegen.

ericmunk schreef:
Persoonlijk vind ik de TFZ/TGB getuigen van verantwoordelijke evenementorganisatie. Het highlight dat het drukker is dan normaal in dat gebied.


Met Hemelvaart (do) en het weekend (za + zo) is het er nog drukker met al de passerende sportvliegers en de zwevers van ZC Noordkop erbij. Een TGB (zonder beperking) alleen op de tussenliggende vrijdag is dan erg inconsequent en heeft geen meerwaarde.

Kortom, een NOTAM voor alleen de TFZ zou voldoende zijn geweest.
Gewijzigd door NicoB op 15-05-2019 13:16
 
ericmunk
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-05-2019 15:44
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

TGB is ook niet door de organisatie aangevraagd, meen ik. Wel een TFZ.
 
NicoB
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 18-05-2019 11:36
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

De TGB kan eigenlijk alleen maar bedoeld zijn voor militair verkeer in de TMZ A, dit lees je ook in de toelichting van de Beschikking. De TMZ's zijn ooit ingesteld voor de veiligheid van het (snelle) militaire verkeer en het vaak langzame ongecontroleerde civiele verkeer binnen en onder de TMA's in Nederland.

Binnen de TFZ kan het militaire verkeer niet gewaarschuwd worden voor een zwever zonder transponder aangezien deze op radar niet zichtbaar zal zijn. Je zou daarom verwachten dat militair verkeer, middels deze Beschikking en TGB, opdracht krijgt om buiten de TFZ te blijven maar er wordt geen enkele beperking opgelegd. Geadviseerd wordt om het gebied te mijden en ook worden de procedures van het vliegveld De Kooy die binnen de TFZ vallen niet aangepast.

De TGB is ingesteld ter bescherming van de deelnemers van een "oldtimermeeting" (zie Art. 1, pt 1 van de Beschikking) maar als er totaal geen beschermende maatregelen zijn, wat is dan het nut van deze TGB? Bovendien is het zeer goed mogelijk dat de militaire vliegbases in Nederland op de vrijdag na Hemelvaart* gesloten zijn (collectieve vrije dag?).

*) Wanneer de vliegbases ieder jaar op deze dag inderdaad gesloten zijn, dan is het misschien te overwegen om de "Dag na Hemelvaart" op te nemen in de uitzonderingen van de TMZ-regeling. Dat voorkomt in ieder geval dit soort problemen.
HmmLolClapTup
Gewijzigd door NicoB op 20-05-2019 20:26
 
ericmunk
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-05-2019 16:05
Lid

Berichten: 360
Sinds: 17.09.08

Overigens was vorige jaren de TFZ inderdaad als NOTAM aangekondigd, niet als TGB.
 
Sieb
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-05-2019 19:53
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ik snap het probleem niet. Het is toch mooi dat je bij een evenement vrijstelling krijgt om in een groot gebied als deelnemer eraan ( tussen 1200 ft en FL65 ) zonder xder te kunnen vliegen. Het is dus een tijdelijke TFZ en TGB is hier ( tussen haakjes) denk ik een verschrijving.

Weet iedereen dat er overigens voor een aantal zweefvliegvelden een permanente TFZ is?

https://wetten.ov...2019-04-01
 
www.acvz.nl
NicoB
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-05-2019 20:57
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

In overleg met de betrokken partijen is overeengekomen om het gebied te verkleinen.

De logica van deze beslissing ontgaat mij een beetje. Het verkeer wordt nu geconcentreerd binnen een kleinere TFZ waar iedereen doorheen mag vliegen. Daarom zou het zinvol zijn om ook de TGB aan te passen en daadwerkelijk beperkende/beschermende maatregelen voor dit kleine gebied toe te voegen (en daarmee zijn we dan weer terug bij het begin van dit verhaal).

zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-30536-001.png

Er is een nieuwe Beschikking uitgegeven en van het oorspronkelijke gebied is nog maar 1/3 over!

Het nieuwe gebied is van toepassing op vrijdag 31 mei tussen 09.00-17.00 lokale tijd. Blijft toch de vraag bestaan of er ook bezwaren zouden zijn geweest wanneer, i.p.v. een TGB/TFZ*, alleen een TFZ was ingesteld.

*) Toch vreemd, want als je hierover nadenkt en de redenatie van ILenT volgt, dan zou bij een permanente TFZ dus eigenlijk ook een beperkt gebied moeten worden ingesteld (een EHR/TFZ?). Binnen deze TFZ kan namelijk ook militair verkeer tussen zwevers zonder transponder vliegen.
HmmShockSadHilarious
Gewijzigd door NicoB op 30-05-2019 10:23
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.11 seconden