| 29-03-2024 | 14:37
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
FI(S) Refreshment Seminar
Matthijs de Haan
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2019 16:43
Lid

Berichten: 25
Sinds: 06.05.11

wordt er de komende maanden nog ergens een FI(S) Refreshment Seminar gegeven? ZCF heeft 4 a 5 kandidaten die graag willen deelnemen.

Hoor graag,

Groet, Matthijs de Haan.
 
Frouwke
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 31-08-2019 00:19
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

De KNVvL DTO ZWeefvliegen zal dit jaar nog een FI(S) refresher organiseren, evenals een bezemklasje initiële refresher nodig voor de conversie.
Voorlopig is het idee om hiervoor 1 dag en 2 avonden te in te plannen.
 
webmaster
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 03-09-2019 22:53
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Matthijs de Haan schreef:
wordt er de komende maanden nog ergens een FI(S) Refreshment Seminar gegeven? ZCF heeft 4 a 5 kandidaten die graag willen deelnemen.

In deze lijst staan de DTO's die een "Flight Instructor (Sailplane) Refresher Seminar" kunnen afnemen:

https://www.ilent...%E2%80%99s

Er zullen meer clubs zijn die ivm verlenging FI een seminar zullen gaan organiseren.
 
www.zweefportaal.nl
Remco van Duijvenvoorde
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-09-2019 11:55
Lid

Berichten: 34
Sinds: 08.11.09

Met een dag, twee avonden en een bezemklasje ga je het niet redden. Er zijn altijd mensen die dan net niet kunnen. Bovendien denk ik dat de groep nu erg groot wordt... Alleen bij onze vereniging al verlopen dit jaar 10 van de 14 instructiebevoegdheden. Als ik dat extrapoleer op de totale populatie instructeurs, dan praat je al snel over honderden personen.

Je kunt als club ook aangeven dat je een refresher (herhalingsseminar) organiseert op de nieuwspagina van de CIV. Maar ja, dan moet je wel een DTO zijn... Dan mag je het zelf organiseren. Hebben wij al gedaan. Met mensen van Nistelrode en Nijmegen erbij.

Dit is maar een voorbeeld van de nadelen die de g-DTO gaat brengen. Meld je aan als zelfstandige DTO en regel dit soort zaken met de DTO's om je heen. Dan hoeft er niemand drie keer op en neer naar een centrale locatie in het land.
 
Eddy
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-09-2019 08:43
Lid

Berichten: 6
Sinds: 02.07.09

Ik hoor momenteel ook geluiden van: mijn FI aantekening verloopt eind dit jaar, ik doe januari wel een refresher.
Let op bij een verlopen FI aantekening zit je vast aan een AoC met een RFIE en een refresher ondanks voldoende starts of uren!
 
Jan de Hulster
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-09-2019 09:43
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Eddy schreef:
Ik hoor momenteel ook geluiden van: mijn FI aantekening verloopt eind dit jaar, ik doe januari wel een refresher.
Let op bij een verlopen FI aantekening zit je vast aan een AoC met een RFIE en een refresher ondanks voldoende starts of uren!



Zie: http://www.civ.zw...190215.pdf
 
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-09-2019 19:57
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Eddy schreef:
Ik hoor momenteel ook geluiden van: mijn FI aantekening verloopt eind dit jaar, ik doe januari wel een refresher.
Let op bij een verlopen FI aantekening zit je vast aan een AoC met een RFIE en een refresher ondanks voldoende starts of uren!


Het blijkt dat in de praktijk inplaats van een refresher ook gekozen kan worden voor een AOC.

Deze kan door een FIE worden afgenomen. Het is een soort uitgebreide profcheck / niveau FI examen
Gewijzigd door Jan de Hulster op 25-09-2019 19:57
 
Matthijs de Haan
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-09-2019 22:29
Lid

Berichten: 25
Sinds: 06.05.11

Eddy schreef:
Ik hoor momenteel ook geluiden van: mijn FI aantekening verloopt eind dit jaar, ik doe januari wel een refresher.
Let op bij een verlopen FI aantekening zit je vast aan een AoC met een RFIE en een refresher ondanks voldoende starts of uren!


Eddy, RFIE bestaan niet meer ... dit moet een FIE(S) zijn.
 
Jan de Hulster
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-09-2019 12:03
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Matthijs de Haan schreef:
Eddy schreef:
Ik hoor momenteel ook geluiden van: mijn FI aantekening verloopt eind dit jaar, ik doe januari wel een refresher.
Let op bij een verlopen FI aantekening zit je vast aan een AoC met een RFIE en een refresher ondanks voldoende starts of uren!


Eddy, RFIE bestaan niet meer ... dit moet een FIE(S) zijn.


Inderdaad het heet FIE(S).

Neemt niet weg dat een AOC een oplossing kan zijn voor een refresher.
Aannemende dat je wel je starts of uren hebt als instructeur!
Gewijzigd door Jan de Hulster op 26-09-2019 16:52
 
lonneke
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-09-2019 22:47
Lid

Berichten: 72
Sinds: 23.09.09

Vorige week is een bericht uitgegaan naar de clubsecretarissen / CI 's / HoT's over een te organiseren refresher:
"Omdat van een aantal instructeurs hun FI(S) bevoegdheid op 1 november verloopt zal er
voor hen vanuit de g-DTO de eerste refresher (NL-DTO-021 RF2019-01) georganiseerd
worden op twee zaterdagen in oktober nl. 12 en 26 oktober 2019 .
Deze refresher is bedoeld voor de individuele instructeur van wie de FI(S)bevoegdheid op
korte termijn verloopt. Omdat er aan een refresher een maximum aantal deelnemers zit, is
deelname aan deze eerste refresher op volgorde van het verlopen van de FI(S) bevoegdheid.
Zijn er bij één club veel instructeurs wiens FI(S)bevoegdheid op korte termijn verloopt, dan
dient deze club zelf een refresher te organiseren, uiteraard kan men gebruik maken van
KNVvL DTO Zweefvliegen
dezelfde programma’s.
Aanmelden voor deze refresher via deze link vóór 1 oktober ,
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScJKccZ34yKwWcQ3q6j3UsfomiflhzHHFGGqHxf6DLXy2Jteg/viewform
1
Na deze datum wordt men geïnformeerd of men kan deelnemen aan deze eerste refresher,
of dat men op de lijst komt te staan voor een eventueel volgende refresher als blijkt dat hier
nog behoefte aan is."
nb Dit bericht is dus via de clubs ( secretarissen en CI's) verspreid ..
Gewijzigd door lonneke op 27-09-2019 20:21
 
Matthijs de Haan
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-09-2019 14:25
Lid

Berichten: 25
Sinds: 06.05.11

... de lijnk doet het niet!?
 
Fuchur
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-09-2019 12:51
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

https://docs.goog...g/viewform
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Erik
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-09-2019 18:40
Lid

Berichten: 124
Sinds: 02.09.08

Indien nodig wil ik wel helpen bij de FI refreshers.
Momenteel doe ik dat ook bij refreshers en FI opleidingen in Duitsland, en heb wel een paar suggesties.
 
Frouwke
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-10-2019 18:37
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

Namens de g-DTO:

Nog niet iedereen begrijpt hoe het proces rondom de refresher verloopt.
Op de KNVvL site vind je enkele documenten die onlangs zijn verstuurd naar de clubs (secr en CI's). Niet iedere instructeur heeft deze documenten gelezen, uitgaande van de vragen die voorbij komen. Je kunt ze vinden op:

https://www.knvvl...eefvliegen

Het betreft algemene informatie over de refresher en specifieke informatie over de refresher georganiseerd door de g-DTO. Deze refresher is een programma die verspreid kan worden over de 3 jaar dat je certificaat geldig is met één verplicht te volgen dag, aangevuld met modules naar keuze. Per jaar worden er meerdere bijeenkomsten georganiseerd. De bedoeling is dat clubs hun refresher dagen ook kunnen toevoegen aan de g-DTO refresher.

Belangrijk:
- Je refresher moet je afgerond hebben voordat je FI(S) bevoegdheid verloopt
- Een volledige refresher duurt in totaal 2 dagen (4 dagdelen)
- De initiële refresher voor de conversie kan geïntegreerd worden in de gewone refresher.
(Bij de g-DTO is dit het geval). Het volgen van een complete refresher voldoet ook voor de conversie.
- Indien voldoende starts uren kan men i.p.v. een refresher een AoC doen, maar ook dit dient vóór het verlopen van de bevoegdheid afgerond zijn. Met nog maar een maand te gaan wordt dit krap, ook gezien het aantal FIE's, ze draaien nu al overuren.
- Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om je FI(S) bevoegdheid op tijd te verlengen, je zult actief moeten zoeken naar een refresher, wacht niet todat je club "een keer" iets organiseert!
Gewijzigd door Frouwke op 04-10-2019 22:59
 
Jan de Hulster
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-10-2019 19:52
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Frouwke schreef:
Namens de g-DTO:

Nog niet iedereen begrijpt hoe het proces rondom de refresher verloopt.

Op de KNVvL site vind je enkele documenten die onlangs zijn verstuurd naar de clubs (secr en CI's). Niet iedere instructeur heeft deze documenten gelezen, uitgaande van de vragen die voorbij komen. Je kunt ze vinden op:

https://www.knvvl...eefvliegen

Het betreft algemene informatie over de refresher en specifieke informatie over de refresher georganiseerd door de g-DTO.
Op de KNVvL site vind je enkele documenten die onlangs zijn verstuurd naar de clubs (secr en CI's). Niet iedere instructeur heeft deze documenten gelezen, uitgaande van de vragen die voorbij komen. Je kunt ze vinden op:

https://www.knvvl...eefvliegen

Het betreft algemene informatie over de refresher en informatie over de refresher georganiseerd door de g-DTO. Deze refresher is een programma die verspreid kan worden over de 3 jaar dat je certificaat geldig is met één verplicht te volgen dag, aangevuld met modules naar keuze. Per jaar worden er meerdere bijeenkomsten georganiseerd. De bedoeling is dat clubs hun refresher dagen ook kunnen toevoegen aan de g-DTO refresher.

Belangrijk:
- Je refresher moet je afgerond hebben voordat je FI(S) bevoegdheid verloopt
- Een volledige refresher duurt in totaal 2 dagen (4 dagdelen)
- De initiële refresher voor de conversie kan geïntegreerd worden in de gewone refresher.
(Bij de g-DTO is dit het geval). Het volgen van een complete refresher voldoet ook voor de conversie.

Belangrijk:
- Je refresher moet je afgerond hebben voordat je FI(S) bevoegdheid verloopt
- Een volledige refresher duurt in totaal 2 dagen (4 dagdelen)
- De initiële refresher voor de conversie kan geïntegreerd worden in de gewone refresher.
(Bij de g-DTO is dit het geval). Het volgen van een complete refresher voldoet ook voor de conversie.
- Indien voldoende starts uren kan men i.p.v. een refresher een AoC doen, maar ook dit dient vóór het verlopen van de bevoegdheid afgerond zijn. Met nog maar een maand te gaan wordt dit krap, ook gezien het aantal FIE's, ze draaien nu al overuren.
- Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om je FI(S) bevoegdheid op tijd te verlengen, je zult actief moeten zoeken naar een refresher, wacht niet todat je club "een keer" iets organiseert!


Een lijst met FIE(S) van IL&T

https://www.ilent...8-2019.xls

Even kijken wie je kent...…
 
webmaster
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 05-10-2019 14:58
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

Al eerder was dit bericht geplaatst op de CIV website: KLIK

Doel is om onder clubs overzicht te houden waar / wanneer FI-refreshers worden gehouden. FI's die bij de eigen club een refresher "gemist" hebben kunnen bij een andere club aansluiten.

Verzoek is dan ook aan clubs die een FI-refresher organiseren om dit ook bij de CIV aan te melden: KLIK
Gewijzigd door webmaster op 05-10-2019 15:02
 
www.zweefportaal.nl
TonS
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-10-2019 14:23
Lid

Berichten: 566
Sinds: 08.10.08

Aangezien Refreshers ook moeten worden aangemeld bij ILenT, is het een idee om hen te vragen deze info ook te delen met het CIV?
 
webmaster
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-10-2019 22:27
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 2421
Sinds: 21.08.08

TonS schreef:
Aangezien Refreshers ook moeten worden aangemeld bij ILenT, is het een idee om hen te vragen deze info ook te delen met het CIV?


Vragen kan altijd. Maar ik vind het correcter om een club zelf aan te laten geven of hun FI-refresher open staat voor kandidaten van andere clubs.
 
www.zweefportaal.nl
zportaalmww
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 09-10-2019 14:01
Lid

Berichten: 5
Sinds: 28.03.11

Zuid-Hollandse Vliegclub (ZHVC) houdt de twee refreshtrainingen ter verlenging FI(S) op volgende datums.
Zaterdag 2 november 2019 en zaterdag 11 januari 2020 op Valkenburg. Contact via CI@ZHVC.nl
Er is nog enige ruimte voor deelnemers van andere clubs. Met vriendelijke groet,
Maarten Wolvetang
 
zportaalmww
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-01-2020 14:51
Lid

Berichten: 5
Sinds: 28.03.11

Tweede en afsluitende refresh seminar (onder supervisie van de KNVvL-DTO) bij Zuid-Hollandse Vliegclub op zaterdag 11 januari met de volgende onderwerpen:
veiligheid lierstarts,
See and Avoid/FLARM,
Ontwikkelingen Nederlands luchtruim,
Workshop instructietechnieken,
Workshop navigatiesystemen

Deelname aan dit ‘life changing event’ staat nog open voor enkele externe deelnemers.

Start 9.00 uur op zaterdag 11 januari op (voormalig vliegveld) Valkenburg, Zuid-Holland
Aanmelden CI@ZHVC.nl
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.38 seconden