| 28-03-2024 | 20:49
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Lesvluchten in de 1,5 mtr samenleving
marco haakmeester
#21 Bericht afdrukken
Geplaatst op 06-05-2020 19:59
Lid

Berichten: 51
Sinds: 02.09.08

Conrad. 50 stuks voor E44
https://www.conrad.nl/p/mondkapje-zonder-filter-3-laags-50-stuks-din-en-14683-typ-i-2251877
Gewijzigd door marco haakmeester op 06-05-2020 20:02
 
Alex v d Zouw
#22 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 07:58
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Een belangrijke afweging die iedere vlieger, in het bijzonder met verhoogd risico, moet maken is: ga ik zweefvliegen en is het verantwoord?
Dit omdat de medische commissie van de KNVvL adviseert geen handschoenen, mondkapjes en plexiglas schermen te gebruiken, wat wij overnemen als club.

Bijgevoegd de motivatie van de KNVvL over mondkapjes en handschoenen:
--------
Het dragen van handschoenen
Door het dragen van handschoenen wordt voorkomen dat je handen besmet worden als je iets aanraakt. Maar zodra het virus op je handschoen zit, besmet je alles wat je daarna aanraakt. En verspreid je het virus weer verder. Het dragen van handschoenen heeft derhalve alleen maar zin als je er mee omgaat zoals een chirurg dat doet in de operatiekamer. Wat je zeker niet moet doen is met je handschoenen je gezicht aanraken! Bovendien heb je met handschoenen minder de neiging om ze te wassen.
Bijna niemand is gewend of getraind om zorgvuldig met handschoenen om te gaan. Zo gauw je iets anders wilt doen, moet je de handschoenen uit doen, weggooien en je handen wassen. Daarbij moet je voorkomen dat virusdeeltjes zich alsnog kunnen verspreiden, door bijvoorbeeld de handschoenen voorzichtig en binnenstebuiten uit te trekken en direct weg te gooien.
Het dragen van handschoenen heeft volgens ons geen meerwaarde. Wel frequent handen wassen.
Het dragen van mondkapjes
Er zijn allerlei soorten mondmaskers en mondkapjes. De FFP2 mondmaskers die op de IC gedragen worden, voorkomen dat je de aerosolen binnen krijgt. Deze maskers zitten zo strak dat de medewerkers striemen op het gezicht hebben. Deze beschermen wel voldoende, maar zijn bedoeld voor professioneel gebruik.
De mondkapjes die chirurgen dragen hebben alleen maar tot doel om te voorkomen dat speekseldruppels zich naar voren verspreiden. Bij hoesten of niezen zullen de druppels en aerosolen zich langs de zijkant verspreiden. De verspreiding van het coronavirus wordt er nauwelijks mee beperkt. Omgekeerd zijn de chirurgische maskers, stofmaskers doorlaatbaar voor virussen. Mannen met baarden kunnen nooit een goed aansluitend masker dragen.
Wij zien geen meerwaarde in het dragen van mondmaskers. Afstand houden heeft meer zin.
----------

Alex v.d. Zouw
 
NicoB
#23 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 11:52
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

I.p.v. handschoenen of handen wassen zou je voordat je instapt ook een desinfecterende gel kunnen gebruiken, lijkt mij.

En hoe gaan we nu de tweezitters gebruiken waar de afstand tussen de voorste en achterste zitplaats minder is dan 1,5m? Binnen onze sterk vergrijzende sport zijn het veelal de oudere instructeurs die het lesbedrijf runnen, zijn die nu vogelvrij verklaard?
Situatie: een asymptomatische DBO-er (die dat zelf dus niet weet) met een 60+ instructeur. Ik denk dat de instructeur waarschijnlijk toch een mondmasker zal gaan dragen (of dat ie gewoon thuisblijft).

Het komt er dus eigenlijk op neer dat een lesbedrijf voorlopig nog niet mogelijk is.
Gewijzigd door NicoB op 07-05-2020 12:40
 
Alex v d Zouw
#24 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 13:27
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

Als vanzelfsprekend na elke vlucht de kist zo goed mogelijk ontsmetten. Ook handen ontsmetten door wassen of desinfecterende gel.

Mondkapje dragen door de instructeur heeft weinig zin. Het houdt alleen de uitstoot beetje tegen, maar niet het inademen.

Het is aan de instructeur of deze het wil doen. Hier geldt hetzelfde als voor rijinstructeurs. Het mag, maar het hoeft niet.
Alex v.d. Zouw
 
Jan de Hulster
#25 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 14:17
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

Alex v d Zouw schreef:
Als vanzelfsprekend na elke vlucht de kist zo goed mogelijk ontsmetten. Ook handen ontsmetten door wassen of desinfecterende gel.

Mondkapje dragen door de instructeur heeft weinig zin. Het houdt alleen de uitstoot beetje tegen, maar niet het inademen.

Het is aan de instructeur of deze het wil doen. Hier geldt hetzelfde als voor rijinstructeurs. Het mag, maar het hoeft niet.


Het enige mondkapjes wat bescherming geeft voor instructeurs en leerling is van het type FFP2 of FFP3 ZONDER ADEM VENTIEL!

En die zijn alleen voor ziekenhuizen.
En ALS je die dan gebruikt moet je het ook nog verstandig doen anders heeft zo’n ding geen nut....

En voor de ogen zou een masker van perpex gebruikt kunnen / moeten worden .......
En ook die zijn alleen voor ziekenhuizen zo ver ik weet.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 07-05-2020 14:21
 
allebei
#26 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 15:54
Lid

Berichten: 233
Sinds: 07.10.08

Het was/is misschien een goed idee om in KNVvL samenwerkingsverband een deugdelijk ontwerp te maken voor een (motion) trainingssimulator die door clubs (deels) in eigen beheer is te bouwen. Mogelijk onder sponsoring van een vergroeningssubsidie van de overheid.

Naast dat het in de huidige situatie enig soelaas had kunnen bieden geeft het nieuwe vliegers ook de kans om gestructureerd, los van de weerssituatie, basis vaardigheden onder de knie te krijgen.

Rendement, kosten, instructeursbeslag zijn waarschijnlijk gunstiger dan die van een normaal vliegbedrijf. Het trainingsseizoen kan dan ook deels in de winter plaatsvinden waardoor het voor nieuwelingen wat tijdsefficienter wordt en ze minder snel afhaken. Daarnaast wordt er zo efficienter gebruik gemaakt van schaarse capaciteit op de 'echte' vliegdagen.

Ik heb geen cijfers bij de hand maar voor mijn gevoel steekt de Nederlandse zweefvliegerij nogal wat tijd, geld en moeite in het werven en opleiden van nieuwe vliegers die vervolgens na 1 of 2 jaar weer afhaken. Als je nieuwelingen goedkoper en sneller kunt opleiden snijdt het mes aan 2 kanten.
 
Fuchur
#27 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 16:41
Superbeheerder

Berichten: 413
Sinds: 26.08.12

allebei schreef:
Het was/is misschien een goed idee om in KNVvL samenwerkingsverband een deugdelijk ontwerp te maken voor een (motion) trainingssimulator die door clubs (deels) in eigen beheer is te bouwen. Mogelijk onder sponsoring van een vergroeningssubsidie van de overheid.

Mooi kapstokje. Maar is denk ik een heel ander onderwerp.
I.i.g. een heel andere discussie.
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

 
frank.schellenberg.nl
Jan de Hulster
#28 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 17:13
Lid

Berichten: 1752
Sinds: 03.09.08

allebei schreef:
Het was/is misschien een goed idee om in KNVvL samenwerkingsverband een deugdelijk ontwerp te maken voor een (motion) trainingssimulator die door clubs (deels) in eigen beheer is te bouwen. Mogelijk onder sponsoring van een vergroeningssubsidie van de overheid.

Naast dat het in de huidige situatie enig soelaas had kunnen bieden geeft het nieuwe vliegers ook de kans om gestructureerd, los van de weerssituatie, basis vaardigheden onder de knie te krijgen.

Rendement, kosten, instructeursbeslag zijn waarschijnlijk gunstiger dan die van een normaal vliegbedrijf. Het trainingsseizoen kan dan ook deels in de winter plaatsvinden waardoor het voor nieuwelingen wat tijdsefficienter wordt en ze minder snel afhaken. Daarnaast wordt er zo efficienter gebruik gemaakt van schaarse capaciteit op de 'echte' vliegdagen.

Ik heb geen cijfers bij de hand maar voor mijn gevoel steekt de Nederlandse zweefvliegerij nogal wat tijd, geld en moeite in het werven en opleiden van nieuwe vliegers die vervolgens na 1 of 2 jaar weer afhaken. Als je nieuwelingen goedkoper en sneller kunt opleiden snijdt het mes aan 2 kanten.


Een goede gedachte maar dan een Sim die werkt met een instructeur op minimaal 1.5 m afstand!
Dus niet een Sim waarbij de instructeur achter inzit.
 
NicoB
#29 Bericht afdrukken
Geplaatst op 07-05-2020 18:07
Lid

Berichten: 551
Sinds: 28.03.13

Bij CONRAD en Mondkapjes.nl worden de FFP2 kapjes zonder beperkingen aangeboden voor ongeveer € 5,50 per stuk (afname 5 of meer).
 
Alex v d Zouw
#30 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-05-2020 15:15
Lid

Berichten: 132
Sinds: 15.12.10

NicoB schreef:
Bij CONRAD en Mondkapjes.nl worden de FFP2 kapjes zonder beperkingen aangeboden voor ongeveer € 5,50 per stuk (afname 5 of meer).


Afzetters!
Alex v.d. Zouw
 
Sieb
#31 Bericht afdrukken
Geplaatst op 10-05-2020 16:30
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Aparte opmerking over mondkapjes...
https://www.aopa....&sid=1


 
www.acvz.nl
Dortu
#32 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-05-2020 00:44
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 217
Sinds: 01.09.08

NOTAM A0964/20

COVID-19: FLIGHT RESTRICTIONS.
IN ACCORDANCE WITH PHYSICAL DISTANCING COVID-19 MEASURES BASED ON
THE DIRECTIVE OF THE MINISTRY OF PUBLIC HEALTH, WELFARE AND SPORT,
GENERAL AVIATION FLIGHTS AND AERIAL WORK WITH MORE THAN 2 POB ARE
PROHIBITED UNLESS A DISTANCE OF AT LEAST 1,5M CAN BE ASSURED AT ALL
TIMES. USE OF FACEMASKS SHALL NOT BE ACCEPTED AS MITIGATING MEASURE.

BEFORE COMMENCING THE FLIGHT, THE PILOT AND PASSENGER/STUDENT SHALL:
1. PERFORM A HEALTH CHECK BASED ON THE RIVM GUIDELINES
(HTTPS://WWW.RIVM.NL/CORONAVIRUS-COVID-19/WERK/CONTACTBEROEPEN)
2. DISINFECT CABIN, SEATS AND INSTRUMENTS.
3. APPLY TO ADDITIONAL COMPANY SPECIFIC PROTOCOL.

THE FOLLOWING TANDEM ACTIVITIES ARE PROHIBITED:
1. (POWERED) PARAGLIDING.
2. PARACHUTE FLIGHT.

POLICE, HEMS AND SAR FLIGHTS ARE EXEMPTED.
FROM: 11 MAY 2020 00:00
TO: 01 JUN 2020 23:59 EST
Maurits Dortu
 
diederik
#33 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-05-2020 07:43
Lid

Berichten: 58
Sinds: 09.09.08

Dortu schreef:
NOTAM A0964/20

COVID-19: FLIGHT RESTRICTIONS.
IN ACCORDANCE WITH PHYSICAL DISTANCING COVID-19 MEASURES BASED ON
THE DIRECTIVE OF THE MINISTRY OF PUBLIC HEALTH, WELFARE AND SPORT,
GENERAL AVIATION FLIGHTS AND AERIAL WORK WITH MORE THAN 2 POB ARE
PROHIBITED UNLESS A DISTANCE OF AT LEAST 1,5M CAN BE ASSURED AT ALL
TIMES. USE OF FACEMASKS SHALL NOT BE ACCEPTED AS MITIGATING MEASURE.

BEFORE COMMENCING THE FLIGHT, THE PILOT AND PASSENGER/STUDENT SHALL:
1. PERFORM A HEALTH CHECK BASED ON THE RIVM GUIDELINES
(HTTPS://WWW.RIVM.NL/CORONAVIRUS-COVID-19/WERK/CONTACTBEROEPEN)
2. DISINFECT CABIN, SEATS AND INSTRUMENTS.
3. APPLY TO ADDITIONAL COMPANY SPECIFIC PROTOCOL.

THE FOLLOWING TANDEM ACTIVITIES ARE PROHIBITED:
1. (POWERED) PARAGLIDING.
2. PARACHUTE FLIGHT.

POLICE, HEMS AND SAR FLIGHTS ARE EXEMPTED.
FROM: 11 MAY 2020 00:00
TO: 01 JUN 2020 23:59 EST


Volgens mij houd dat nog steeds in dat je NIET met een 2 zitter zweefvliegtuig les mag geven tenzij je ten allen tijden 1.5 m afstand houd (wat eigenlijk bij alle tweezitters zo is, de kranich misschien uitgezonderd). Toch?
 
GerritKnoop
#34 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-05-2020 07:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 64
Sinds: 04.09.08

diederik schreef:
Dortu schreef:
NOTAM A0964/20

COVID-19: FLIGHT RESTRICTIONS.
IN ACCORDANCE WITH PHYSICAL DISTANCING COVID-19 MEASURES BASED ON
THE DIRECTIVE OF THE MINISTRY OF PUBLIC HEALTH, WELFARE AND SPORT,
GENERAL AVIATION FLIGHTS AND AERIAL WORK WITH MORE THAN 2 POB ARE
PROHIBITED UNLESS A DISTANCE OF AT LEAST 1,5M CAN BE ASSURED AT ALL
TIMES. USE OF FACEMASKS SHALL NOT BE ACCEPTED AS MITIGATING MEASURE.

BEFORE COMMENCING THE FLIGHT, THE PILOT AND PASSENGER/STUDENT SHALL:
1. PERFORM A HEALTH CHECK BASED ON THE RIVM GUIDELINES
(HTTPS://WWW.RIVM.NL/CORONAVIRUS-COVID-19/WERK/CONTACTBEROEPEN)
2. DISINFECT CABIN, SEATS AND INSTRUMENTS.
3. APPLY TO ADDITIONAL COMPANY SPECIFIC PROTOCOL.

THE FOLLOWING TANDEM ACTIVITIES ARE PROHIBITED:
1. (POWERED) PARAGLIDING.
2. PARACHUTE FLIGHT.

POLICE, HEMS AND SAR FLIGHTS ARE EXEMPTED.
FROM: 11 MAY 2020 00:00
TO: 01 JUN 2020 23:59 EST


Volgens mij houd dat nog steeds in dat je NIET met een 2 zitter zweefvliegtuig les mag geven tenzij je ten allen tijden 1.5 m afstand houd (wat eigenlijk bij alle tweezitters zo is, de kranich misschien uitgezonderd). Toch?


Er staat dat vluchten van meer dan TWEE personen verboden zijn, tenzij je die afstand houdt.
Gerrit Knoop
VEzc
 
diederik
#35 Bericht afdrukken
Geplaatst op 11-05-2020 08:06
Lid

Berichten: 58
Sinds: 09.09.08

GerritKnoop schreef:
diederik schreef:
Dortu schreef:
NOTAM A0964/20

COVID-19: FLIGHT RESTRICTIONS.
IN ACCORDANCE WITH PHYSICAL DISTANCING COVID-19 MEASURES BASED ON
THE DIRECTIVE OF THE MINISTRY OF PUBLIC HEALTH, WELFARE AND SPORT,
GENERAL AVIATION FLIGHTS AND AERIAL WORK WITH MORE THAN 2 POB ARE
PROHIBITED UNLESS A DISTANCE OF AT LEAST 1,5M CAN BE ASSURED AT ALL
TIMES. USE OF FACEMASKS SHALL NOT BE ACCEPTED AS MITIGATING MEASURE.

BEFORE COMMENCING THE FLIGHT, THE PILOT AND PASSENGER/STUDENT SHALL:
1. PERFORM A HEALTH CHECK BASED ON THE RIVM GUIDELINES
(HTTPS://WWW.RIVM.NL/CORONAVIRUS-COVID-19/WERK/CONTACTBEROEPEN)
2. DISINFECT CABIN, SEATS AND INSTRUMENTS.
3. APPLY TO ADDITIONAL COMPANY SPECIFIC PROTOCOL.

THE FOLLOWING TANDEM ACTIVITIES ARE PROHIBITED:
1. (POWERED) PARAGLIDING.
2. PARACHUTE FLIGHT.

POLICE, HEMS AND SAR FLIGHTS ARE EXEMPTED.
FROM: 11 MAY 2020 00:00
TO: 01 JUN 2020 23:59 EST


Volgens mij houd dat nog steeds in dat je NIET met een 2 zitter zweefvliegtuig les mag geven tenzij je ten allen tijden 1.5 m afstand houd (wat eigenlijk bij alle tweezitters zo is, de kranich misschien uitgezonderd). Toch?


Er staat dat vluchten van meer dan TWEE personen verboden zijn, tenzij je die afstand houdt.

helemaal goed, heb het nog even 3 keer moeten lezen Grin Grin bedankt.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.13 seconden