| 28-03-2024 | 15:04
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
SD kaart problemen LX7007 Compact
dingetje
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-04-2020 22:32
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

Ik heb momenteel lees problemen van de SD kaart met twee LX7007 Compact vluchtcomputers. Het vreemde is dat schrijven op de SD kaart wel normaal werkt, maar lezen dus niet.

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad?

De SD kaart is bij de LX7007 Compact ingebouwd, zie bijgevoegd plaatje van een LX7007 Basic:

i.postimg.cc/DyjqzdBn/LX7007-Compact.png

SD kaartjes zijn 2GB en FAT16 geformateerd.
Gewijzigd door dingetje op 26-04-2020 22:34
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Michiel Burgering
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 28-04-2020 15:22
Lid

Berichten: 63
Sinds: 04.09.08

Heb precies hetzelfde probleem. Probeerde het nieuw luchtruimbestand in te laden. Hij zag het bestand wel (kreeg de bestandsnaam in beeld), maar toen ik dat selecteerde leek de LX even uit te vallen en ging ie zichzelf opnieuw opstarten. File is niet geladen dus..... Ik heb de LX7007 IGC Pro met een losse kaartlezer.
Gewijzigd door Michiel Burgering op 28-04-2020 15:23
 
Dennis Schouten
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-04-2020 17:29
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 13
Sinds: 14.09.16

@Michiel, welk Luchtruimbestand heb je geprobeerd te laden?
Gaf de LX7007 tijdens het laden de melding “converting file”?
 
www.aviationsupplies.eu
dingetje
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-04-2020 22:33
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

Michiel Burgering schreef:
Heb precies hetzelfde probleem. Probeerde het nieuw luchtruimbestand in te laden. Hij zag het bestand wel (kreeg de bestandsnaam in beeld), maar toen ik dat selecteerde leek de LX even uit te vallen en ging ie zichzelf opnieuw opstarten. File is niet geladen dus..... Ik heb de LX7007 IGC Pro met een losse kaartlezer.


Zover kom ik niet eens, de LX zegt iets van "no files found", ook voor het zojuist weggeschreven INFO bestand. Die weggeschreven bestanden heb ik gecontroleerd en staan wel degelijk op het kaartje in die zeer slecht gedocumenteerde LX directories.
Gewijzigd door dingetje op 29-04-2020 22:34
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Peter Millenaar
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 29-04-2020 23:41
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 67
Sinds: 01.09.08

Dag Antoine (e.a.),

Ook net via de mail geantwoord.

Er van uit gaande dat het ook bij anderen gaat om het bericht van het andere luchtruim topic;

dennisschouten schreef:
Voor de LX7007, LX7000 en LX5000 gebruikers, heb ik weer een .CUB file samengesteld m.b.v. LXasBrowser.exe

Dit bestand is samengesteld uit de volgende bestanden:
Nederland: EH2004a.txt van Maurits Dortu (01-04-20)
Duitsland: Airspace_Germany.txt van www.daec.de (26-03-20)
België: BELLUX_week.txt van www.lvzc.be (08-04-20)

Het bevat geheel Nederland, Duitsland en België t/m de lijn Brussel - Luik. Het bestand kan alleen gebruikt worden op eigen risico. Namen zijn ingekort en cirkels zijn veelhoeken van 25 punten geworden om het bestand te kunnen gebruiken in de LX7007 en ouder.

Download EHED2020.CUB: https://www.dropb...ED2020.CUB


Uit ervaring weet ik dat de oude LX'en erg gevoelig zijn voor bijzondere files (extreem lang, speciale characters gebruikt in de file, etc). Zoals je zelf ook zegt, kleine SD kaartjes gebruiken, FAT16, werken meestal goed (uitsluitend).
Die LXe software is inderdaad niet erg prettig. Ik heb zelf ook al even met deze EHED2020.cub file zitten klooien in de LX AS browser. Het enige wat ik kan bedenken is dat het aan de speciale characters ligt zoals - _ en / die gebruikt worden. Een heel hoop werk om die allemaal aan te passen, voor mogelijk nul resultaat.

Heb je wel succesvol de Nederlandse file kunnen laden die Maurits heeft gemaakt? Want daar zitten geen speciale characters in. Of laadt die ook niet?
Heb helaas momenteel helaas geen LX7007 binnen bereik of op de plank liggen waar ik mee kan experimenteren.
Met vriendelijke groet,
Peter Millenaar
MillenAir.nl Glider Supplies - Avionics - Pilot Shop - Glider Rental
AeroFlash.nl - Sophisticated Visual-Awareness Light Systems
LX Navigation Benelux
Like ons op Facebook voor het laatste nieuws en interessante aanbiedingen!
www.millenair.nl/shop/image/data/merken/millenair-website-header300.png
 
http://www.millenair.nl
Dennis Schouten
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 30-04-2020 19:03
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 13
Sinds: 14.09.16

Beste Antoine,

Op onze vereniging hebben we (in het verleden) ook veel problemen met de SD cardreaders van de LX7007 Pro's gehad. Ik heb hier al eens een nieuwe externe SD cardreader voor gekocht, maar dat bleek niet het probleem.
De LX7007 Pro's hebben intern een aparte printplaat voor het aansturen van de SD cardreader, of SD circuit is geïntegreerd op de Flarm printplaat. Ik verdenk deze printplaat van de oorzaak van diverse problemen.
We hebben ook nog een LX7007 Compact in gebruik, maar daar hebben we nog geen problemen mee gehad. Hoe hierin de MicroSD cardreader aangestuurd wordt weet ik niet.

We hebben nog maar een paar LX7007's in gebruik, de nieuwe kisten zijn voorzien van LX8000 / LX9000. Deze hebben niet de geheugen beperkingen van de oude LX Navigation devices.

Probeer eens de volgende oplossingen:
- gebruik diverse (merken) SD kaartjes ( max 2 GB )
- formatteer de SD kaartjes m.b.v. de LX7007 (zie hoofdstuk 2.3.3.25 - SD card formatting)
- doe een hard- / factory reset (al het geheugen wordt gewist, firmware blijft wel)
- doe dit door de [MC] en [EVENT] knop tegelijk vast te houden tijdens het aanzetten.

Succes Smile
Gewijzigd door Dennis Schouten op 30-04-2020 22:15
 
www.aviationsupplies.eu
dingetje
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 02-05-2020 23:02
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

Bedankt Dennis, ga ik mee aan de slag. Maar ik vermoed dat het op een Lxe sessie uit gaat draaien, via een kaboltje dus.
Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.07 seconden