| 28-03-2024 | 15:54
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Kentekenplicht agrarische voertuigen
NickV
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2021 21:43
Lid

Berichten: 9
Sinds: 16.10.08

https://www.nu.nl...en-op.html

Grosso modo moet alles dat harder dan een wandelaar - sneller dan 6 kilometer per uur - en op de openbare weg rijdt, geregistreerd worden. Zowel het begrip voertuig als het begrip openbare weg is veel breder dan je op het eerste gezicht zou denken. "De openbare weg is bijvoorbeeld ook eigen terrein dat toegankelijk is voor anderen."


Zou dit dan inhouden dat ook landbouwvoertuigen op zweefvliegterreinen voorzien moeten zijn van een kenteken? Momenteel kost de registratie hiervan slechts €18, maar na 31 december 2021 kan dit oplopen tot meer dan €140 per voertuig.

Daarnaast is er natuurlijk de WAM verzekering van de KNVvL die dekt momenteel ons rollend materieel, maar zodra je een veldvoertuig voorziet van een kenteken is deze ook verzekeringsplichtig?! zie:

Verzekeringsplicht: geef kenteken en meldcode door
Vanaf het moment dat u het kentekenbewijs heeft ontvangen, is uw voertuig op het kenteken verzekeringsplichtig. U moet het kentekennummer en de meldcode doorgeven aan uw verzekeraar, ook als uw voertuig al verzekerd is. Deze geeft aan ons door dat het voertuig is verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid (WA).


Heeft iemand op het forum ervaring? Heeft iemand al contact gehad met de KNVvL met betrekking tot de WAM-verzekering/opgave?
 
Sieb
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-11-2021 00:12
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Hoi Nick,

Ieder motorvoertuig, met of zonder kenteken, van tractor tot golfkar en van sloopauto tot zelfrijdende lier moet verzekerd zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid, ook op een vliegterrein ( want ook dat is openbaar terrein). Als je daarnaast ermee de weg opgaat waar de wegenverkeerwet van toepassing moet je ook nog eens aan aanvullende voorwaarden voldoen zoals het hebben van een kenteken, apk keuring, rijbewijs, etc

De KNVvL afdeling zweefvliegen heeft een collectieve WAM ( wet aansprakelijkheid motorrijtuigen) die dekking biedt op vliegterreinen (ook als er op delen van het vliegterrein de wegenverkeerswet van toepassing is zoals op militaire velden). Buiten het vliegterrein is er geen dekking.

De clubs dienen, als zij gebruik willen maken van dit collectief ( sommige clubs regelen dekking zelf elders) dan moeten ze de gegevens per voertuig opgeven aan het secretariaat van de afdeling ( dit gaat via clubsecretaris en gebeurt al vele jaren). Staat er nu dus een tractor ineens op kenteken dat geef je dat kenteken nu door ipv chassinummer oid.
Er verandert dus verder niets.

Gr Sieb
Csie verzekeringszaken
 
www.acvz.nl
Sieb
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-11-2021 00:33
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ps: het is dus niet verplicht om een tractor welke alleen op je vliegterrein blijft te voorzien van een kenteken. Echter het kan wel slim zijn om toch tijdig een kenteken aan te vragen.

De kosten zijn nu laag en de tractor hoeft niet gekeurd te worden. Na 31.12. 2021 is niet alleen het aanvragen duurder maar dient de tractor ook gekeurd te worden door de RDW. En om aan keuringseisen te voldoen zal je waarschijnlijk ook nog kosten moeten maken ( verlichting aanbrengen, driehoek plaatsen en andere zaken).

Een tractor met een kenteken zal bij verkoop meer opbrengen dan eentje zonder ( want dan moet de koper hem met alle eisen van dien op kenteken laten zetten). Bij de ACvZ hebben we daarom besloten om beide tractoren op kenteken te laten zetten. Is vrij eenvoudig als je eHerkenning gebruikt ( want moet op naam van rechtspersoon worden gezet)
Hier staat verder alles:

https://www.rdw.n...voertuigen
Gewijzigd door Sieb op 23-11-2021 00:35
 
www.acvz.nl
kloppertjes
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-11-2021 09:44
Lid

Berichten: 223
Sinds: 01.09.08

Sieb schreef:
Ps: het is dus niet verplicht om een tractor welke alleen op je vliegterrein blijft te voorzien van een kenteken. Echter het kan wel slim zijn om toch tijdig een kenteken aan te vragen.


Daar zou ik toch even de kanttekening bij zetten dat als (een deel van) het terrein als openbaar toegankelijk terrein geïnterpreteerd zou kunnen worden door een overijverige bromsnor of BOA die trekker/tractor of overig voertuig maar beter van een kenteken voorzien kan worden. De strip is vaak uitbundig voorzien van "verboden toegang voor onbevoegden" bordjes, ook ivm de vliegveiligheid, maar die trekker ook wel eens over bijvoorbeeld de voor het publiek toegankelijke parkeerplaats bij het clubhuis of hangaar rijd om een aanhanger of lier oid te verplaatsen moet hij daar WEL voorzien zijn van een kenteken. Ik zou niet uitgaan van redelijkheid van ambtenaren. Want soms tref je net de verkeerde op het verkeerde moment.
Gewijzigd door kloppertjes op 23-11-2021 09:44
Ivar Klop
 
Sieb
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 24-11-2021 09:16
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Dat klopt Ivar. Maar een vliegbasis ( zoals Volkel) is een niet voor publiek toegankelijk terrein ( alles binnen de hekken en achter de poort). Het is aan de basiscommandant om te bepalen wat de regels op “zijn eigen terrein” zijn. Dus als je daar gedoe met marechaussee wil voorkomen doet de lokale club er goed aan om de commandant te vragen voor bepaalde voertuigen afwijkende bepalingen toe te staan van wat volgens de WvW gelden.
 
www.acvz.nl
Erik
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-11-2021 17:53
Lid

Berichten: 124
Sinds: 02.09.08

kloppertjes schreef:
Sieb schreef:
Ps: het is dus niet verplicht om een tractor welke alleen op je vliegterrein blijft te voorzien van een kenteken. Echter het kan wel slim zijn om toch tijdig een kenteken aan te vragen.


Daar zou ik toch even de kanttekening bij zetten dat als (een deel van) het terrein als openbaar toegankelijk terrein geïnterpreteerd zou kunnen worden door een overijverige bromsnor of BOA die trekker/tractor of overig voertuig maar beter van een kenteken voorzien kan worden. De strip is vaak uitbundig voorzien van "verboden toegang voor onbevoegden" bordjes, ook ivm de vliegveiligheid, maar die trekker ook wel eens over bijvoorbeeld de voor het publiek toegankelijke parkeerplaats bij het clubhuis of hangaar rijd om een aanhanger of lier oid te verplaatsen moet hij daar WEL voorzien zijn van een kenteken. Ik zou niet uitgaan van redelijkheid van ambtenaren. Want soms tref je net de verkeerde op het verkeerde moment.


Bordjes zijn niet voldoende; het terrein moet afgesloten zijn (met bv een hek of ketting). Anders kenteken/verlichting/driehoek/etc-plicht.
Idem heftrucks op bedrijfsterreinen.
Overigens zal de bottleneck vanaf 1-1-22 niet de kosten zijn, maar de keuring*... van een voertuig zonder typeplaatje/papieren....en je voertuig onverkoopbaar blijkt...
* tot 1-1-22 is geen keuring nodig en krijg je zo een kenteken
Gewijzigd door Erik op 25-11-2021 18:04
 
Sieb
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-11-2021 08:08
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

Ik vraag me even af welke wegen op zweefvliegvelden onder de noemer “openbare weg” vallen….
https://www.dirkz...-wegenwet/
Gewijzigd door Sieb op 26-11-2021 09:08
 
www.acvz.nl
Sieb
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-12-2021 21:03
Lid

Berichten: 641
Sinds: 28.11.08

https://www.nu.nl...en-op.html

Het blijft allemaal wat verwarrend dus wordt er vanuit de KNVvL ( ism de csie juridische zaken) ook nog even breed onderzocht hoe eea nu precies in elkaar zit en wat wijsheid is: wel of niet registreren.



 
www.acvz.nl
Alex Landman
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-03-2022 22:38
Lid

Berichten: 152
Sinds: 11.09.08

Voor € 18,00/voertuig hebben we alles op kenteken laten zetten. Kan bij een eventule verkoop ook handig zijn.
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.08 seconden