| 16-05-2025 | 00:05
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 3

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,418
· Nieuwste lid: gyrowoody
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
OptiClip met Zeiss Skylet glazen
NicoB
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2022 01:51
Lid

Sinds: 28.03.13

Ik heb een multifocale bril en loop al enkele jaren te klooien met gepolariseerde clip-on zonnebrillen.
Mijn opticien adviseert mij een OptiClip zonnebril met Zeiss Skylet glazen.
Heeft iemand ervaring met Zeiss Skylet glazen evt. i.c.m. het OptiClip systeem?
Gewijzigd door NicoB op 04-06-2022 16:04

Kremers
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2022 09:19
Lid

Sinds: 24.06.20

Ik vlieg nu ongeveer een jaar met een zonnebril van seregenti met zeis skylet fun glazen. Erg tevreden mee, erg hoog contrast en perfect voor het zweefvliegen.
Prima geholpen bij @ https://vliegbril.nl/

https://www.zeiss.nl/vision-care/voor-oogzorgprofessionals/producten-en-diensten/zonnebrilglazen-en-filterglazen/zeiss-gekleurde-zonneglazen/skylet.html

Fuchur
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-05-2022 10:11
Superbeheerder

Sinds: 26.08.12

Mijn favoriete glazen voor vliegen zijn nog altijd de Zeiss Skylet Road.
Opticlip geen ervaring mee. Maar mag er binnenkort ook wellicht aan gaan geloven ;-)
Gewijzigd door Fuchur op 13-05-2022 10:11
CU under the Cu
-------------------------
Frank Schellenberg
GLC Illustrious
-------------------------

Zweefportaal gebruikersvoorwaarden

frank.schellenberg.nl
Jens
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-05-2022 17:59
Lid

Sinds: 07.10.08

Ik zou de voorkeur hebben voor een losse zonnebril naast de bril op sterkte. Op deze manier voldoe ik al voor 2/3 aan de regelgeving dat je naast de zonnebril nog 2 extra niet gekleurde brillen mee hebt voor het geval er 2 zoekraken tijdens het vliegen.

Ik vlieg al jaren met een Oakley met VR28 glas + Black Iridium coating. Deze is vrij donker (fijn bij blauw weer) en heeft echt mega hoog contrast zodat je zelfs bij blauw weer waasjes kan zien. Voordeel van de Oakley is dat ze door gebruik van prisma’s in het glas de ronding groter kunnen maken dan conventionele glazen waardoor je voor een goed afsluitend bril kan kiezen ook bij grotere sterktes dan bijvoorbeeld -2.5 bij een Serengeti. Bij hun zie je dan ook alleen de rechte monturen aanbieden voor de grotere sterktes.

Heb de vervanger (nieuw naam?) van de VR28 bij Oakley nog niet gevonden maar zal binnenkort weer eens op onderzoek uit.

En ik zal zo even een setje daglenzen bij mijn vliegpapieren ik gooien voor het geval ik tijdens het vliegen beide brillen kwijtraak.

*Met een clip-on heb je natuurlijk nog maar 1 normale bril extra nodig naast je normale bril.
Gewijzigd door Jens op 14-05-2022 18:05

NicoB
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 04-06-2022 16:20
Lid

Ik heb gekozen voor de OptiClip met een mat zwart montuur en Zeiss Skylet Road glazen.
Hier moet je opletten als je ook een clip wilt aanschaffen:
- Alleen te verkrijgen via de opticien.
- Je bestaande bril moet worden opgestuurd.
- De prijzen kunnen per opticien sterk verschillen.
In mijn woonplaats varieert de prijs tussen € 104,00 en € 189,00! Het loont daarom zeker de moeite om even rond te kijken welke opticien de OptiClip kan leveren en tegen welke prijs.

i.ibb.co/fXyLXGR/20220604-161452.jpg
Het uiteindelijke resultaat

Gewijzigd door NicoB op 05-06-2022 10:29

kloppertjes
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-06-2022 01:16
Lid

Sinds: 01.09.08

Jens schreef:
Ik zou de voorkeur hebben voor een losse zonnebril naast de bril op sterkte. Op deze manier voldoe ik al voor 2/3 aan de regelgeving dat je naast de zonnebril nog 2 extra niet gekleurde brillen mee hebt voor het geval er 2 zoekraken tijdens het vliegen.

Ik vlieg al jaren met een Oakley met VR28 glas + Black Iridium coating. Deze is vrij donker (fijn bij blauw weer) en heeft echt mega hoog contrast zodat je zelfs bij blauw weer waasjes kan zien. Voordeel van de Oakley is dat ze door gebruik van prisma’s in het glas de ronding groter kunnen maken dan conventionele glazen waardoor je voor een goed afsluitend bril kan kiezen ook bij grotere sterktes dan bijvoorbeeld -2.5 bij een Serengeti. Bij hun zie je dan ook alleen de rechte monturen aanbieden voor de grotere sterktes.

Heb de vervanger (nieuw naam?) van de VR28 bij Oakley nog niet gevonden maar zal binnenkort weer eens op onderzoek uit.

En ik zal zo even een setje daglenzen bij mijn vliegpapieren ik gooien voor het geval ik tijdens het vliegen beide brillen kwijtraak.

*Met een clip-on heb je natuurlijk nog maar 1 normale bril extra nodig naast je normale bril.

Ik ben toch even benieuwd waar volgens jou in de regels staat dat je naast de zonnebril 2 niet gekleurde brillen mee moet hebben. Uit de EASA "easy access rules" versie Juni 2020

(In dit geval voor Distance vision, maar de tekst over reserve bril is hetzelfde)
VDL Wear corrective lenses and carry a spare set of spectacles
Correction for defective distant vision: whilst exercising the privileges of the licence, the
holder of the medical certificate should wear spectacles or contact lenses that correct for
defective distant vision as examined and approved by the AeMC, AME or GMP. Contact
lenses may not be worn until cleared to do so by the AeMC, AME or GMP. A spare set of
spectacles, approved by the AeMC, AME or GMP, should be readily available

Ik interpreteer dat als zijnde je draagt een (zonne)bril op de sterkte die is goedgekeurd door de arts bij de keuring als bril 1 en dient daarnaast een 2e bril bij je te hebben. Daar staat niets bij of één van deze brillen wel of niet gekleurde glazen mag hebben. Heb ook nooit iemand dat anders horen interpreteren. Hoor het natuurlijk graag als ik het fout heb.

En uit VERORDENING (EU) Nr. 1178/2011 (Versie 2022-01-13 MED.B.070 Visueel systeem paragraaf (g) Brillen en contactlenzen

1)
Indien voldoende visuele functie uitsluitend met gebruikmaking van correctie wordt bereikt, moeten de bril of contactlenzen een optimale visuele functie bieden, goed verdragen worden en geschikt zijn voor het vliegen.

2)
Er mag niet meer dan één bril worden gebruikt om te voldoen aan de visuele eisen bij het uitoefenen van de aan het (de) toepasselijke bewijs (bewijzen) van bevoegdheid verbonden bevoegdheden.

3)
Voor verziendheid moeten een bril of contactlenzen worden gedragen tijdens het uitoefenen aan het (de) toepasselijke bewijs (bewijzen) van bevoegdheid verbonden bevoegdheden.

4)
Voor bijziendheid moet een bril beschikbaar worden gehouden tijdens de uitoefening van de aan het (de) toepasselijke bewijs (bewijzen) van bevoegdheid verbonden bevoegdheden.

5)
Een even sterk corrigerende reservebril, voor ver- of bijziendheid, moet klaar liggen voor direct gebruik tijdens de uitoefening van de aan het (de) toepasselijke bewijs (bewijzen) van bevoegdheid verbonden bevoegdheden.

6)
indien bij het uitoefenen van de aan het (de) toepasselijke bewijs (bewijzen) van bevoegdheid verbonden bevoegdheden contactlenzen worden gedragen, moeten deze bestemd zijn voor verziendheid, en monofocaal, niet-getint en goed te verdragen zijn.

7)
Aanvragers met een grote refractieafwijking dienen contactlenzen of brillenglazen met hoge index te gebruiken.

8)
Orthokeratologische lenzen mogen niet worden gebruikt.

Ook daar dus niets over de kleur van de glazen, alleen over de sterkte van de correctie.
Gewijzigd door kloppertjes op 15-06-2022 01:18
Ivar Klop

NicoB
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-06-2022 10:16
Lid

Ik heb mijn twijfels over het nut van een 2e bril binnen handbereik tijdens het zweefvliegen. De kans dat je je bril tijdens de vlucht verliest is uitermate klein. Natuurlijk kan het gebeuren dat ie van je hoofd glijdt door g-krachten, ongewone vliegstanden of domweg door een petje op te zetten.
Het gebruik van een brillenkoord heeft dan meer effect, lijkt mij.
Cool
Gewijzigd door NicoB op 15-06-2022 10:18

Erik
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-06-2022 13:46
Lid

Sinds: 02.09.08

@Ivar:
Dat klopt; dat staat ook nergens en is nooit 'voor piloten beschikbaar' gepubliceerd.
Dat is een NL ILT/AME afspraak over brilrestricties: zie onderin de bijlage/link:
https://www.dropb...1.pdf?dl=0

Bizar dat we ons aan regelgeving moeten houden die niet voor ons ter beschikking/inzage staat.
Over die publicatie heb ik al eens een rechtzaak gevoerd, en gewonnen...
Gewijzigd door Erik op 15-06-2022 13:54

kloppertjes
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-06-2022 23:24
Lid

Erik schreef:
@Ivar:
Dat klopt; dat staat ook nergens en is nooit 'voor piloten beschikbaar' gepubliceerd.
Dat is een NL ILT/AME afspraak over brilrestricties: zie onderin de bijlage/link:
https://www.dropb...1.pdf?dl=0

Bizar dat we ons aan regelgeving moeten houden die niet voor ons ter beschikking/inzage staat.
Over die publicatie heb ik al eens een rechtzaak gevoerd, en gewonnen...

Aangezien die bepaling dus gewoon nergens in MED.B.070 staat (Ik kan het zelfs in draft versies niet terugvinden) is dat dus eigen interpretatie van ILT en uiteindelijk dus niet te handhaven. Ben toch wel heel benieuwd hoe ILT op die interpretatie is gekomen. (en zoals je zegt, heel vreemd dat wij als vliegers dus schijnbaar aan niet bestaande en niet gepubliceerde regels worden gehouden).

Overigens, zelfs dat ILT document interpreteer ik alleen als "de tweede bril aan boord moet een gewone bril zijn" maar niet dat je naast die gewone reserve bril dan nog een gewone reserve-reserve bril moet hebben.
Gewijzigd door kloppertjes op 15-06-2022 23:37
Ivar Klop

kloppertjes
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-06-2022 23:36
Lid

NicoB schreef:
Ik heb mijn twijfels over het nut van een 2e bril binnen handbereik tijdens het zweefvliegen. De kans dat je je bril tijdens de vlucht verliest is uitermate klein. Natuurlijk kan het gebeuren dat ie van je hoofd glijdt door g-krachten, ongewone vliegstanden of domweg door een petje op te zetten.
Het gebruik van een brillenkoord heeft dan meer effect, lijkt mij.
Cool

Tja, uiteindelijk gevalletje beter mee als om verlegen. Denk dat iedereen die een bril draagt het ding wel eens op een onhandig moment per ongeluk (bijna) van z'n neus heeft geslagen. En denk dat de interpretatie ook is dat als je laat vliegt en het begint wat schemerig te worden je dan beter een gewone bril bij je kunt hebben. (waarom je dan nog in de lucht bent is een tweede.)
Ivar Klop

Wiebe Bosman
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 27-08-2022 08:28

Lid

Sinds: 03.10.08

@Erik, tof dat je een rechtzaak hebt gewonnen. Bedankt voor de moeite.

Leuke nuttige thread wederom, dacht ik log weer eens in een keer, na een paar maanden zomer Clap

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.11 seconden