Voor onze vereniging (Gilze) ben ik momenteel aan het onderzoeken hoe je het best een afweging maakt OF en zo ja WELKE clubvliegtuigen je wil verzekeren. Hierbij doel ik op de cascoverzekering zoals die bijvoorbeeld worden aangeboden door De Luchtvaart Onderlinge of Driessen & Rappange. Zoals bij veel onderwerpen lopen de meningen in een vereniging hierover sterk uiteen. Veel komt neer op de vraag "Hoeveel risico vind je aanvaardbaar?"
Graag zou ik willen leren van andere verenigingen hoe ze deze afweging hebben gemaakt:
1. Hebben jullie de gehele vloot verzekerd, slechts een deel of helemaal niet?
2. Indien jullie een deel verzekerd hebben, op basis van wel criterium / welke criteria maak je een keuze tussen welke kist je wel en welke je niet verzekert?
3. Welke andere tips wil je kwijt bij het maken van de afweging?
Ik stel elke reactie (via PB of hieronder) heel erg op prijs!
Zweefvliegtuigen worden steeds duurder, ook de gebruikte; veel meer dan inflatie.
Werkuren van professionele schade reparateurs zijn eveneens tot grote hoogte gestegen.
Als een club schades niet in eigen beheer kan en mag repareren, dan is een toestel al bij een ogenschijnlijk kleine schade snel richting total loss. Bij relatief goedkope toestellen wordt dat punt het eerst bereikt.
Verzekeren kost grosso modo ca 2% per jaar.
De kans op schade ligt iets onder de 5%
Die 5% geldt voor een grote groep; als een slechte kans een individuele club treft kunnen de gevolgen groot zijn.
Goed veiligheids beleid kan zeker schade beperken.
Schade die je moeilijk of niet zelf kunt dragen, kun je beter maar verzekeren.
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.03 seconden
Officiële Website van de
Afdeling Zweefvliegen KNVvL
Houttuinlaan 16a, 3447 GM Woerden