| 19-04-2025 | 23:45
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 7

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,418
· Nieuwste lid: gyrowoody
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
Waardevol archief en tips van voorgaande jaren op social media kan dat?
ronwo
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 25-10-2024 20:22
Lid

Sinds: 02.09.08

Ik gebruikte vroeger en nu nog dit "ouderwetse" medium om te zoeken naar tips en oplossingen voor problemen die ik zoal tegenkwam bij het klussen aan vliegtuigen en van alles wat er mee van doen heeft. Dat deed ik nog vaker ook op het Duitse zweefvliegforum.
Vaak kon je dan door te zoeken al een hoop problemen oplossen of dingen te weten komen zonder opnieuw een vraag te moeten plaatsen.
Helaas is dit forum wat minder qua omvang dan het Duitse zweefvliegforum en nog erger: het Duitse zweefvliegforum is al een tijdje uit de lucht. Al schijnen er wel voornemens te zijn het ooit weer beschikbaar te maken. Voor mij bevatte dat forum in elk geval een schat aan informatie voor van alles, vooral op technisch gebied, maar ook over vliegeigenschappen van kisten, overlandvliegen enz. Nou ben ik ook technicus, dus dat maakt het wellicht wat anders.
Behalve dat ik van de oude stempel ben heb ik ook nog eens een bloed hekel aan de Big Tech bedrijven dus is mijn vraag: bestaan er op social media ook waardevolle archieven die je vele jaren later nog kunt doorspitten op zoek naar een oplossing voor jouw probleem?
Ik gebruik geen Whatsapp of Facebook en wil dat ook niet gaan doen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat die platformen een vergelijkbaar archief van tips en kennis opbouwen als wat de fora nog doen of deden.
Ik zie wel dat er bijvoorbeeld op Facebook, zoals er voorheen en nog steeds Yahoo groepen zijn voor een aantal type vliegtuigen, maar ik zou niet weten of je daar ook over 10 jaar nog info kan terugvinden die nu gepost worden.
Dat kan namelijk op dit forum wel en kon op het Duitse forum ook.

Wellicht ben ik te oud en te paranoïde, maar dat kunnen jullie me dan vast wel vertellen.Smile

Ron

Johan van Dijk
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-10-2024 10:15
Lid

Hallo Ron,

Van vroeger, toen er nog geen PC's ed waren, las ik de nieuwsgroepen die er toen waren. Deze konden we lezen via een UNIX mainframe en een RS232 werkstation. Een van deze groepen was bijvoorbeeld rec.aviation.soaring Er waren er ook in andere talen. Later heeft Google deze nieuwsgroepen een plek gegeven https://groups.go...ring/about of
https://groups.go....luftfahrt
Wat ik er van begrepen heb is, dat Google deze nog wel laat zien, maar dat er geen nieuwe berichten meer geplaatst kunnen worden.

Mvg Johan
www.shzv.nl

www.shzv.nl
Johan van Dijk
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-10-2024 10:17
Lid

https://support.g...t&rd=1
www.shzv.nl

www.shzv.nl
ronwo
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 26-10-2024 21:13
Lid

Dag Johan,

ik was/ben bekend met de google groups en yahoo groups. Google is gestopt maar nog wel doorzoekbaar zie ik ( voor hoe lang nog?) en er is nog wel beperkt wat actief bv hier: https://groups.io/g/LSgliders

Nu zijn jij en ik van de oude garde en ik vroeg me af of er een "moderne" opvolger was van die nieuwsgroepen in social media. Dat noemt namelijk Google ook als de reden waarom ze zijn gestopt met de groepen....Fijn voor degenen die social media van belang vinden, maar ik wil gewoon informatie kunnen vinden over iets wat ik niet weet. Daar waren die fora en groepen heel nuttig voor.
Ik zie wel dat er vaak iets via facebook wordt gedaan zoals info over wedstrijdenSad , dat moet ik dan maar missen. ook al doe ik niets met wedstrijden is het juist wel leuk om te kunnen kijken wat er gebeurd en wie er wat doet. Maar ik zie FB helemaal niet zitten dus dan maar niet ....
Ik heb een LS3 en daar is een facebook groep van. Daar staan soms best handige dingen in die ik zonder account ook kan zien, maar ik houd me verre van FB gezien de voorwaarden van dergelijke platforms. (Ik begreep overigens dat FB voor oudjes was en dat jongeren daar ook al lang niet meer komen, maar dat terzijde...)

Ik vraag me dan ook af of die nieuwe media qua nut hetzelfde biedt als de oude forums/nieuwsgroepen of daarvoor nog bulletinboards. Kletspraat heeft ook vast een functie, maar nuttige info lijkt me zinvoller. Opnieuw wielen uitvinden is zonde van de tijd en de moeite lijkt me.
Er zijn overigens wel beperkt wat Youtube filmpjes te vinden over bijvoorbeeld onderhoud, maar dat is vaak nogal algemeen of ze laten een aanpak zien waarvan ik met reden kan aangeven dat het niet zo handig is. De meeste filmpjes zijn van vluchten. Leuk om te bekijken, maar na 10 Alpenvluchten filmpjes heb ik het ook wel weer gezien. Ik doe het toch liever zelfSmile, dat blijft het mooiste.

Ik heb het idee dat het grootste deel van de mensen die ik tegenkom de godganse dag met hun telefoon bezig zijn. Wellicht is dat heel nuttig, maar ik hoor nooit dat je daar tips kunt of ervaringen kunt vinden zoals op de ouderwetse fora/nieuwsgroepen enz. Hooguit over actuele dingen, mededelingen, afspraken , plaatjes, filmpjes etc. En hoe lang die gegevens dan nog terug te vinden zijn? Meer dan 10 jaar? Dus ook in dat opzicht voor wat ik zoek een nutteloos medium.
Concreet voorbeeld: ik heb geen betrueungsvertrag van DG. Waarom niet? Vaak kunnen ze niet eens leveren wat je nodig hebt en die zg nieuwe handboeken zijn gewoon kopieën van de oude handboeken. Gelukkig weet ik inmiddels wel waar je allerlei vervangende onderdelen kunt kopen. Dankzij die ouderwetse fora. Maar ook als je geen DG hebt is het handig om te kunnen nalezen hoe je iets aan een kist moet demonteren, of hoe je dingen in een vleugel kunt vervangen zonder gaten te hoeven maken enz. Ook als je zelf een flasher zou willen maken was er veel te vinden . Vooral ook waarom het toch niet zo goed werkte....
Is dat op bijvoorbeeld Whatsapp of elders te vinden? Ik denk van niet.

Maar ik hoor graag dat ik me daarin vergis.

mvgr, Ron

Johan van Dijk
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-11-2024 11:15
Lid

Hallo Ron,

Ik begrijp je helemaal en zelf ben ik het spoor ook vaak van bijster. Waar nog meer informatie te vinden is, daarmee kan ik je helaas niet helpen. Misschien dat andere lezers hier meer van nut kunnen zijn?
Ik heb Whatsapp en Facebook en ben voorlopig niet van plan om nog meer te gaan doen. Om de simpele reden dat ik nu al het eea niet meer goed kan volgen. Nog meer van hetzelfde, maar net iets anders ..... Er zijn nu eenmaal redenen, inzichten, om iets op een andere manier te doen op andere nieuwere plekken. Die ik dan ook weer niet begrijp, want als iets goed is, waarom veranderen?

Mvg Johan
www.shzv.nl

www.shzv.nl
Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.07 seconden