| 16-04-2024 | 19:17
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,396
· Nieuwste lid: Karel Gerritse
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
VO examen dd 13 februari 2010
Jan de Hulster
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-02-2010 22:13
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Je kan het hier bekijken.


https://www.zweef...Fvoorjaar/
 
fixalot
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 09:43
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 235
Sinds: 11.03.09

En heeft iemand ook de antwoorden van het Aerodynamica examen ???
 
www.zvcvolkel.nl
Jan Ritsma
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 10:29
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

fixalot schreef:
En heeft iemand ook de antwoorden van het Aerodynamica examen ???


Van die antwoorden moet je je niet al te veel voorstellen.
http://www.zweefv...mp;start=0
 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
kobus
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 10:48
Lid

Berichten: 74
Sinds: 17.04.09

Jan Ritsma schreef dit:
Van die antwoorden moet je je niet al te veel voorstellen.
http://www.zweefv...


Verder schreef Jan (op zijn eigen site):
Verder is een witte boog het gebied waarin flaps gegeven kunnen worden. De antwoorden hebben het over het openen van kleppen.

Het boek Theorie van het Zweefvliegen geeft aan dat je bij de witte boog de kleppen mag gebruiken. Het antwoord is dus niet fout.

Verder vind ik het erg kort door de bocht, Jan, om op basis van één onderdeel (waar aanwijsbaar één fout in staat +/- 80 m) te veronderstellen dat de antwoorden niet veel voorstellen. Temeer omdat je op je eigen site zelf aangeeft maar één onderdeel van het examen te hebben bekeken...............
Gewijzigd door kobus op 16-02-2010 10:55
 
arjanvd
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 11:53
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

Jacques schreef:
Verder schreef Jan (op zijn eigen site):
Verder is een witte boog het gebied waarin flaps gegeven kunnen worden. De antwoorden hebben het over het openen van kleppen.

Het boek Theorie van het Zweefvliegen geeft aan dat je bij de witte boog de kleppen mag gebruiken. Het antwoord is dus niet fout.

.


CS22: certification specifications for sailplanes:

CS 22.1545 Air-speed indicator (See AMC 22.1545)
Each air-speed indicator must show the following markings:
(a) For VNE, a radial red line. If VNE varies with altitude, there must be a means to indicate to the pilot the appropriate limitations throughout the operating altitude range. (See AMC 22.1545(a))
(b.) for the upper caution range a yellow arc extending from VNE to the allowable rough-air speed VRA;
(c) for the normal operating range, a green arc with the lower limit at 1.1 VS1 with maximum weight and for wing-flaps neutral (see AMC 22.335) and landing gear retracted and the upper limit at the rough-air speed VRA;
(d) for the wing-flap operating range, a white arc with the lower limit at the stall speed 1·1 VS0 for maximum weight and the upper limit at the allowable wing-flaps extended speed VFE;
(e) a yellow marking (triangle) for the lowest approach speed (at maximum weight without water ballast) recommended by the manufacturer;

FrownAls in het theorieboek de witte boog voor de remkleppen staat aangegeven zou ik het voor de kandidaten idd niet fout rekenen.
Gewijzigd door arjanvd op 16-02-2010 11:54
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Jan Ritsma
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 12:28
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

Jacques schreef:
Jan Ritsma schreef dit:
Van die antwoorden moet je je niet al te veel voorstellen.
http://www.zweefv...


Verder schreef Jan (op zijn eigen site):
Verder is een witte boog het gebied waarin flaps gegeven kunnen worden. De antwoorden hebben het over het openen van kleppen.

Het boek Theorie van het Zweefvliegen geeft aan dat je bij de witte boog de kleppen mag gebruiken. Het antwoord is dus niet fout.


Je vertrouwen in Nederlandse leerboeken over zweefvliegen is aandoenlijk.
Ik krijg kromme tenen als ik een instructeur die voor dit examen een 10 haalt iets aan een leerling hoor uitleggenHilarious
 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan de Hulster
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 12:32
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

http://www.civ.zw...h4_v11.pdf

het staat er inderdaad. (blz. 10)

maar het is dus fout in dat boek.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-02-2010 19:41
 
kobus
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 12:35
Lid

Berichten: 74
Sinds: 17.04.09

Ik schreef straks:

Verder vind ik het erg kort door de bocht, Jan, om op basis van één onderdeel (waar aanwijsbaar één fout in staat +/- 80 m) te veronderstellen dat de antwoorden niet veel voorstellen. Temeer omdat je op je eigen site zelf aangeeft maar één onderdeel van het examen te hebben bekeken...............


Hier reageer je niet op, Jan.


Arjan, bedankt voor je antwoord. Daar kan ik tenminste iets mee ......................
Gewijzigd door kobus op 16-02-2010 12:38
 
fixalot
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 12:46
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 235
Sinds: 11.03.09

VFE Top of white arc. Maximum flap extended speed (a different maximum speed may be specified for partial
flap extension

VS0 Bottom of white arc. Stall speed in landing configuration.

weisser BOGEN
Betriebsbereich der Flügelklappen, dessen untere Grenze die Überziehgeschwindigkeit 1,1 x VS0 bei Höchstmasse
und dessen obere Grenze die zulässige Höchstgeschwindigkeit für das Betätigen der Klappen VFE bildet.

van de winter site.
Gewijzigd door fixalot op 16-02-2010 12:47
 
www.zvcvolkel.nl
kobus
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 17:35
Lid

Berichten: 74
Sinds: 17.04.09

Jan z'n reactie op zijn eigen forum:

Ik had alleen het examen instrumenten vluchtig doorgelezen. Daar vind ik in de antwoorden niet één fout maar drie op een totaal van ongeveer 14 vragen. Dan ga ik twijfelen aan het kennisniveau van examinatoren die kennelijk toekomstige instructeurs het examen mogen afnemen . Jaques vindt dat kort door de bocht, ik niet. Als we onze "zelfregulering" in de zweefvliegerij willen behouden dan zullen er echt hogere eisen aan het kader moeten worden gesteld. Wat zijn die eisen eigenlijk voor een examinator die instructeurs examens mag afnemen?


Jan, correctie:
Ik was duidelijk, ik vond het kort door de bocht dat je een conclusie trok op basis van het doorlezen van één examen. Dat is alles.
Ik twijfel niet aan het kennisniveau van de examinatoren.
 
Jan de Hulster
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 18:19
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Jacques schreef:
Jan z'n reactie op zijn eigen forum:

Ik had alleen het examen instrumenten vluchtig doorgelezen. Daar vind ik in de antwoorden niet één fout maar drie op een totaal van ongeveer 14 vragen. Dan ga ik twijfelen aan het kennisniveau van examinatoren die kennelijk toekomstige instructeurs het examen mogen afnemen . Jaques vindt dat kort door de bocht, ik niet. Als we onze "zelfregulering" in de zweefvliegerij willen behouden dan zullen er echt hogere eisen aan het kader moeten worden gesteld. Wat zijn die eisen eigenlijk voor een examinator die instructeurs examens mag afnemen?


Jan, correctie:
Ik was duidelijk, ik vond het kort door de bocht dat je een conclusie trok op basis van het doorlezen van één examen. Dat is alles.
Ik twijfel niet aan het kennisniveau van de examinatoren.



De eisen die gesteld worden aan een examinator die instructeurs THEORIE en PRAKTIJK examen mogen afnemen zijn al zo'n 40 jaar:

http://www.brevet...nreglement

Zie artikel: 2.6 en als je alleen THEORIE voor VO zou willen mogen afnemen evt. art: 2.4


Kortom te vinden in het examen reglement van het KEI.
Dit reglement is 1 op 1 overgenomen uit de IVW/RLD reglementen van voor oktober 2004.

mvg,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-02-2010 18:25
 
arjanvd
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 16-02-2010 18:40
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 369
Sinds: 03.09.08

Jan Ritsma schreef dit:
Van die antwoorden moet je je niet al te veel voorstellen.
http://www.zweefv...

Je vertrouwen in Nederlandse leerboeken over zweefvliegen is aandoenlijk.
Ik krijg kromme tenen als ik een instructeur die voor dit examen een 10 haalt iets aan een leerling hoor uitleggenHilarious


Zie laatste pagina hoofdstuk instrumenten: "Besloten is de tekst in pdf-vorm beschikbaar te stellen, wat het aanbrengen van correcties mogelijk maakt. Opmerkingen en suggesties ten aanzien van de
tekst door gebruikers zijn zeker welkom."

De schrijvers van het boek staan blijkbaar open voor commentaarClap, hier kun je ook op een opbouwende manier gebruik van maken.
Arjan van Dijk
Venlo Eindhoven ZweefvliegClub
 
Jan de Hulster
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 20-02-2010 19:22
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

arjanvd schreef:
Jan Ritsma schreef dit:
Van die antwoorden moet je je niet al te veel voorstellen.
http://www.zweefv...

Je vertrouwen in Nederlandse leerboeken over zweefvliegen is aandoenlijk.
Ik krijg kromme tenen als ik een instructeur die voor dit examen een 10 haalt iets aan een leerling hoor uitleggenHilarious


Zie laatste pagina hoofdstuk instrumenten: "Besloten is de tekst in pdf-vorm beschikbaar te stellen, wat het aanbrengen van correcties mogelijk maakt. Opmerkingen en suggesties ten aanzien van de
tekst door gebruikers zijn zeker welkom."

De schrijvers van het boek staan blijkbaar open voor commentaarClap, hier kun je ook op een opbouwende manier gebruik van maken.


Geconstateerde fouten in examens kun je altijd opsturen richting CIV.
link: http://www.civ.zw...ontact.php
Deze zal ze dan naar de schrijvers van de desbetreffende hoofdtukken doorsturen.
indien het examen nog "loopt" kan dat ook. Het is dan aan de opstellende examinatoren van dat vak / en de voorzitter van de examencommissie wat er mee gedaan wordt ter correctie.
 
Jan de Hulster
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 01-06-2010 16:55
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Ter informatie:
Geconstateerde fouten in de tekst betreffende snelheidsmeter in het hoofdstuk Instrument zijn gecorrigeerd.

link: VO: http://www.civ.zw...h4_v12.pdf
en GPL:http://www.civ.zw...h4_v12.pdf



Algemeen:
Fouten op de CIV website, die in DIGITALE teksten van het boek Theorie van het Zweefvliegen worden aangetroffen, zullen worden gecorrigeerd indien duidelijk wordt aangegeven:
-waar het fout staat
-wat er dan wel zou moeten staan
-Op basis van een duidelijke bronvermelding.
In dit geval werd EASA als bron gebruikt voor de correcties.

mvg,

Jan de Hulster
Gewijzigd door Jan de Hulster op 01-06-2010 22:51
 
stephanevdv
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-08-2010 15:35
Lid

Berichten: 10
Sinds: 07.11.08

Kleppen vs. welvingskleppen:

Tja, die fout stond er al in de eerste uitgave van "Theorie van het zweefvliegen" (1984)... Het is feitelijk meer een onvolledigheid, er moest gewoon staan "welvingskleppen" ipv. "kleppen". Door de term "geopend" (i.p.v. "neergelaten"Wink zijn er blijkbaar heel wat mensen die dan automatisch aan de "remkleppen" dachten. Maar dat heeft er nooit gestaan.

Is er in gans die tijd niemand over gevallen dat de witte boog elleen op toestellen met welvingskleppen voorkomt?
 
Jan Ritsma
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-08-2010 16:35
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 1621
Sinds: 09.09.08

stephanevdv schreef:
Kleppen vs. welvingskleppen:

Tja, die fout stond er al in de eerste uitgave van "Theorie van het zweefvliegen" (1984)... Het is feitelijk meer een onvolledigheid, er moest gewoon staan "welvingskleppen" ipv. "kleppen". Door de term "geopend" (i.p.v. "neergelaten"Wink zijn er blijkbaar heel wat mensen die dan automatisch aan de "remkleppen" dachten. Maar dat heeft er nooit gestaan.


Het vervelende is dat er onder die "heel wat mensen" zich examinatoren bevinden die kennelijk hun kennis uit het zelfde boek gehaald hebben en niet boven de stof staan.

Is er in gans die tijd niemand over gevallen dat de witte boog alleen op toestellen met welvingskleppen voorkomt?


Nee, er staat ergens dat die witte boog niet in ieder zweefvliegtuig op de snelheidsmeter voorkomt.
Kennelijk wist de boekschrijver zelf met "dat verschijnsel" zich geen raadWink
Gewijzigd door Jan Ritsma op 15-08-2010 16:35
Jan Ritsma

 
http://www.zweefvliegenonline.nl/kpn/
Jan de Hulster
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-08-2010 20:29
Lid

Berichten: 1756
Sinds: 03.09.08

Als jullie (Jan Ritsma en Stephanevdv en evt. anderen) de rest van de theorie stof (GPL en VO) ook nog even nalopen dan komt het vast wel helemaal goed.

En liefst volgens dit principe:
Algemeen:
Fouten op de CIV website, die in DIGITALE teksten van het boek Theorie van het Zweefvliegen worden aangetroffen, zullen worden gecorrigeerd indien duidelijk wordt aangegeven:
-waar het fout staat
-wat er dan wel zou moeten staan
-Op basis van een duidelijke bronvermelding.


alvast bedankt,

link:
http://www.civ.zw...ticle_id=7 of
http://www.civ.zw...ticle_id=3

mvg.

Jan de Hulster/CIV.
Gewijzigd door Jan de Hulster op 15-08-2010 20:54
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.14 seconden