· Totaal aantal leden: 2,418 · Nieuwste lid: gyrowoody
CLR-opmerkingen bij TMZ en transponder
Waarschuwing: het stroomverbruik is volgens onze
voorlopige metingen fluctuerend tussen 400 en 750 mA en daarmee nog altijd een
groot probleem.
Waarschuwing: er is nog geen eenduidig advies te
geven voor de optimale plaatsing van de transponder-antenne. Er wordt nog
volop getest en er komen regelmatig nieuwe modellen antennes op de markt.
Bovendien moet bepaald worden of de ACAS functie (antenne op de romp) of radar
surveillance functie (antenne onderop de romp) het belangrijkst is. In het
geval van een dipool antenne speelt dit niet.
Waarschuwing: qua kosten moet u in uw overweging
meenemen dat onderhoud en inspectie van (mode S) transponders regelmatig en
door gespecialiseerde bedrijven uitgevoerd moeten worden.
Het ABZ is bezig alles op alles te zetten om nu
eindelijk eens, na anderhalf jaar, een reactie van de overheid te krijgen op
onze Road Map, die alle transponder-aspecten behandelt.
Een werkende transponder (vanaf 2008-03-31 Mode S)
is in een TMZ verplicht, maar zonder een transponder kan in principe ook een
klaring gevraagd worden (in dat geval is R/T natuurlijk verplicht).
In klasse D is een transponder niet verplicht, maar
wel R/T en een klaring. We zullen echter niet verbaasd moeten zijn als een
controller geen klaring wil geven als geen transponder gevoerd wordt. Hij kan
daar goede redenen voor hebben. De CLR werkt aan een procedure waarmee
(achteraf) formeel vraagtekens gesteld kunnen worden in het geval van een
dergelijke weigering en als het vermoeden bestaat dat daar geen goede gronden
voor waren.
Zeer waarschijnlijk zullen in zowel de TMZ
Eindhoven als de Maastricht TMA 1 (klasse D, net als de Maastricht TMA-2)
maatwerkafspraken gemaakt worden voor de lokale zweefvliegers.
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!