| 09-09-2024 | 02:46
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,398
· Nieuwste lid: DKINLAN
Dit seizoen 2020 nog twee SION/TABOE praktijkweken in juli op Malden !!
De SION/TABOE weken zijn dit jaar op Malden van 13 t/m 17 juli of van 20 t/m 24 juli.

Jawel, ondanks dat de corona het zweefvliegseizoen flink overhoop gehaald heeft organiseert de Nijac op hun thuisveld Malden nog twee overlandweken. Tijdens deze twee weken zijn SION of TABOE vliegers van harte welkom.

SION en TABOE zijn voor de meer ervaren zweefvliegers redelijk gevestigde begrippen binnen zweefvliegend Nederland. Maar SION en TABOE zijn juist bedoeld voor de minder ervaren zweefvlieger die na het behalen van zijn brevet verder wil. Ter herinnering, SION is bedoeld voor de beginnende overlandvlieger, tot zelfs eerste overland als je zelf een coach meeneemt.Bovenkant van de SION doelgroep heeft zo rond de 7 overlands. TABOE doelgroep is juist voor de zweefvlieger die al wat overlands gevlogen heeft en zich verder wil ontwikkelen in het overlandvliegen.  Zeg vanaf 5 overlands tot en met Junioren Wedstrijd Venlo niveau is de TABOE doelgroep.

Klik op "Lees meer"


Top dag OLC 30 mei 2020 (beste dag ooit ??)
Op deze dag zijn er voor de NL-OLC 143 vluchten aangemeld:

- 70 vluchten > 500 km
- 21 vluchten > 750 km
- 3 x 1000 km

Daguitslagen NL-OLC 30 mei 2020: KLIK (gesorteerd op afstand)


1012 km door Dirk Nieuwenhout & Ronald Termaat



Mark Leeuwenburg na 1000 km
Eindklassementen eerste NK ESport Zweefvliegen (Condor)

Na 9 wedstrijddagen, waarbij de beste 7 resultaten worden gescoord zijn de eindklassementen bekend. Onze felicitaties voor de ESport "vliegers" met een behaalde podiumplaats !

We we bedanken Sander, Wiek, Jens, Mira, Hans, sponsors en alle anderen die deze eerste ESport NK Zweefvliegen mogelijk hebben gemaakt. De livestreams met diverse gastsprekers waren bijzonder onderhoudend.

Ga voor de uitslagen en het terugkijken van de livestreams naar www.nkzweefvliegen.nl (er is nog een livestream aangekondigd voor de prijsuitreiking)



Enquête Commissie Veiligheid
Afdelings NieuwsOm een beter beeld te krijgen van de huidige stand van zaken op het gebied van melden en veiligheidscultuur vragen we jullie om via de onderstaande link de enquête in te vullen.


Binnen de Afdeling Zweefvliegen is recentelijk de nieuwe Commissie Veiligheid opgericht om een scala aan uitdagingen op dit vlak aan te pakken.
De Commissie gaat o.a. aan de slag met de onderwerpen melden en veiligheidscultuur. Deze onderwerpen zul je in de enquête terugvinden.

In de komende periode zal er meer informatie worden verspreid over en vanuit de nieuwe Commissie Veiligheid.

Alvast bedankt voor je tijd!

Met vriendelijke groet,

De Commissie Veiligheid Zweefvliegen (CVZ) en het Afdelingsbestuur Zweefvliegen (ABZ)
Eerste E-sport NK Zweefvliegen (Condor)

Vanaf 14 mei vindt het eerste Nederlands Kampioenschap Zweefvliegen online plaats. Door de Corona crisis geïnspireerd, zijn we met de organisatie van het 'echte' NK Zweefvliegen op zoek gegaan naar een alternatief. Inschrijven voor dit NK is open en kostenloos, maar vliegers met een uitnodiging of wildcard voor het echte NK hebben voorrang bij het inschrijven.

9 wedstrijden, 2 oefeningen, flaps of niet
Er worden 9 wedstrijden gevolgen verdeeld over data tussen 18 en 31 mei 2020. van deze 9 westrijden tellen de beste 7 resultaten. Het exacte schema wordt gepubliceerd op de webpagina van het NK Zweefvliegen. Op 14 en 15 mei zijn 2 oefendagen om bekend te raken met de landschappen en de werking van Condor. Er wordt gevlogen in 2 'klasses', namelijk met of zonder flaps. De eerste groep bestaat uit club, standaard en 20m klasse. De tweede uit 15m, 18m en open klasse. De twee groepen vliegen op aparte servers een eigen taak, maar wel in dezelfde weersomstandigheden.

Hoe werkt Condor?
Op de webpagina van NK zweefvliegen staat een korte uitleg van wat er nodig is om Condor te kunnen vliegen en mee te doen aan het E-sport NK Zweefvliegen. Tussendoor wordt er via de Dutch Condor Group (Facebook) veel geoefend waar je altijd kunt aanhaken om ervaring op te doen. Deelnemers die zich voor 30 april inschrijven en nog gèèn Condor Soaring Simulator hebben, kunnen 20% korting krijgen op de aanschaf van de software. Deze optie is terug te vinden in het inschrijfformulier.

Team E-NKZ

Meer informatie / aanmelden: www.nkzweefvliegen.nl

Besluitvorming over Lelystad Airport (utgesteld tot november 2021)
Vandaag is door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer verzonden over de Besluitvorming over Lelystad Airport. Om deze brief te lezen klik HIER.

In deze brief schrijft de Minister onder andere:
Daarom heb ik besloten om de openstelling van Lelystad Airport met een jaar uit te stellen tot november 2021. Dit heeft als voordeel dat bij opening van de luchthaven de tijdelijke laagvliegroutes niet nodig zijn en het biedt tevens duidelijkheid aan alle betrokken partijen.

Uitstelregeling ILT in verband met Covid-19
Vanwege de maatregelen die zijn genomen om verspreiding van Civod-19 tegen te gaan, heeft ILT op basis van richtlijnen van EASA een aantal geldigheidstermijnen verlengd. Over het algemeen zijn de vrijstellingen 4 maanden, of tot het einde van de vrijstelling (wat eerder passeert).

Lees het artikel op de CIV website: KLIK

S-FCL is door EASA op 4 maart 2020 gepubliceerd

Lees de nieuwe S-FCL: KLIK (Nederlandse vertaling)

Update 18 maart: De AMC & GM to Part-SFCL nu ook verschenen: KLIK

Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen staat hier: KLIK


The new Sailplane Pilot licensing rules have been published in the Official Journal of the European Union today.

In order to simplify operational and licensing requirements for balloons and sailplanes, EASA decided to remove these requirements from the more complex regulatory framework of Regulation (EU) No. 965/2012 and Regulation (EU) No 1178/2011, and to establish stand-alone regulations exclusively for balloons and sailplanes.

Air sport federations, industry, and national authorities supported EASA in developing the rules, resulting in the new regulations on air operations for sailplanes (Regulation (EU) 2018/1976, in force from 9 July 2019). This regulation has been amended now to include the revised flight-crew licensing requirements for sailplanes (Part-SFCL) and will enter in to force on 8 April 2020.

The regulation, including applicable operational and flight crew licensing requirements, is tailored to the respective activity: they are less complex, more flexible, and proportionate to the low complexity required for the operation and training for balloons. For example, the onerous air operator approval for commercial operations has been replaced by a declarative system. As regards flight crew licensing, the light-aircraft pilot licence (LAPL) for balloons was deleted. Among a number of achieved improvements, this change simplifies the overall licensing system allowing SPL holders to hold an LAPL medical certificate for non-commercial flights.


bron: CIV website

DTO-administratie en Samenvatting Part-FCL / DTO
OP de CIV website zijn twee documenten geplaatst die zullen helpen bij het voeren van de administratie van een DTO en het lezen van de FCL.

Samenvatting Part-FCL en Part-DTO: KLIK


Richtlijnen voor het inrichten en onderhouden van de DTO-administratie: KLIK



Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Verwerkingstijd: 0.02 seconden