Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Verbazing over EASA brevetten

Geplaatst door dirk corporaal op 18-11-2013 20:33
#21

Als het kiwa de brevetten gaat verstrekken en het CBR de examens afneemt, dan betekent dat het einde van betaalbaar zweefvliegen.

Er zijn een kleine vierduizend zweefvliegers. Jaarlijks halen ruim honderd zweefvliegers een GPL en zo'n twintig zweefvliegers de instructiebevoegdheid. Reken maar uit wat dat gaat kosten.

Voor het afleggen van het examen voor PPL(A) en (H) betaal je momenteel 97,-- euro per vak. Een LAPL(S) examen gaat dan voor 9 vakken zo'n 900,-- euro kosten. Tenminste als je in één keer voor alle vakken slaagt. Bij het PPL ligt het slagingspercentage op 67% (zie: http://www.cbr.nl/11061.pp). Bij de technicusopleiding kennen we deze praktijk al. De examens voor technicus kosten 107,-- euro per vak. Verlengen van de AML (iedere twee jaar) kost 117,50. Aangezien er maar weinig technici zijn kunnen de clubs deze bedragen voor hun technici nog wel betalen.

De huidige zweefvliegclubs worden straks ATO's (vliegscholen), maar onze clubs lijken absoluut niet op de reeds bestaande vliegscholen waar je voor een bedrag van meer dan 10.000,- euro een vliegbrevet kunt halen. Waarin verschillen de zweefvliegclubs van de vliegscholen:
> Bij de clubs wordt gratis theorie- en praktijkles gegeven door instructeurs die met plezier deze mooie sport op jongeren over willen dragen.
> Het onderhoud gebeurt door technici die puur uit liefde voor de sport en de club honderden uren per jaar besteden aan vakkundig onderhoud van de zweefvliegtuigen.
> De noodzakelijk theoretische kennis voor technicus, zweefvlieger en instructeur wordt geheel gratis voor iedereen beschikbaar op het internet geplaatst.
> Het afnemen van de examens voor het zweefvliegbewijs gebeurt door de clubs. De instructeurs van de ene club maken de vragen, instructeurs van een andere club beoordelen de vragen en zweefvliegexaminatoren nemen de examens af. Kosten 0,00 euro per vak.
> De opleiding voor instructeurs gebeurt door vrijwilligers. Slagingspercentage voorjaar 2013 66% voor de theorie-examens en bijna 95% voor het praktijkexamen. Alleen de reiskosten worden betaald.

Ooit was er een overheid die de waarde van al deze unieke werkzaamheden inzag en dat onderstreepte met een stevige subsidie. Wanneer de zweefvliegexamens via kiwa-brevetten en cbr-examens wordt uitgevoerd, dan wordt zweefvliegen een elitaire sport. De scholier of de student met een bijbaantje kan geen betaalbaar zweefvliegbrevet meer halen.

Beste staatssecretaris van IL&T, draai het vrijwilligerswerk van de zweefvliegclubs niet de nek om en laat de afdeling zelf de examens uitvoeren en de brevetten verstrekken. Het verleden heeft aangetoond dat wij dat kunnen.

Dirk Corporaal