Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Verbazing over EASA brevetten

Geplaatst door Raymond Teunissen op 21-11-2013 16:28
#24

Zoef schreef:
Tijd om na te denken over een EASA-GPL uitgegeven door een ander(goedkopere) lidstaat........
Desnoods daar opnieuw examen doen!


De LBA heeft inmiddels bevestigd dat de Nederlandse zweefvliegbewijzen, uitgegeven door het KEI, niet JAR-compliant zijn. De enige instantie die zo'n niet JAR-compliant nationaal vliegbrevet mag omzetten naar een EASA-SPL is, je raadt het al, de nationale autoriteit: ILenT.

Met je Nederlandse KEI-GPL naar Duitsland gaan en op basis daarvan een EASA-SPL laten uitgeven is niet mogelijk. Pas als je een Nederlands EASA-SPL hebt kun je dat probleemloos laten omzetten naar een Duits EASA-SPL. Moraal van dit verhaal: Eén keer diep in de buidel tasten om ILenT, KIWA en CBR gelukkig te maken en dan als een haas naar Düsseldorf om de hele zooi in te ruilen voor Duitse papieren.

Blijft over je medische dossier: Dat moet dan ook overgezet worden naar Duitsland, maar daar biedt PART-FCL een mogelijkheid voor. In principe kun je keuringen blijven ondergaan in Nederland en je medisch dossier bij je Nederlandse keuringsinstituut laten, zolang ze maar een kopie van de keuringsrapporten naar de LBA in Düsseldorf sturen.

Maar ik blijf op de KNVvL vertrouwen. Ongetwijfeld zullen de directie, het hoofdbestuur en het afdelingsbestuur ervoor zorgen dat dit allemaal niet nodig is en dat zweefvliegen mogelijk en betaalbaar blijft in Nederland.