Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Luchtruimbestanden 2018

Geplaatst door Dortu op 30-03-2018 12:48
#1

De luchtruimbestanden voor Nederland met AIRAC datum 29-03-2017 zijn beschikbaar via onderstaande link. Lees voor gebruik eerst de disclaimer!

Luchtruim databases 2018

Er zijn een aantal wijzigingen en toevoegingen in de format waarbij de meest vermeldenswaardige zijn dat tijden van activatie en de-activatie zijn toegevoegd alsmede de mogelijkheid een verplichte transponder code aan het luchtruim te koppelen. De format voor de radio frequenties in het betreffende luchtruim is gewijzigd. Naar verwachting zullen binnenkort de eerste software leveranciers gebruikmaken van deze nieuwe functionaliteit. Zie pdf via onderstaande link:

OpenAir changes

Steeds meer delen van het luchtruim worden aangewezen voor flexibel gebruik (o.a. TRA, TSA, EHD en EHR en ad hoc luchtruim). De flexibiliteit betreft zowel de tijden van activatie als de dimensies. Deze gebieden zijn derhalve niet in het bestand opgenomen en worden per NOTAM gedefinieerd. Om ook deze informatie in diverse navigatie-systemen gevisualiseerd te krijgen kunt u terecht op: www.gps-aerodata.com

Geplaatst door NicoB op 30-03-2018 14:11
#2

Dortu schreef:
Steeds meer delen van het luchtruim worden aangewezen voor flexibel gebruik (o.a. TRA, TSA, EHD en EHR en ad hoc luchtruim). De flexibiliteit betreft zowel de tijden van activatie als de dimensies. Deze gebieden zijn derhalve niet in het bestand opgenomen en worden per NOTAM gedefinieerd. Om ook deze informatie in diverse navigatie-systemen gevisualiseerd te krijgen kunt u terecht op: www.gps-aerodata.com

Bedankt!!!
Begrijp ik goed dat je geen update uitgeeft van de lijst "NOTAM areas The Netherlands"?
typo: 2017=2018 ;-)

Geplaatst door Dortu op 31-03-2018 04:01
#3

Begrijp ik goed dat je geen update uitgeeft van de lijst "NOTAM areas The Netherlands"?


Nee, die komen binnenkort nog aan de beurt...ik zal het hier melden als ze klaar zijn. Maar inderdaad kunnen ze vrijwel allemaal ook in 2018 gebruikt worden.

Geplaatst door mgrim op 29-04-2018 22:30
#4

Super mooi dat de luchtruimbestanden weer beschikbaar zijn. Maurits, bedankt!

Maar kan het zijn dat er iets mis is met het bestand EHv18_3.cup? Ik zie in SeeYou Mobile (Oudie 2) een rare deling van TMA NM B, zuid van EHHO pal west naar EHLE die ik niet terug vind in de AIP...

Gewijzigd door mgrim op 29-04-2018 22:32

Geplaatst door NicoB op 30-04-2018 08:46
#5

Het kaartje is te vinden in ENR 6.2.3 "Amsterdam FIR en route communication". Het is een scheidingslijn in Amsterdam CTA East 1 en West en geeft de gebieden aan waarbinnen verschillende frequenties worden gebruikt. Voor zweefvliegers niet echt belangrijk.

Zie het linkerkaartje hieronder
myalbum.com/photo/vQebg5gjwfoF/1k0.jpg
(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Gewijzigd door NicoB op 11-06-2018 15:26

Geplaatst door mgrim op 01-05-2018 10:13
#6

NicoB schreef:
Het kaartje is te vinden in ENR 6.2.3 "Amsterdam FIR en route communication". Het is een scheidingslijn in Amsterdam CTA East 1 en CTA West en geeft de gebieden aan waarbinnen verschillende frequenties worden gebruikt. Voor ons als zweefvlieger niet echt belangrijk.

Thanks. En inderdaad is dit voor ons zweefvliegers niet zo heel relevant. Is het een idee om dit te verwijderen uit de cub?

Geplaatst door NicoB op 11-06-2018 11:42
#7

De inleiding (verklarende tekst) aan het begin van het bestand EHv18_3. txt komt niet helemaal overeen met de inhoud. Zie Opmerkingen EHv18_3.txt

Geplaatst door Dortu op 11-06-2018 12:09
#8

Dankjewel Nico...een en ander is verwerkt in de nieuwe versie van het bestand die voor komende week staat gepland (versie 18,6)...website update ik dan ook weer.

Geplaatst door Dortu op 19-06-2018 16:37
#9

Versie 1807 nu beschikbaar. Op verzoek van CLR bevat deze de valschermspringgebieden als danger area.

https://www.glide.../databases

Geplaatst door NicoB op 19-06-2018 17:09
#10

Dortu schreef:
Versie 1807 nu beschikbaar. Op verzoek van CLR bevat deze de valschermspringgebieden als danger area.

https://www.glide.../databases


Typo: PJE Hoogeveen moet zijn 52:43:51 N i.p.v. 53:43:51 N

Geplaatst door Dortu op 19-06-2018 17:53
#11

thanks...gecorrigeerd

Geplaatst door davidh op 21-06-2018 13:18
#12

Wat ik nog niet zo goed snap mbt de PJE's is waarom deze maar tot eind 2018 actief zijn...

Geplaatst door NicoB op 21-06-2018 16:40
#13

davidh schreef:
Wat ik nog niet zo goed snap mbt de PJE's is waarom deze maar tot eind 2018 actief zijn...

In de definities worden (de-)activatie periodes gebruikt en is er logischerwijs, als einde van het seizoen 2018, voor de datum 31 december gekozen. Voor het seizoen 2019 wordt, zoals gebruikelijk, in maart op de AIRAC datum weer een nieuw bestand uitgegeven.

Ik begrijp je probleem, na 31 december kun je dit bestand hoogstwaarschijnlijk niet meer gebruiken tenzij de (de-)activatie gegevens worden aangepast.

Als oplossing zou je deze gegevens kunnen doorberekenen tot 23:59Z op 27 maart 2019 (middernacht vóór AIRAC datum 28 maart 2019) of op 1 januari 2019 de AP, AP! en AW commands uitschakelen door aan het begin van de regel een asterix (*) te plaatsen.

Maar wie vliegt er nu eigenlijk overland in Nederland in jan, feb en mrt?

Gewijzigd door NicoB op 25-06-2018 12:43