Veiligheidsmanagement recreatieve luchtvaart
Geplaatst door webmaster op 20-12-2011 12:54
Het heeft zin om veiligheid actief te bedrijven. Niet alleen in de ‘industrie’ maar ook in niet professionele omgevingen zoals de recreatieve luchtvaart. In de beroepsluchtvaart is het verplicht om een VeiligheidsManagement Systeem, ofwel VMS te hebben. Voor de recreatieve luchtvaart is het niet verplicht, maar het is onverstandig om niet aan veiligheidsmanagement te doen wanneer dat bijdraagt aan meer veiligheid.

De KNVvL heeft dit enige tijd geleden onderkend en is druk in de weer met het opzetten van een ‘VMS light’. Dit systeem moet toegesneden zijn op gebruik in een recreatieve omgeving zoals het zweefvliegen.  Gebruiksvriendelijkheid en laagdrempelig zijn daarbij belangrijke begrippen.

Klik op "Lees meer"
Uitgebreid nieuws
Het heeft zin om veiligheid actief te bedrijven. Niet alleen in de ‘industrie’ maar ook in niet professionele omgevingen zoals de recreatieve luchtvaart. In de beroepsluchtvaart is het verplicht om een VeiligheidsManagement Systeem, ofwel VMS te hebben. Voor de recreatieve luchtvaart is het niet verplicht, maar het is onverstandig om niet aan veiligheidsmanagement te doen wanneer dat bijdraagt aan meer veiligheid.
De KNVvL  heeft dit enige tijd geleden onderkend en is druk in de weer met het opzetten van een ‘VMS light’.  Dit systeem moet toegesneden zijn op gebruik in een recreatieve omgeving zoals het zweefvliegen.  Gebruiksvriendelijkheid en laagdrempelig zijn daarbij belangrijke begrippen.

Wat is de kern van een VMS:
Veel meer dan in het verleden, waarin veelal reactief werd omgegaan met voorvallen, is men middels VMS bezig met het in kaart brengen van mogelijk onveilige situaties en het toezien op handhaving van afspraken en procedures die onveilige situaties moeten voorkomen. Daarnaast is het melden en rapporteren belangrijk als reactie op een voorval om, eventueel na onderzoek, lering te trekken en aanpassingen te doen om het risico op herhaling te voorkomen.
“Het leven is dodelijk”. Nul risico is niet mogelijk, maar een VMS, waarin een zwaar  accent ligt  op het voorkomen van voorvallen, helpt bij het streven naar een zo’n klein mogelijk ‘rest risico’, dat we met z’n allen acceptabel vinden.

Wat hebben wij als zweefvliegers al:
De Afdeling Zweefvliegen heeft via de Commissie Instructie en Veiligheid (CIV) al een goed werkend systeem in samenwerking met de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), waarin voorvallen worden gerapporteerd, onderzocht en teruggekoppeld ter lering.
Een voorval is een algemene term voor incidenten en accidenten, dus ook voor gebeurtenissen die geen schade hebben opgeleverd, maar dat zomaar wel hadden kunnen doen. Men is verplicht om voorvallen te melden, zie hiervoor de site van de CIV

Wat gaat er veranderen?
Twee aspecten die een rol gaan spelen in het VMS light van de KNVvL zijn de veiligheidsmanager en een nieuw meldingssysteem.

Veiligheidsmanager:
In de reglementen van de KNVvL staat dat verenigingen moeten beschikken over een veiligheidsmanager (VM). Deze functie moet er op toezien dat de veiligheid bij een vereniging zo goed mogelijk geborgd is. Deze VM moet onafhankelijk kunnen functioneren binnen de vereniging en zal door de KNVvL worden geïnstrueerd.
De VM  zal ingepast moeten worden in het huidige systeem dat wij als afdeling hebben met de CIV en de OVV waar het gaat om rapportage.

Meldingssysteem:
De KNVvL bezig met het opzetten van een systeem waarin voorvallen gemeld kunnen worden, waarbij anonimiteit gewaarborgd is. De meldingen in dit systeem, dat gebruikt moet gaan worden door alle afdelingen van de KNVvL, moeten meer inzicht geven op Afdelings- en KNVvL niveau. De Afdeling Zweefvliegen/CIV heeft nog enige bedenkingen ten aanzien van wat er zo al gerapporteerd zou moeten worden. Overleg hierover vindt plaats. Dit KNVvL meldingssysteem moet een juiste plaats krijgen binnen het systeem dat wij als Afdeling Zweefvliegen al hebben.

Ten aanzien van planning:
Het is de bedoeling om over niet al te lange tijd clubs meer in detail te informeren over het VMS. Vervolgens zullen de clubs zo’n VM moeten instellen die dan door de KNVvL een taak omschrijving krijgt en training krijgt in het VMS light.

Wij houden op de hoogte,
Namens het Afdelingbestuur en CIV,
Hans den Besten