EASA update #1 - 24 januari 2012
Geplaatst door webmaster op 25-01-2012 13:36
Even een korte memo over de stand van zaken omtrent EASA (EU) regelgeving. Het is lange tijd stil geweest rondom dit onderwerp. Met name ook vanuit de overheid en vanuit EASA zelf. Het is inmiddels duidelijk dat de ingangsdatum van 8 april 2012 voor het zweefvliegen niet gehaald kan worden. De late publicatie of het nog ontbreken van finale documentatie vanuit de EASA zijn hier debet aan, maar ook de overheid is pas heel laat wakker geworden en begint zich nu pas te realiseren dat er een kleine luchtvaart is in Nederlands die hier mee te maken heeft, waaronder het zweefvliegen.

Klik op "Lees meer"
Uitgebreid nieuws
Even een korte memo over de stand van zaken omtrent EASA (EU) regelgeving. Het is lange tijd stil geweest rondom dit onderwerp. Met name ook vanuit de overheid en vanuit EASA zelf. Het is inmiddels duidelijk dat de ingangsdatum van 8 april 2012 voor het zweefvliegen niet gehaald kan worden. De late publicatie of het nog ontbreken van finale documentatie vanuit de EASA zijn hier debet aan, maar ook de overheid is pas heel laat wakker geworden en begint zich nu pas te realiseren dat er een kleine luchtvaart is in Nederlands die hier mee te maken heeft, waaronder het zweefvliegen.

Wat is er nu gaande? De overheid, DGLM en ILT, heeft een werkgroep ingesteld om in kaart te brengen hoe om te gaan met de implementatie van EASA regelgeving in de kleine luchtvaart, en wil daarover in contact treden met betrokken partijen. Deze betrokken partijen hebben zich verenigd in een platform GA. Hierin zitten naast de KNVvL andere organisatie als AOPA en NACA. De afdeling Zweefvliegen is ook vertegenwoordigd als onderdeel van de KNVvL om mee te denken aan een aanvaardbare oplossing voor het zweefvliegen. Dit platform is onlangs voor de eerste maal samen gekomen om in kaart te brengen wat er zoal gedaan moet worden. Gedacht moet dan worden aan hoe het beste autonoom kan worden geopereerd door de kleine (recreatieve) luchtvaart ten aanzien van het beheer van ATO’s, en brevetten, opleiding, examinering en inspectie. Ook het uitgeven van brevetten is een belangrijk onderwerp, naast het vaststellen van een transitie periode bij opleidingen en het omzetten van brevetten naar brevetten volgens de EASA.

Het ontbreekt de ILT (nieuwe naam voor IVW) aan menskracht en het lijkt logisch dat de sector in staat moet worden gesteld om zelf een instantie, vergelijkbaar met de IVW, op te zetten ten behoeve van de recreatieve luchtvaart. Zo’n instantie zou dan moeten bestaan naast de ILT en worden gemandateerd door het ministerie. Er bestaat een concrete visie daartoe vanuit de Afdeling Zweefvliegen en de CIV die gedeeld wordt door de andere partijen in het platform GA. De reden voor deze inspanning is het beperken van de kosten en de kennis die aanwezig is binnen de sector om het goed op te zetten.

Uitstel? EASA biedt de mogelijkheid tot een jaar uitstel op onderdelen. Voor de hand ligt om de invoering uit te stellen om alle partijen de gelegenheid te geven zich gedegen voor te bereiden. De Afdeling Zweefvliegen steunt een voorstel om uitstel te verleend te krijgen. Dit moet door onze overheid bij de EASA worden aangevraagd.

Wij houden u op de hoogte.
Namens het ABZ,
Hans den Besten

Afkortingen:
AOPA : Aircraft Owners & Pilots Association:
ATO : Approved Training Organisation
CIV : Commissie Instructie en Veiligheid van de Afdeling Zweefvliegen
DGLM : Directoraat-Generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken
EASA : European Aviation Safety Agency
FCL : Flight Crew Licensing
GA : General Aviation
ILT : Inspectie Leefomgeving en Transport, de nieuwe naam voor IVW
NACA : Netherlands Association of Commercial Aviation, bv vliegscholen en rondvlucht bedrijven

bron: brief aan clubbesturen