CLR-opmerkingen bij TMZ en transponder
Geplaatst door webmaster op 08-12-2006 00:00
(Door Maurits Dortu - CLR)
Gezien de recente ontwikkelingen op het gebied van
transponder- en luchtruim-regelgeving en de reactie daarop door de betrokken
zweefvliegers wil de CLR enkele opmerkingen publiceren die u mee kunt nemen in
uw overwegingen alvorens een transponder aan te schaffen.Klik op "Lees meer... " voor de volledige tekst van dit nieuws-artikel.
Uitgebreid nieuws
- Waarschuwing: het stroomverbruik is volgens onze
voorlopige metingen fluctuerend tussen 400 en 750 mA en daarmee nog altijd een
groot probleem.
- Waarschuwing: er is nog geen eenduidig advies te
geven voor de optimale plaatsing van de transponder-antenne. Er wordt nog
volop getest en er komen regelmatig nieuwe modellen antennes op de markt.
Bovendien moet bepaald worden of de ACAS functie (antenne op de romp) of radar
surveillance functie (antenne onderop de romp) het belangrijkst is. In het
geval van een dipool antenne speelt dit niet.
- Waarschuwing: qua kosten moet u in uw overweging
meenemen dat onderhoud en inspectie van (mode S) transponders regelmatig en
door gespecialiseerde bedrijven uitgevoerd moeten worden.
- Het ABZ is bezig alles op alles te zetten om nu
eindelijk eens, na anderhalf jaar, een reactie van de overheid te krijgen op
onze Road Map, die alle transponder-aspecten behandelt.
- Op de NZD zal Charles de Leeuw de laatste stand van
zaken vertellen
(zie:
http://www.nzd.zweefportaal.nl/2006/news.php).
- Een werkende transponder (vanaf 2008-03-31 Mode S)
is in een TMZ verplicht, maar zonder een transponder kan in principe ook een
klaring gevraagd worden (in dat geval is R/T natuurlijk verplicht).
- In klasse D is een transponder niet verplicht, maar
wel R/T en een klaring. We zullen echter niet verbaasd moeten zijn als een
controller geen klaring wil geven als geen transponder gevoerd wordt. Hij kan
daar goede redenen voor hebben. De CLR werkt aan een procedure waarmee
(achteraf) formeel vraagtekens gesteld kunnen worden in het geval van een
dergelijke weigering en als het vermoeden bestaat dat daar geen goede gronden
voor waren.
- Zeer waarschijnlijk zullen in zowel de TMZ
Eindhoven als de Maastricht TMA 1 (klasse D, net als de Maastricht TMA-2)
maatwerkafspraken gemaakt worden voor de lokale zweefvliegers.
Maurits Dortu
Commissie Luchtruim en Radio (CLR)
http://www.luchtruim.info