CLR-opmerkingen bij TMZ en transponder
Geplaatst door webmaster op 08-12-2006 00:00
(Door Maurits Dortu - CLR)

Gezien de recente ontwikkelingen op het gebied van transponder- en luchtruim-regelgeving en de reactie daarop door de betrokken zweefvliegers wil de CLR enkele opmerkingen publiceren die u mee kunt nemen in uw overwegingen alvorens een transponder aan te schaffen.

Klik op "Lees meer... " voor de volledige tekst van dit nieuws-artikel.
Uitgebreid nieuws
  1. Waarschuwing: het stroomverbruik is volgens onze voorlopige metingen fluctuerend tussen 400 en 750 mA en daarmee nog altijd een groot probleem.

  2. Waarschuwing: er is nog geen eenduidig advies te geven voor de optimale plaatsing van de transponder-antenne. Er wordt nog volop getest en er komen regelmatig nieuwe modellen antennes op de markt. Bovendien moet bepaald worden of de ACAS functie (antenne op de romp) of radar surveillance functie (antenne onderop de romp) het belangrijkst is. In het geval van een dipool antenne speelt dit niet.

  3. Waarschuwing: qua kosten moet u in uw overweging meenemen dat onderhoud en inspectie van (mode S) transponders regelmatig en door gespecialiseerde bedrijven uitgevoerd moeten worden.

  4. Het ABZ is bezig alles op alles te zetten om nu eindelijk eens, na anderhalf jaar, een reactie van de overheid te krijgen op onze Road Map, die alle transponder-aspecten behandelt.

  5. Op de NZD zal Charles de Leeuw de laatste stand van zaken vertellen
    (zie: http://www.nzd.zweefportaal.nl/2006/news.php).

  6. Een werkende transponder (vanaf 2008-03-31 Mode S) is in een TMZ verplicht, maar zonder een transponder kan in principe ook een klaring gevraagd worden (in dat geval is R/T natuurlijk verplicht).

  7. In klasse D is een transponder niet verplicht, maar wel R/T en een klaring. We zullen echter niet verbaasd moeten zijn als een controller geen klaring wil geven als geen transponder gevoerd wordt. Hij kan daar goede redenen voor hebben. De CLR werkt aan een procedure waarmee (achteraf) formeel vraagtekens gesteld kunnen worden in het geval van een dergelijke weigering en als het vermoeden bestaat dat daar geen goede gronden voor waren.

  8. Zeer waarschijnlijk zullen in zowel de TMZ Eindhoven als de Maastricht TMA 1 (klasse D, net als de Maastricht TMA-2) maatwerkafspraken gemaakt worden voor de lokale zweefvliegers.
     

Maurits Dortu

Commissie Luchtruim en Radio (CLR)
http://www.luchtruim.info